Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1362 ggr
teem
0

Vad är fel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt marsvin har fått nånting på spenarna. Det ser ut som dom har blivit större och de är som nått torrt runt omkring.

Sen så har hon också nånting hårt precis ovanför könet (under huden)

vad kan det vara?

FeliciaS
0

Bilden är rätt oskarp, så det går inte att se så tydligt vad det är.

På din beskrivning låter det däremot som om hon har äggstockscystor, då brukar spenarna bli större och torra och det hårda du menar kan i så fall vara en tumör.

Har hon andra symptom som ex. glesare päls, stor mage (men tunn i övrigt), förändrat beteende…?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

teem
0

jag har ingen bättre bild tyvärr..

hon har tunn päls på sidorna

Den senaste tiden har hon börjat ställa sig på sina burkamrater som om hon vore brunstig men hon låter inte.

hon är lite tunn men hon har inte stor mage

FeliciaS
0

#2 Okej, tyvärr låter det som klockrena symptom på äggstockscystor. Det hårda är med största sannolikhet en tumör. Det finns egentligen ingen annan behandling än att operera bort hennes äggstockar och livmoder (kastrering). Det är tyvärr ganska riskfyllt, men inte omöjligt. Även hormonsprutor kan hjälpa men själv tycker jag inte att det är ett alternativ eftersom marsvin är så stickkänsliga så det blir bara plågsamt i längden…

Mvh Felicia

teem
0

Okej. kan man göra nånting åt det?

lider marsvinet av det? får dom ont av tumören?

FeliciaS
0

#4 Vad man kan göra skrev jag ju i #3 :P

Alltså, de kan leva med det, hur länge med tumör vet jag inte. Mitt tips är att söka upp en marsvinskunnig veterinär.

Hur gammal är hon?

Mvh Felicia

teem
0

okej. tycker du att hon ska opereras?

Hon är 3 år och 4 månader

Marsvinlove
0

#6 det beror på om hon är i god kondition, eftersom hon är lite över tre år så är hon kanske inte i bästa "operationsåldern" typ, men konditionen och om hon är frisk o kry spelar nog större roll än åldern. Var bor du? Här är en klinik som kan detta med kastrering, du kan ju ringa och prata med dem så kan de ge dig råd (du kanske bor för långt bort men du kan ju åtmistone få tips om hur du ska göra) http://www.malarensmadjur.se/Kastrationmarsvin.htm

teem
0

Bor i luleå..men jag kan ju ringa dit och fråga vad dom tycker

Hon är ju inte i bästa kondition eftersom hon är lite tunn.

FeliciaS
0

Jag skulle ringt och pratat med en marsvinskunnig veterinär. Om de tycker att operation ska utföras ska det göras av en veterinär som kastrerat marsvinshonor förr med lyckat resultat tycker jag. Tyvärr kan jag inte Luleå, kanske någon annan här inne vet någon bra marsvinsveterinär där.

#8 Det är ju något som har med cystorna att göra.

Mvh Felicia