Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1173 ggr
Ting-e-ling
0

Ruccolasallad?

Hur bra/dåligt är Ruccolasallad? Är nämligen min favoritsallad.Skrattande

Snuttan
0

Borde inte vara särskilt onyttigt.. Kan inte komma på varför ruccola skulle vara det… 

Mina marsvin har alltid gillat det :)

Diana61
0

Jag har ej provat att de det ännu så jag vet ej om mina äter det. Jag kommer troligtvis att odla det i sommar för det blir billigare då.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Ting-e-ling
0

#2 Jag har också tänkt odla det till sommaren!GladTänkte mer om det är lite C- vitamin typ isbergssallad eller bättre?

Snuttan
0

Isbergssallad är ju rätt mkt syra i detsutom, är mindre nyttigt därför… Jag ger hellre vanlig huvudsallad…

Slog upp de båda i en näringstabell, tyvärr fanns inte c-vitamin med.

Men  ruccola är mkt mer proteinrikt, mer kolhydrater och kalcium. Fetare med… Isbergssalladen har mer järn. I övrigt såg jag inte att det var några större skillnader, men jag är inte så van att läsa av näringstabeller förutom att säga om det är stor skillnad mellan siffrorna :p

Länk till näringstabellen 

FeliciaS
0

Nej, inte onyttigt men det innehåller inte så mkt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

alimina
0

Mina marsvin gillar inte ruccola ..

Snuttan
0

Xtanlover, gör någon sorts sallad det..?

Ting-e-ling
0

#4 Bra länk men saknar info om C-vitamin

Snuttan
0

Ting-e-ling, varför upprepar du det jag själv skrev…?

"Slog upp de båda i en näringstabell, tyvärr fanns inte c-vitamin med." 

"#4 Bra länk men saknar info om C-vitamin" 

…?

FeliciaS
0

#7 Haha, nej inte direkt ;)

Mvh Felicia

monkan
0

Ruccola är nära släkt med maskrosblad. Tror den kallas salladssenap också.. Lite bitter i smak. Jag finner inte näringsvärdet på just Ruccola, men här finns flera olika grönsaker inkl vitamininehåll. Varför tror du den skulle vara onyttig? Så länge du (och marsvinen) tycker den är god är det bara att äta…

Ting-e-ling
0

#11 Tror inte den är onyttig men undrar om den innehåller hög eller låg andel c-vitamin.Isbergsallad tex är ju inte den nyttigaste salladen man ger.

Snuttan
0

Hittat nu:

"Rucola har et højt indhold af C-vitamin." 

"Ruccola har en karateristisk, krydret smak som kan minne litt om reddik. Kalorifattig, med noe A-,C- og C-vitaminer samt kalium og kalsium."

Ting-e-ling
0

#13 Tack!Skrattande

Snuttan
0

Ruccola är ngt av de få saker mitt sista tant-marsin äter :p Det stjärnfrukt och mangod-sallad :p Är tur att det är lite nyttigt iallafall :)

alimina
0

#15 mina marsvin ÄLSKAR mangod-sallad ..

FeliciaS
0

#4 och #8 I den här tabellen finns C-vit. med :)

Mvh Felicia

Ting-e-ling
0

#17…bra tabell men hittar ingen ruccola?

Snuttan
0

Finns ingen ruccola i den tabellen, isåfall kallar de det något annat, jag sökte på sidan för att hitta ruccola…