Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 761 ggr
zandrisen
0

Ett till Marsvin?

De är såhär att jag ska bygga en större bur till mina två marsvins pojkar på 1år och har haft planer på att då kanske skaffa ett till marsvin, men jag har hört att de ska vara svårt att placera in ett nytt marsvin med 2 marsvinas hanar då jag måste skaffa en till hane i så fall då dom inte är kastrerade, har haft funderingar på att kastrera dom men jag vill helst inte göra pga riskerna.. då min hund dog undertiden hon var sövd.. vill gärna ha lite tips på vad man kan göraGlad Mvh Zandra

FeliciaS
0

Som du säger är kastrering riskfyllt ingrepp, att då göra det på två hanar är dubbel risk för dig. Dessutom funkar inte två hanar tillsammans med honor, deras beteende försvinner inte iom. kastrering utan de kommer slåss om honan.

Att skaffa en marsvinshane till ditt hanpar är också riskfyllt. Jag skulle aldrig riskerat det med ett par hanar som funkar bra ihop, det är synd för dem. Så vill du ha fler marsvin är mitt tips att skaffa en till bur och två hanar till.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

zandrisen
0

Tack så mycket för hjälpen, men kom på att eftrsom jag ska bygga en ny bur så om jag vill skaffa 2 till kan ju dom bo i den "gamla" buren tills dom blir stora och behöver en större så får man ju bara köpa eller bygga en större till dom med..

Rafflan
0

Jag hade 2 hanar som funkade bra ihop och satte sen in en 5 veckors bebis och det gick problem fritt så är din hanar snälla så kan du ju köpa en liten unge och prova, men kanske ha som garanti att kunna lämna tillbaka den till uppfödaren om det inte funkar? :)