Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 801 ggr
Svea-
0

Mentalitet & avel på marsvin?

Ja.. någon som vet? På tex hund & katt är det viktigt att föräldrarna har bla bra mentalitet / temprament.Hur är det med marsvin? Kan man säga att vissa linjer är "svårare" att få tex tama,lunga,inte bitiga osv?

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Creation
0

Ja, såklart ärvs temperamentet ned och gör avtryck i efterföljande marsvin i linjen. Hälsa, mentalitet, utseende, ja, det mesta kan ärvas ned till avkomman. Av den anledningen bör man välja sina avelsdjur noggrant.

Långhår är t.ex. ofta väldigt lugna, eftersom de är avlade för att kunna sitta stilla när man fixar deras päls, osv. Jag har hört att abessinier ska vara lite livligare än andra raser. Nonself är tydligen ganska nyfikna och påhittiga.

Men såklart finns alltid undantag, var individ har olika personlighet. :-) Och var uppfödares linjer skiljer sig såklart från andras(även inom en och samma ras), ifall de avlat ett relativt långt tag.

Både arv och miljö gör skillnad i individens personlighetsutveckling.

Så visst är det jätteviktigt att avelsmarsvinen har bra temperament och en stam med marsvin med bra temperament också! Det är nog ganska ovanligt att marsvin har dåligt temperament, men man måste hålla koll trots allt. :-)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Marsvinlove
0

Ja, jag håller med #1 På mig stämmer det in med att Abessiniern är väldigt livlig, t.ex min hona som är 5 månader är hur livlig som helst, hon kan hoppa som en kanin och ta sig ut från vadsomhelst, vilket inte alltid är så bra:S Medans t.ex två Teddyhonor jag hade förut var jättelugna. Mina virvelkillar är också livliga, iaf de små, elvis är lite mer lat av sig, men han e ganska livlig iaf:P Har upplevt många gånger att det skrivits på t.ex en uppfödare av Abessinier hemsida, att de är väldigt livliga. Men det är också väldigt individuellt tror jag.

Så jag tror att det stämmer till en viss del att vissa raser kan det vara lite mer fart i eller så, och vissa kanske är mer lugna. Man kan ju tänka sig att t.ex ett släthårigt marsvin inte är lika framavlade som ett långhårigt marsvin, så kanske kan därför släthåriga vara lite "vildare" om ni förstår mig, men det kanske inte är helt troligt därför heller. Men än en gång, det är ju olika från marsvin till marsvin.

Lyan
0

Min erfarenhet är att danska marsvin är halvt hysteriska :-S Inte alla men de flesta jag kommit i kontakt med. Känner även folk som säger samma sak. Detta ärvs också vidare har jag märkt. Dock tycker jag att Dias djur verkar vara lugna och fina, men jag har bar kommit i kontakt med avkommor efter dem.

elin85
0

#3 Jag har ett halvdanskt marsvin (född i danmark i dansk uppfödning) och han är troligen det lugnaste marsvin man kan hitta, lugn som en ko :) Och helt obrydd när man kommer och ska klappa eller plocka upp honom. Han har också flyttat runt en hel del och är endå extremt lugn och tam. Så alla danska marsvin är inte hysteriska :)

Abico
0

#3 - Jag har haft en dansk gris här, i somras, och han var jättetrevlig att syssla med, lugn och harmonisk :P Så det beror nog väldigt mycket på vad det är för linjer. Jag har stött på en hel del svenska marsvin som varit hysteriska - men alla marsvin från Sverige är ju inte sådana.

Hanna 

Lyan
0

Nej, som jag sa är ju inte alla hysteriska, men de som jag och mina bekanta har haft har varit det. Sedan hade jag en dansk som var den coolaste som fanns, tills det kom en annan hane i närheten, då flög djävulen i honom.

De jag fick hem sist var också väldigt misskötta :-( Men som sagt har inget att göra med landet egentligen, bara min egen erfarenhet :-)