Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: raserfärgerteckningar
Läst 2698 ggr
Marsvinlove
0

Tort´n white & black/golden/white?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, min Abessinier hona har färgen tort´n white, och de som följt alla mina trådar vet ju att hon fick ungar med min Elvis som är virvel och har färgen kanske typ Black/golden/white eller nått? Här är en bild på honom (tagen i somras, suddig men håll till godo) han är mest svart sen e han brun o sen vit, kan det vara black/golden/white då eller? Fast det jag inte riktigt fattar är om tort´n white är i färgerna rött,svart och vitt, och inte golden istället för rött? För om min hane har lite golden färg, så ser det ju precis ut som min honas bruna färg, eller är han också red?? Kan det vara så, jag fattar inte riktigt? (eller jag fattar ingenting:P inte bra på detta med färger allsSkäms) Och tort´n white är ju en teckning med, men den behöver väl inte vara korekt på en aby för att få kallas tort´n white då eller? Och vilka färger har då ungarna som ser ut som Elvis ungefär? Nä jag är urkass på sånt här;P Hjälp snälla färgkunniga!

Creation
0

Det är ganska många black/golden/whites som felaktigt kallas tort'n'white. Detta beror nog till viss del på att golden och red egentligen är samma färg genetiskt, men att de avlats åt olika håll. Det kan vara svårt att bedöma skillnaden.
Och vissa bryr sig helt enkelt inte om att färgbestämma rätt på sådana raser där färg ändå inte spelar någon roll på utställningen(som t.ex. aby). Tort'n'white låter kanske lite roligare än black/golden/white.

Jag tycker att din hane ser ut att vara black/golden/white, inte black/red/white(alltså tort'n'white). Antagligen är din hona och ungarna också black/golden/white då, ej tort'n'white.
Om du ser dessa bilder kan du se skillnaden mellan red och golden och kanske förstå varför jag tycker så:

Bild 1 - Som det står i texten under bilden är marsvinet längst till höger red och de två närmaste bredvid den golden. Man kan se skillnaden i färgton, eller hur?

Bild 2 - En närbild på en self red.

Bild 3 - En nonself tort'n'white. Som du ser är den lite rödare än din hane.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Marsvinlove
0

#1 Ja på bild ett ser man ju att den red är mycket mörkare än de två golden.

Ok, då förstår jag lite bättre nu, min hona ser ju ut som en golden helt klart, men tar man bild på henne med blixt så ser hon lite mer ut som red, fast det beror på hur ljust det är i rummet t.ex också.  Hon har i stamtavlan 5 st släktingar som (iaf enligt stamtavlan) har red i nån form (alltså t.ex tort´n white eller red/white), resten är mest brindlar/brindelroan och 1 är golden/black/white och det är hennes farfars far. Men hon är nog helt enkelt golden/black/white..

Här är hon utan blixt, fast hon ser verkligen inte sådär gul ut i verkligheten kan jag säga:P

Marsvinlove
0

Här är hon med blixt, och just på denna bild blev hon väldigt mörk.

Marsvinlove
0

Här är en till bild på henne med blixt, fast den blev mycket ljusare än den ovanför. Här ser hon väl ut som en golden? Den första postade bilden blev väldigt konstigt ljus och gul, den här bilden med blixt ser mer ut som hon ser ut i verkligheten.

Sandra-B
0

Hanen ser ut att vara Black/ Golden/ White och jag skulle kalla honan Golden/ Black/ White, inte Tort'n'white.
Ungarna skulle jag således även använda färgerna på- inte någon teckning (om de inte ser ut att vara hyffsat tecknade).

Personligen tycker jag att även de raser som inte bedöms efter färger och teckningar ska vara hyfsat vältecknade om man ska regga den som en viss teckning (exempelvis T&W).

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Caspia
0

Här är en ridgeback (nåja) i färgerna golden, black och white, kolla hur rutig han är!

Envishet och drömmar

Caspia
0

Andra sidan, samma marsvin.

Magen har jag ingen bild på men den har också helt rak mittlinje och är rutig. Som det kan bli…

Envishet och drömmar

Marsvinlove
0

Ok, ja hon är nog helt klart Golden/black/white. Mycket som är lite klurigt i min honas stamtavla, där står det både fel kön och fel färg/teckning:P Hmm undrar hur uppfödaren tänkte egentligen?Obestämd