VÄLDIGT dominant hona!?
En av mina hitte marsvin, en av honorna i flocken är väldigt dominant! Hon rider dom andra marsvin och dom skriker!! Jag har inte kunnat sova på 2 nätte pga dom skriker för att hon håller på…
Finns det nån som vet hur jag ska göra för att få slut på det!?

Du behöver en kastrerad hane i flocken. Om du bor i närheten av ett omplaceringshem kan du kolla i om de har en kastrat till salu.
Ibland har jag märkt att nya honor kan vara dominanta. Dels på grund av stress (ny miljö) och sedan kan det vara en brunst på gång.
När de har hittat sin plats i flocken lugnar allt ner sig.
När hanar visar dominas är det mycket ridande honor kan kanske också göra det men inte lika mycket de brukar mer vara inne på att småbitas och jagas. Därför misstänker jag att det inte handlar om dominans utan hormonpåverkan. Hur gammal är hon? Det är vanligt att äldre honor drabbas av äggstockscystor och för honan känns det då som hon är i ständig brunst. Brunstiga honor brukar rida på sina burkompisar.
Det är inte så vanligt på honor under tre år. Förutom brunstbeteendet brukar de få svullen mage, tunnpäls på sidorna, tappar muskelmassa runt skuldrorna så de blir ganska päronformade och skorv runt tuttarna. Det brukar inte vara ett akut tillstånd utan det är något de kan leva med ett bra tag. Det gör inte ont men det är säkert rätt jobbigt för honan med hormonsvallningarna.

2* hmm jag har hittat dom i skogen. Men uppf tror att dom är 1-2 år och just Greta som det handlar om är ca, 2 år :)
Men finns det nått som jag kan göra för att få det att sluta? förutom att köpa ett hane då jag försöker få sålt dom jag har nu :P
om det är äggtockscystor går hormonattackerna lite i skov så det kan lugna sig igen. Jag tror man kan ge hormonsprutor eller operera men det är en ganska besvärlig operation.

#4 okej :( så det finns alltså inget jag kan göra?
Kan hon leva med det?
#5 Ja, alltså det behöver ju inte vara äggstockscystor.
Om det bara har hållt på i två nätter kan det vara dominans eller brunsten. Mina honor håller också på så ca 2 dagar emellanåt.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Okej får se om det håller i sig då :P