Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettpresentationer
Läst 1516 ggr
Chieko
0

Mitt första marsvin!

Nu är hon äntligen här, Bonnie!

En dam på 4 år som jag tagit över från kompis som inte kan ha henne längre. Vägde henne nyss och hon väger 1247g. Är det en normal vikt eller behöver hon banta? Jag vet att hon mest fått pellets och hö men funderar på att ändra maten. Är det någon som vill/kan göra en vettig foderstat för en marsvinshona som ska börja aktiveras?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

marsvin2008
0

Hon behöver inte banta! Men grönsaker måste hon ju få, har hon inte fått det tidigare?

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Chieko
0

Jo hon har fått lite grann i alla fall, jag vet inte hur mycket och hur många olika sorter.

/Karin

Marsvinlove
0

Ja c-vitaminrika grönsaker måste hon få, och eftersom att hennes vikt verkar bra så behöver hon ju egentligen ingen pellets. Hon är ju kanske ingen ungdom men så gammal att hon måste ha pellets verkar hon ju inte vara (så att hon lätt tappar vikt menar jag då), är hon pigg o kry och i gott hull så skulle hon antagligen må bäst av att äta massor med hö+c-vitaminrika grönsaker:) Du får känna på henne hur hon känns, om hon känns tjock eller så.

marsvin2008
0

Finns många bra Artiklar här på mif om det, använd sökfunktionen.

Rent spontant säger jag: vitkål, morötter, grönkål, persilja och massa massa annat.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Chieko
0

Jag har svårt att veta om hon är tjock eller inte då jag inte känner några andra marsvin att jämföra med. Däremot kanske jag tar henne till en veterinär eller iaf någon som kan mer än jag som kan kolla över henne. Har redan hittat en massa saker som behöver kollas upp…

/Karin

Marsvinlove
0

#5 Det är en bra ide tycker jag, fast det är långt ifrån alla veterinärer som kan marsvin tyvärr, men de ska säkert kunna hjälpa dig någorlunda iaf (om de nu inte är kunniga, det vore ju bra:P)

FeliciaS
0

Mitt tips är att du läser igenom artiklarna här på sidan. Hö är marsvins baskost och de ska ha fri tillgång på fräscht hö dygnet runt. Två gånger om dagen (morgon, kväll) kan du ge lite grönsaker. Ett vitkålsblad och en strimla paprika på kvällen och en halv morot och 2-3 broccolibuketter (beror på storlek) på morgonen är exempel på vad du kan ge och hur det kan fördelas. Pelletsen föreslår jag att du blandar ut med kornkross till en mängd av ungefär hälften av varje (hellre mindre pellets än kornkross) och ger henne ca 2 msk/dag. Vad är det för pelletssort? 

#5 Vänta med veterinären så länge det inte är något akut, det är bättre om hon i lugn och ro får anpassa sig till sin nya miljö.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Chieko
0

#7 Det är Bellos marsvinspellets, står att det är vitamintillskott i också.

Ska försöka ge henne lite blandat när jag kommit åt att köpa nåt.

/Karin

Arinah
0

Grattis till nykomlingen. Föreslår en yngre kompis att busa och springa runt med på golvet. Motion och någon pigg artfrände gör nog susen. Tillgång till hö hela tiden, grönsaker morgon och kväll. Behöver inte vara så mycket. Kolla på Artiklar här på MiF vilka som är mest C-vitaminrika. Det finns mycket bra att läsa om övrigt kring marsvin oxå. Vilken sorts pellets har du? Minska eller ta bort. Bjud på kligröt då och då istället.

Kan du inte ta lite bilder och visa? Här finns det många kloka och erfarna personer som kan kolla felaktigheter och övervikt med mera. Om inte annat blir du bättre förberedd innan du går till veterinären.

FeliciaS
0

#8 Okej, jag har inte hört talas om den pelletsen… Tyvärr så finns det inte många pelletssorter som är särskilt bra näringsmässigt till marsvin, så är hon i gott hull gör det henne bättre om hon inte får pellets alls. Blanda då hellre ut kornkross med lite helhavre, kompletera med kligröt (kruskakli + vatten blandas till grötkonsistens) som #9 nämnde, ca 1-2 g/v.

