kisar med ögat..Tacksam för svar!
Idag på kvällen så såg jag att min ena lille pojk satt och kisade med de ena ögat vilket han inte gjort underdagen, men han är pigg och glad och hoppar och skuttar.. antingen kanske han fått ett hö strå i ögat eller om de hänt något annats för han och hans kompis har nu börjat bråka lite, sitter och hackar tänder men dom brukar inte flyga på varandra inte vad jag ser iaf.. De är lite svullet runt om typ med men som sagt han verkar pigg och glad och hoppar runt som vanligt och äter och dricker.. hade vart snällt med lite tips på vad man ska göra om de finns något man kan skölja med till exempel.. mvh zandra
Det låter som om han kan ha fått något under ögonlocket. Kolla försiktigt under ögonlocken och ser du något, försök ta bort det med en tops.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Du kan prova att skölja med tårlösning oxå. Finns i ampuller på apoteket. Ev skräp följer med ut om man har tur.
Om du lyser med en ficklampa på ögat (försiktigt, så du inte bländar för mycke) kan du se om de finns nån skada på hornhinnan. Den kan isåfall framträda som en gråvit fläck. Om de inte blir bättre inom ett par dar bör du låta en vet titta på de & ev skriva ut ögonsalva/droppar.
Hoppas de går bra!
okej, tack för svar. har precis kollat ögat och vad jag ser så finns de inget skräp och han är inte irriterad i ögonen men är lite svullen runt om och kisar nästan blundra med ögat.. men ibland tittar han med de nästan normalt, får ringa vet inom 2 dagar iaf om de inte blivit bättre, blir ju så orolig.. tack för alla svar..
Hur går de för den lille plutten?
Jo han är mycket bättre nu men tror att han kanske kan ha en liten skada på hornhinnan för de är som lite skav där typ som inte går att få bort trodde de var ett litet hårstrå först men när de inte gick bort så är de nog en liten skada.. men nu tittar han helt normalt igen och de rinner inget utan ser ut som vanligt.. tack för att ni är så omtänksamma.. mvh zandra
Skönt att höra! De läker säkert fint av sej själv ska du se!
Ja nu är han helt bra, så skönt man blir ju så orolig vill ju inte att dom ska ha ont eller må dåligt.. så nu är allt som vanligt här hemma