Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2526 ggr
Fiona
0

Marsvin i en etta

Jag har funderingar på att flytta till sommaren/hösten men vet inte riktigt hur jag ska göra med grisarna Obestämd Jag är rädd för att det kommer lukta mycket med tanke på att det lär bli en liten etta! Ni som bor i lägenhet med marsvinen hur tycker ni att det funkar? Hur kan man motverka lukt till så stor del som möjligt?

Det är inte så att jag har ont av lukten men jag vill gärna kunna ta hem kompisar & ev. pojkvän utan att dom ska uppleva att det stinker i lägenheten Tyst

Tack på förhand!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

marsvin2008
0

Hur enkelt som helst: byt spån minst en gång per vecka, plocka bort nerkissat spån så ofta som det behövs/är fuktigt och fyll på med nytt spån.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

diva
0

Håller med #1. Rengör man ofta så hinner det aldrig börja lukta. Enkelt och luktfritt.

Fiona
0

Jag rengör varannandag här hemma och mina föräldrar påstår att det lukatr skarpt ändå! Jag själv känner ju ingeting men… Kompisar däremot säger bara att det luktar spån, å andra sidan vågar de kanske inte säga något annat ;)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Abico
0

Jag har åtta marsvin i mitt normalstora rum och tycker inte att det luktar annat än spån och hö, håller man bara rent så ska det inte lukta illa :)
Men det är klart, hö luktar det ju och spån också. Helt luktfritt går det ju inte att få det liksom.

Hanna 

godisgrisen
0

Det är klart du kan bo i en etta med marsvinen utan att det luktar! Håll rent i buren bara. Samtidigt är det ju så att det blir en lukt av spån och hö så det är ju möjligt att man kan känna på lukten att det bor marsvin i din lägenhet.

Jag, min son, två katter, en massa fiskar och en hel marsvinsuppfödning 20+ bor i en tvåa. Jag brukar fråga ärliga vänner och släktingar om det luktar och de tycker att det luktar spån och hö inte illa. Ibland när det är dax att storrengöra någon bur kan jag känna själv att det luktar lite när jag kommer hem men då vet jag varifrån det kommer.

Har du inte extremt många marsvin, ingen tid att mocka eller inga pengar att köpa nytt spån för kommer det inte att vara något problem!

Jag har besökt en marsvinsuppfödning i en etta, där kändes ingen lukt alls och jag har varit hemma hos en person som hade tre kaniner varav en var enorm i en pytteliten lägenhet  -ingen lukt. Så det har bara med städningen att göra! Lycka till!

Fiona
0

#5 Woho du ger mig hopp Skrattande Har bara två honor i dagsläget och hade tänkt att förvara hö & spån i det stall som jag förhoppningsvis kan stalla upp mina hästar i, vilket gör att det inte blir onödigt mycket "bös" i lägenheten =)

Jenny

Svea-
0

Jag har haft en sk avfuktare / luftrengörare som jag kört en stund & kväll varje dag,det var jättebra.Nu lånade jag den och fick lämna tillbaka den när min vännina har flyttat.Dom kostar en del men är hållbara.Och jag har för avsikt att köpa hem en egen så snart som möjligt.Nu vill jag ha en sån för jag har döttrar som har känsliga luftvägar.Så jag våttorkar ofta här hemma och alltid i samband med att jag byter till marsvien.Men den tog även bort en del av spån,halm & hölukten.Annars är det som ovanstående säger,håll rent & städa lite varje dag i buren där dom kissat osv.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Fabiola
0

Min syster bor i en liten etta med 10 marsvin och två katter ock det går hur fint som helst.

godisgrisen
0

#6 Ja det är ju bra att kunna fövara spån och hö i ett stall så man kan köpa stort och spara pengar. Själv har jag en jättestor balkong och en atelje där jag kan förvara balar för jag tycker nog utrymmet är ett större problem än lukten.