Mvh Felicia

Marsvinlove
0

#7 Ja det kanske är bra om hon får ta det lite lugnt först, men det kan ju vara bra att åka in sen, jag menade inte att hon skulle rusa dit med en gång om du förstår:P

Chieko
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för all hjälp, min lilla fick stå ut med kort av sår, tänder och sig själv samt kloklippning, och ändå ser hon ganska nöjd ut nu, äter hö och vitkål =)

/Karin

FeliciaS
0

#12 Naw, vad söt hon är :) Brukade hennes förra ägare klippa henne? Eftersom hon är långhårig blir de lätt äckliga om man inte klipper pälsen på rumpan, eftersom de kissar ner sig då. Så håll henne kortklippt över allt - men extra mycket vid bakdelen :)

Mvh Felicia

Marsvinlove
0

#12 Vilken fining^^ Ja hon får ta och stå ut med sånt, mina har jag klippt klorna på, badat, kollat tänder, massor med gånger men de gillar det inte bättre nu än i början:P Det sysslorna brukar inte vara vad marsvin gillar direkt;P

[Lynx76]
0

Har du bara ett marsvin?

Marsvinlove
0

#15 I andra tråden så skrev hon att hon kommer att säga till hennes förälder att de behöver vara två, och hon har ju tagit över marsvinet från en kompis, så jag tror nog Cheiko kommer försöka skaffa en till snart:)

Chieko
0

#12 jag funderar halvt på att ha henne mer långhårig fast klippa runt rumpan men det kanske blir jobbigt… Hon är tjurigare idag för er som vill veta, så fort jag tar henne på rumpan hoppar hon till och försöker få bort mig. Ske se nu om jag kan få henne att röra lite på sig…

/Karin

Marsvinlove
0

#17 Har du badat henne? Fast hon kanske inte är så smutsig eller?  Du kan ju klippa runt rumpan och kanske klippa lite på pälsen över hela kroppen (om du skulle vilja ha henne långhårigare sen så låt det bara växa ut lite mer helt enkelt:)

Chieko
0

#18 Hon ska bada nu =D

/Karin

Marsvinlove
0

#19 Ok, lycka till! Hon kommer nog att sprattla till en början åtminstone:P

FeliciaS
0

#19 Var försiktig så hon inte får vatten i luftvägarna bara :)

Mvh Felicia

Chieko
0

Hon var rätt snäll att bada måste jag säga, inte som kaninerna jag hade när jag var yngre… Så nu sitter hon på golvet, torkad och kammad (vilket hon nog tyckte sämst om.). Funderar nu på om jag ska klippa henne kortkort så man slipper att all skit fastnar i pälsen… Fast hon är ju så söt nu!

/Karin

Marsvinlove
0

#22 Torkade du bara med handukar?, jag brukar köra med hårfönen också, fast man måste hålla handen vid marsvinet hela tiden så att man känner att det inte blir för varmt för den. Mina gillar mer att bli torkade/kammade (fast brukar inte kamma dem speciellt ofta, de är inte långhåriga) än själva badet. De gillar att sitta på en handuk efter badet, med en "exotisk" bris som blåser dem torra^^

Abico
0

#22 - Klipp lite kortare bara, så att det inte släpar i marken :) Då har du ju ändå kvar lite längd på pälsen.

Hanna 

FeliciaS
0

#22 Naw, så söt hon är :) Hon ser ut som en lite virvlig Peruan, så charmigt med lugg. Jag skull klippt åtminstone så pälsen inte släpar i marken som Abico sa.

Mvh Felicia

Chieko
0

#23 Jo jag har torkat med hårfön också, hon tyckte det var sådär…

#24 o 25 Jag ska nog klippa lite grann ja. Kanske dyker upp en bild snart på klippt marsvin! Just nu är hon marsvin i rör, för jag sågade till ett åt henne nyss. Det var lite smalt dock så hon väljer att sitta med rumpan utanför, hon ser ganska dum ut Tungan ute

/Karin

FeliciaS
0

#26 Haha, så gulligt :) Mina brukar också sticka in bara huvudet och sedan tro att de inte syns *s*

Mvh Felicia

Chieko
0

Bonnie nyklippt! Hon är jättehåröm på rumpan också, lite gulligt sådär

/Karin

FeliciaS
0

#28 Naw, jättesött! :)

Mvh Felicia

Abico
0

Jättesöt klippning :P

Hanna 

Chieko
0

Jag tycker hon ser ganska mycket ut som en tunna, men det blir nog fint!

/Karin