Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 809 ggr
Mistle
0

Skulle behöva lite råd..

Jag har två marsvin som båda är fem år och jag vet att troligtvis så kommer den ena damen att få somna in inom de närmsta månaderna. Det jag skulle behöva lite råd om är hur jag ska göra med den andra tjejen då.

Jag är inte så jättesugen på att fortsätta ha marsvin i flera år till så därför tar det emot lite att köpa en ny kompis till henne och sen när hon inte får vara kvar längre så får det ju då bli ännu en ny kompis till den andra nya och då kommer det ju aldrig att ta slut ;p. Men då kan jag ju skaffa två nya till henne så att åtminstone de är lika gamla, men då står jag ju fortfarande där med marsvin några år till.
Men det kanske också är det ansvaret som jag tog på mig när jag valde att skaffa de små djuren från första början.

Jag har också funderat på om jag ska omplacera henne, men det tar också emot.. Hon är ändå fem år och har levt här med samma kompis sen jag skaffade henne, kommer hon verkligen att kunna ställa in sig bra till ett nytt hem och nya kompisar där? Eller nya kompisar här överhuvudtaget? Jag vet inte hur marsvin generellt brukar ha det att ställa in sig i nya förändringar.
Det är där jag faller på att det kanske är bäst att låta henne också somna in? Men det känns inte heller så rätt, hon är ju ett friskt, levnadsglatt marsvin som kan få många fina år till, om hon fixar det utan sina bästa vän..

Några åsikter och erfarenheter kanske? :)

Atensia
0

Du skulle kunna ta kontakt med en uppfödare och be att få låna en kompis till marsvinet som blir själv, sedan när det inte finns längre så lämnar du tillbaka uppfödarens marsvin.

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

Ruffsen
0

Mitt bästa råd skulle nog vara att köpa ett till marsvin som är i ungefär samma ålder :)

Eftersom att du inte vill ha marsvin så lång tid framöver.

Eller om du hittar ett bra hem kan du kanske sälja henne.

Jag tycker du ska göra det bästa för henne. Alltså att köpa ett till marsvin i samma ålder för då får hon ha kvar sitt gamla hem. Och sin snälla ägare :)

Men du måste ju också känna att om du inte kommer ge marsvinen tid tycker jag att det nästan är lika bra att sälja hon som du har nu.

Ruffsen
0

inlägg nummer #1 var också ettt bra förslag :)

Marsvinsflocken
0

Ussh silken jobbig sitts :(

Jag säger som förslag ett vf inte låna från uppfödare :P?

Svea-
0

Håller med nr 1 & 4.. låna en kompis.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

emelie92
0

Antingen köpa en hona i samma ålder eller låna från någon =)

[Colina]
0

Att avliva ett friskt marsvin skulle aldrig falla mig in. Min erfarenhet är att marsvin är duktiga på att anpassa sig! För en tid sedan fick jag ett 5år gammalt marsvin som troligtvis aldrig gått med andra marsvin. Jag satte ihop henne med mina två och hon flöt in i flocken väldigt bra.

Mistle
0

De tankarna hade inte ens slagit mig, att jag kunde köpa en jämngammal eller låna in en.
För mig passar det ju bäst med att låna, då den ju bara går att lämna tillbaka sen, men kommer det vara snällt för den lilla grisen?
Att få byta hem en tid och sen åka tillbaka igen?

elin85
0

#8 Mina marsvin är hos marsvinsvakt när vi reser bort, dvs i en ny miljö och sedan får de komma tillbaka när vi kommer hem (såklart) med "ny" miljö igen. Har inte märkt att de reagerar särskilt mycket på detta, de verkar anpassa sig bra. Var bor du?

Marsvinlove
0

#8 Jag tror inte att det skulle vara någon fara med grisen som blir lånad av dig om den skulle behöva flytta tillbax sen, marsvin är nog som sagt ganska bra på att anpassa sig:) Det brukar inte vara några problem att flytta ett marsvin, bara det inte behöver flytta massor med gånger.

FeliciaS
0

#8 Marsvin är olika till sättet, vissa har enklare för att anpassa sig än andra. Ett tips är att du frågar runt bland uppfödare om de har någon äldre pensionerad hona som du kan få låna :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mistle
0

#9, #10 & #11 Då kanske det är att satsa på då :). Jag vill ju bara absolut inte att någon av marsvinen ska behöva må dåligt pågrund av att det blir såhär.
Får ju försöka hitta en individ som troligtvis kommer kunna fungera bra med det också.

#9 Jag bor utanför Växjö.

FeliciaS
0

#12 För en hona med mindre bra psyke är det möjligen de första dagarna som kan vara lite tuffa, men din hona skulle ju må flera gånger sämre genom att inte ha någon kompis :P Så nånstans måste man ju välja…

Varför ska din andra hona avlivas, förresten?

Mvh Felicia

Mistle
0

#13 Juvertumörer..

Hur blir det om jag skulle införa det nya marsvinet innan jag tar bort den ena tjejen? Tror ni det skulle bli bättre eller sämre än om jag gör det efter att hon är borta?

elin85
0

#14 Jag skulle göra det efter om hon är sjuk, för då ska hon ju inte behöva stressen. Sedan beror det ju också på hur stor bur du har.

FeliciaS
0

#14 Usch då, vad jobbigt :(

Om du har en bur som är tillräckligt stor för tre marsvin skulle jag gjort det före, sorgen blir inte lika stor för din hona om hon har en till kompis när hennes gamla vän försvinner.

Mvh Felicia