Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 5645 ggr
elin85
0

Hjälp, de kliar sig!

Jag har läst flera sidorr fö som tar upp marsvinens sjukdomar i huden, men hittar ingen som riktigt stämmer.

Två av mina marsvin har följande symtom:

- Kliar sig mycket kring halsen och frambenen, inte hela tiden men rätt ofta. Det har pågått några dagar.

-De har lite glesare päls och kortare hårstrån kring halsen, men inte direkt kala fläckar.

- Huden är torr och ena marsvinet har som hudflagor i hårbotten, andra marsvinet har som vita små skorpor i hårbotten. Inget på ryggen eller bakdelen.

FeliciaS
0

Det skulle kunna vara någon svamp eller Sellnic. Du kan inte ta kort på det kanske? :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

olina95
0

Kan det inte vara marsvinsskabb?

Förut hade jag mina marsvin tillsammans med flera andra, varav några fick just marsvinsskabb. Mitt ena marsvin fick förmodligen också det. Marsvinskabb är också lätt att bota, då dom får några droppar stronghold utav en veterinär.

Gå till en veterinär för att veta säkert. Men dessa marsvin kliade sig ganska ofta och fick glesare och gleasre päls på stället.

Hoppas det går bra!

idipidi
0

Pälsätare är det första som jag skulle leta efter. De är inte helt lätta att hitta alla gånger utan man kan behöva bläddra igenom pälsarna en bra stund innan man ser dem. De är snabba och ljusskygga…

elin85
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har tagit bild, men det syns jättedåligt tyvärr. Men det är som vita, hårda fläckar på hennes hud. Hans hud har dock inte torra fläckar utan torra hudflagor. Ska se om jag får till en bild på det.

elin85
0

Bild på Curry. Som ni ser är det vita, långa, smala "partiklar" i hans päls. Dessa rör sig dock inte. Kan det vara döda pälsätare?

elin85
0

En till

FeliciaS
0

#6 Jag tycker att det ser ut som mjäll O.o
Det kan ju vara så att de är torra i huden, kliar sig därför och får mjäll…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

elin85
0

Nu har jag gått igenom pälsen ordentligt, borstat och haft mig, men inget som föll ner på papperet levde. Däremot blev de vitprickiga över hela kroppen. Så jag antar att det är mjäll, men ska de klia sig så mycket då?

Marsvinen ska till veterinären imorgon, men han är inte så marsvinskunnig så därför känner jag att det kan vara bra att ha en aning innan om vad det kan vara. I telefonen tyckte han att det lät som kvalster. Hoppas verkligen att han kan sin sak :/