Aristarcos
0

Håller med de övriga, det har och göra med hur man sköter svinen, förut använde jag ju bara toalätt ,men fyllde lagom tyckte jag, men vi fick stora problem med lukt, nu har jag spån och fyller mer rejält, och nu tycker jag att det inte alls luktar på samma sätt. Så rengör ofta och fyll på ordentligt med spån ( köp från tex något snickeri eller typ från lantmännen storsäck så kan man fylla på hur mycket som helst nästan utan att det kostar mycket..

[WeepingWillow]
0

Jag bor i en etta på 29 kvadrat, alltså en väldigt liten etta o har 3 marsvin utan att känna nån lukt :) Har dom precis vid sängen men har dom det bara rent så känns ingenting utom den vanliga "marsvinslukten" men den luktar ju gott :)

Caspia
0

Jag bor i en lägenhet på (host) 12 kvadrat och har tre marsvin (plus just nu två i jourhem, varav ett bor i badrummet). Nej, jag skrev inte fel. Det blir väldigt mycket livsstil att leva så med sina djur men det är inte omöjligt. Det är svårt att hålla rent men man lär sig leva med hö på golvet och spån i sängen.

Jag är av åsikten att djuren inte ska behöva ändra sin livsmiljö med burstorlek och städning bara för att jag som matte valt att flytta.

# 11. 29 kvadrat är ju enormt! ;-)

Envishet och drömmar

[WeepingWillow]
0

#12 OMG haha ja det va inte stort! Men jag tycker 29 är litet för jag är uppväxt i hus o där va mitt rum nästan lika stort som min lägenhet är nu. Men det är väl knappt du behöver en bur då, bara ha marsvinen fria i din lilla lya :P

Jag har just nu spån o hö precis överallt, dom bor ju i gallerbur i ett par dagar till o den kanten är ju på tok för låg så det sprätts hej vilt! Jag har slutat se allt marsvinsskräåp överallt nu haha, trampar runt i bajs o grejer i hallen som dom sprätt ut. Dom har precis fått en bokhyllebur som dom ska flytta in i i helgen o den tar stor plats så jag fick möblera om min fina inredning! Nu ser det jättetråkigt o rörigt ut här men det är värt det när man ser dom små skutta lyckligt runt i sin stora bur :)

Caspia
0

# 13. Jag vet att det är bisarrt men mina har också en bokhyllebur. Den är nästan lika stor som min säng… (buren är 180 lång och 80 bred, sängen är väl 200x90). I övrigt finns det inte så mycket, ett skrivbord, en garderob, en byrå och två stolar.

Jag är också uppvuxen i villa, inte ett slott direkt men ändå rejält med plats. Det var schysst, man kunde ha spånet i garaget och sådär, nu måste allt (från vinterkläder, spånbalar, verktyg, symaskin…) få plats här (har inget källarförråd). Funderar ibland på att göra en dokumentär om det. Flört

Envishet och drömmar

MikaTela
0

Jag kan meddela dig att jag just nu bor i min andra etta med marsvin. Har som mest haft 9 marsvin boende här samtidigt, var mycket att städa, fast räckte med ca 2 ggr/vecka för det inte skulle börja lukta.

Spån har jag en sån stor hästbal stående nere i mitt källarförråd där jag går ner och hämtar vid behov. Hö tar jag hem ca 1 bal i taget och har i en stor tvättkorg bredvid burarna.

Sopa får man göra runt burarna ett par gånger om dan och då slipper man hö och spån i hela lägenheten (jag är dålig på det så ligger spån i halva ettan men men, det är jag och jag kan leva med det utan att dö av det! ;))

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

[WeepingWillow]
0

#14 Jag är intresserad av att se den dokumentären, man kanske kan få en del tips till förvaring :P Jag har ett enormt källarförråd på 4 kvadrat el nått me 2 hyllor, det va fyllt redan innan jag skaffade marsvinen men jag lyckades trycka in deras utebur så spånet får jag ha i garderoben uppe. Den är jättefint utformad så att man måste trycka sig igenom en smal passage me kläder innan man kommer in i det större utrymmet så jag har bara slängt in grejer där. Den mest funktionslösa lägenheten jag sett men det är för att det är ett gammalt hus.

