avbruten tand
Ett sorglig litet inlägg, men jag måste skriva av mig.
Mitt nya marsvin hade fått en liten tova med spån på rumpan ikväll, så jag bestämde mej för att ta itu med den och kammade. Vilket inte var uppskattat :P Fick mej en liten utskällning av grisen, hihi. Han tyckte minsann att han skulle ha kvar tovan i pälsen :P I vilket fall så tog jag upp han i famnen och skulle gå till soffan när han skuttar till och jag tappar han i golvet, plockade upp han och såg att det var blod i munnen. & mycke riktigt hade han brutit av sin lilla framtand.. 
Tur säger jag att min pojkväns mamma är veterinär. <3 Det var tydligen ingen fara, tanden kommer växa ut igen.
Nu sitter han och äter hö som vanligt, så han mår nog bra trots omständigheterna. Men uj va rädd jag va att jag skulle va tvungen att avliva han.. fick en puss av han på näsan nyss, så jag antar att han har förlåtit mej också. ;)
så till frågan. Har nån av era marsvin brutit av en tand?
Har haft en hane som bröt av nästan en hel tand. Han hade lite svårt för att äta normalt i början innan han vant sig, men tanden växte ju ut igen =)
Nej, inga av mina marsvin har brutit tänder. Tänk på att skära grönsakerna och frukterna i små bitar om han har lite problem med att äta de
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har haft en som hoppade ur buren och slog av framtänderna och jag satt och skar morötter i små strimlor (som hör fast tjockare) och handmatade honom med det. Det gick himla bra och tänderna växta snart ut igen och fort.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
#2 man ska skära grönsakerna i stora bitar för att dom ska f motstånd när dom äter annars är risken stor att tänderna blir för långa. det är bättre att ens marsvin tappar en tand än att den har en för låång som växer in i käken. två av mina mravsin biter på galret och har antgligen lite klak brist så dom tappar sina framtänder jag ger dom mer brockoli nu och det hjälper tänderna växer ut och bryts inte lika lätt
få* marsvin* gallret* kalk* sorry lite felstvningar innan 
och ursäkta att bilden på min teddy hona är lite suddig :P
#4 Nej, om de har brutit av en tand ska man skära grönsakerna/frukterna i små bitar, om marsvinet har svårt för att äta, tills de växer ut igen! Om marsvinet har ont för att tanden är avbruten och de måste ta i för att det är i stora bitar får de bara ondare och då blir effekten motsatt än vad man vill…!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
jag ger han små bitar som jag ger som "godis", alltså ur handen, för annars äter mitt andra marsvin upp dem :P men han får även större bitar (eftersom det andra marsvinet får det) så han kämpar för att få i sig, de är juh så gott med grönsaker :D
faktiskt har vi blivit bättre kompisar nu än innan. fast de är jobbigt när han ropar åt mej halv fem på morgonen att nu är det minsann dags för lite mat :D
tack för svaren! ^^,