Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1213 ggr
elin85
0

Är de i god form?

Jag ska ta mina raringar till utställningen i polar i oktober, det blir min första (inte deras). Jag undrar lite över hur man ser om marsvinen är i "god form" eller "god kondition". Jag vet inte riktigt vad jag ska gå på. Kanske kan någon hjälpa mig att bedöma.

Först ut är Curry

elin85
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Curry igen

elin85
0

Och igen…

elin85
0

Sedan har vi Fia

elin85
0

Fia igen

elin85
0

och igen…

elin85
0

Och till sist har vi Tjollret

elin85
0

Tjollret igen

elin85
0

Och igen…

elin85
0

Snälla ge mig lite åsikter :)

Tina
0

Ska du ställa i ras eller petclass?

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[starlights]
0

Vilken uppfödning kommer de ifrån? Vad heter deras föräldrar? :)

elin85
0

#10 Tänkte ställa i båda

#11 Ivrigs uppfödning

Men vad säger ni om konditionen?

elin85
0

#11 Glömde säga att Curry är från en uppfödning i Danmark, minns inte namnet just nu

Tina
0

Hur menar du med kondition? Menar du endast kroppen, att de inte är för tjocka och hängiga utan i bra kroppskontition? Eller menar du rent allmänt?

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[starlights]
0

#12 Tycker det är jätte svårt att avgöra bara utifrån ett par bilder.

Är Ivrigs uppfödare till båda honorna eller du har bara köpt dem därifrån?

Binajis
0
#13 Golden Gate? :) Han har ju världens fräckaste namn i stamtavlan! Golden Gate's Molo Mak. Grymt! :)
I övrigt tycker jag att Tjollret ser ut att vara bäst i kondis, snygg marsvinskropp. Curry ser lite tunn ut på bilderna (enligt mig jättesnygg, men på utställning kan dom anse honom för smal) och Fia ser lite "sladdrig" ut på sidorna. Men det är svårt att säga utifrån bilder, tyvärr.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

CamillaS
0

Tycker också det är svårt att se sånt utifrån bilder. Det är ju lättare att veta sådant om man kan känna på marsvinet själv.

Förrästen vad heter Fia i stamtavlan? :)

elin85
0

#14 Jag menar kroppen, alltså om de är för tjocka, smala.

elin85
0

#15 Hehe, jag ser ju nu att det är tack vare dig min Fia finns till :D Bra gjort, hon är supervacker ;) Tjollret är uppfödd hos Ivrigs

CamillaS
0

#19 "vad heter Fia i stamtavlan? :)"

elin85
0

#16 Ja just ja, är lite trött i huvudet idag :) Självklart är han en golden gate!

Innebär det att domarna vill att marsvinen är lite "runda om rumpan"? Tjollret är ju den som är den rundaste här :) De här tjejerna är mycket större än Saffran och Musli på alla sätt, så jag har svårt att avgöra deras kondition (form). Om de ligger på mage sväller de ut lite på sidorna, ska det bli så? Är också orolig att någon av dem är dräktig när de är lite rundare än jag är van vid. Fia hade visst hunnit gå med hane några dagar innan jag "bokade" henne. Men i så fall är hon ca 3 veckor dräktig nu så det syns knappast än. Håller tummarna att det inte blev något!

Jag har också känt igår att kanske Curry är lite smal, men han är ju mastig och musklig. Stor på alla sätt, men kanske lite mer hull då :)

elin85
0

Någon annan som har en åsikt om mina grisars hull? :)

Abico
0

Som sagts är det jättesvårt att avgöra hurvida ett marsvin är i bra utställningsform eller inte utan att få känna på dom på riktigt.

Men för att vara i bra petklassform är det viktigt att dom är välmusklade över skuldrorna samt inte för tunna över ryggen och rumpan. De ska vara stadiga i kroppen. Jag tycker av bilderna att dömma att alla tre ser riktigt fina ut, kanske är Curry lite tunn - men det är svårt att avgöra.

Hanna 

FeliciaS
0

Som övriga sagt instämmer jag med att det är svårt att se på bilder om de är i god form. Man kan se om de är för smala eller i vissa fall för tjocka, men det går sällan att se om de är muskulösa eller hur de känns över ryggraden.

Jag tycker att Tjollret ser ut att vara i bäst form utifrån bilderna, Curry och kanske även Fia (kan likaväl vara att hon sitter lite konstigt i #4) ser aningen tunna ut över ryggraden. Det är ändå en dryg månad kvar till utställningen och de kan ändras lite i formen. Låt de få motionera och röra på sig mycket utanför buren samt ge dem ett bra kraftfoder - själv tycker jag kornkross + helhavre är bäst. Känn över ryggraden och revbenen på dem, de ska inte kännas tydligt utan det ska finnas lite hull emellan :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

elin85
0

Uppdaterar foton, så får ni säga om det blivit bättre eller sämre sedan sist :) Kan tillägga att båda tjejerna har gått upp i vikt sedan förra fotningen.

Först ut är "Tjollret" som jag numera kallar "Clementine", inget av namnen är hennes "riktiga" namn :)

elin85
0

Nästa ut är Fia

elin85
0

Gubben min (Curry) står kvar på samma vikt trots gödning. Han har varit lite sjuklig :(

FeliciaS
0

Säger detsamma igen, det är svårt att avgöra enbart från bilder :P Clementine ser ut att vara i bra form, Fia är lite svårare att avgöra eftersom hon är rätt päronformat. Jag tycker fortfarande att Curry ser tunn ut.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

elin85
0

#28 Jo, han är smal. Jag göder honom, men han vill inte lägga på sig :( Han pendlar upp och ner, vilket gör att han står still kring 1100, han skulle behöva typ 100g till!