Jag byggde min bokhyllebur på höjden istället så den har 2 våningar men inte är så lång. Men det mesta är möjligt om man bara vill :P

Jag har visserligen säng, soffa, soffbord, stor bokhylla, liten bokhylla, byrå, garderob o hörnskåp o dessutom nu 2 burar innan dom flyttat in i den nya. Du fick min lägenhet att låta jättestor :D Nu är jag mycket mer tacksam för den.

idipidi
0

#14 Du är den första jag hört som är värre än jag. ;) Jag har bott på 17 kvadrat med början till min uppfödning. Då ska man dessutom veta att badrummet var enormt överdimensionerat eftersom att det var handikappanpassat, så själva rummet var nog inte mycket större än ditt. Jag förvarade utan (plats)problem en spånbal på badrummet… Det var väl inte så kul, men det gick.

Numer har jag vardagsrum som är större än den "lägenheten" och marsvinen har eget rum. :)

Ang. lukt så visst luktar rena burar. Det luktar spån och hö, det kommer man inte ifrån. Jag tycker att det luktar hemtrevligt, men vissa människor stör det tydligen.

Caspia
0

# 17. Åh, precis så bor en i samma korridor som jag (rummen är olika stora men har samma hyra, förklara den för mig tack - jag har det minsta). Det rummet är sammanlagt 17 eller 18 kvadrat inklusive jättebadrum (till och med stort fönster i badrummet). Det KAN ju ha något att göra med att det inte finns någon bokhyllemarsvinsbur där men det är inte alls lika cell-likt som mitt. Det låter kanske helt puckat, men jag kan inte företälla mig att ha marsvinen i ett eget rum. Då ser man dem väl inte?

Ja, man tar ju inte direkt hem någon man knappt känner och inte vill ska stämpla en som komplett galen (läs krogragg), om vi säger så. En kollega tjatade sig till att få kolla in och kom med det smått oförglömliga uttrycket "Du har väldigt mycket fina saker, fast väldigt lite plats emellan dem".

Jag tycker att det är så roligt när människor säger att de bor trångt och sedan får höra om min bostad… :-) Då brukar de plötsligt klaga på att de bor stort och har så många kvadratmeter att städa istället.

Insåg just att jag har ett vitkålshuvud överst i tvättkorgen.

Envishet och drömmar

idipidi
0

Eget rum till marsvinen är helt fantastiskt. Att ha allt på samma plats och kunna hålla (det mesta) dammet, spånet och höet på plats där. Att kunna sätta sig inne hos dem efter matningen och höra 20 marsvin mumsa. :)Det är inte direkt svårt att gå in till dem. ;) Däremot att ha marsvinen i en egen bod är inget för mig personligen.

Mellan 17 kvadrat och nuvarande bostad så bodde vi två pers på en liten tvåa på 42 kvadrat med kokvrå. 10-15 marsvin bodde i vårt kombinerade vardagsrum/matrum. Det var ständigt dammigt överallt, spån i sängen o.s.v. Inget jag rekommenderar. Samtidigt gör det att jag uppskattar mitt marsvinsrum otroligt mycket.

elin85
0

#18 Jag blir jättenyfiken på att se hur du bor :) Du kan inte tänka dig att lägga in en bild?

luneas
0

När jag träffade min sambo bodde jag i en etta på 36 kvm. Då hade jag runt 15 marsvin som bodde i tre burskåp. Själv sov jag i en loftsäng och hade ett av burskåpen under sängen tillsammans med skrivbordet. Det funkade jättebra och tack vare loftsängen så sparade jag en massa plats. Fick även plats med en soffa och hade ett ganska stort kök (där råttorna och därefter gerbilerna bodde… ;-) ). Spån och hö förvarades på den stora balkongen som jag var lyckligt lottad att ha. Givetvis blev det en hel del städande, spån och hö dammar ju en hel del…

Min sambo är djurmänniska men kanske inte SMÅdjursmänniska på samma sätt som mig och det blev nog en smärre chock när han kom hem till mig. Minns att han sa något i stil med "Oj, här luktar det zooaffär!" första gången han var hem till mig. ;-) Har dock fått förklarat för mig efteråt att han bara menade att det luktade spån och hö, inte att det luktade illa. Fick även kommentarer flera gånger av marsvinsköpare som tyckte att det luktade så förvånansvärt lite med tanke på att jag hade så många djur i en så liten lägenhet.

När jag och sambon flyttade ihop i en tvåa fick marsvinen bo i klädkammaren, inget drömläge direkt men dörren var givetvis alltid öppen och lampan tänd, dessutom låg klädkammaren så till att det sken in från sovrumsfönstret när det var ljust ute. Det fick bli en sådan kompromiss eftersom jag kände att jag inte kunde begära att vi skulle flytta till en trea bara för att mina marsvin skulle få ett eget rum… Sambon ville inte heller ha dem i köket eller vardagsrummet så det här var bästa lösningen då.

Nu bor vi däremot i en trea och marsvinen har fått ett eget rum! Sakta men säkert uppgraderade jag deras boende… ;-) Håller med idipidi om att det är underbart att ha ett eget rum till grisarna. Jag är därinne flera gånger om dagen och allt som rör marsvinen förvaras därinne. De har ett stort fönster och de har möjlighet att springa på golvet utan att man behöver vara rädd för att kliva på dem (som tidigare då de bara kunde vara lösa i köket).

Och vad vill jag då säga med det här egentligen… :-p Tja, att jag tror att man kan ha marsvin (och andra husdjur) i princip i vilket boende som helst, bara man anpassar sig lite. :-) Sen säger det sig självt försås att man måste anpassa antalet marsvin efter hur mycket plats man har.

emelie92
0

Man får ju räkna med att det luktar spån, hö och eventuellt marsvin (om de luktar?^^) men precis som alla andra säger; det luktar inte illa om man håller rent :)

Lyan
0

Jag är själv extremt känslig för lukter. Mina syskon är inte ett dugg glada för marsvin och klagade gärna om det luktade, men när jag bodde i min tvåa så kunde jag känna direkt när jag kom innanför dörren om det var städdags, mina syskon däremot kände inget. Hade det gått en vecka kunde de kommentera att nu behövs nog buren städas men jag kände det alltid på dag 5, innan dess luktade det bara spån och hö.

Fast sedan känner jag visserligen direkt om någon rökt i trappuppgången t ex (utan att öppna dörren och även om ingen annan känner det). Många gånger tror jag att jag inbillar mig, t ex en gång kände jag parfymlukt i hela lägenheten och en annan tyckte jag det luktade lacknafta, men det stämmer alltid. vet även precis vad alla grannar lagar för mat. lite OT

Creation
0

Hjälp vad jag uppskattar vårt hus efter att ha läst i den här tråden Skrattande

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

Så länge du städar ska det inte lukta annat än från spån och hö, som övriga nämnt. Jag har mina fem grisar i mitt rum och när jag har dörren stängd blir det lite instängt, och då har jag märkt att spånet suger upp fukten som finns i luften och jag (plus mitt överkänsliga marsvin) blir torra i luftvägarna. Värst är det när precis när man städat och det är nytt spån. Annars ser jag inga som helst problem med det, men efter att ha levt med marsvinen i samma rum i snart tio år är man van ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

stellaebest
0

Har marsvin i lägenhet och det går jätte bra bara man bytar en eller 2 gånger i veckan!:D.