marsvin och kanin
jag har en hankanin och två marsvinshonor, kan jag ha dom tillsammans på golvet?
Det är så olika, vissa kaniner tycker jättemycket om marsvin och är snälla andra är tvärtom elaka. Du ska nog inte släppa dem utan uppsikt innan du vet hur de är mot varandra men jag tycker att du kan prova. Vakta dem noga.
har provat nu å det går jätttebra:) kaninen bara ligger raklång på mattan å marsvinen springer runt:)

Det går väl att ha dem tillsammans, men det är ganska riskabelt tycker jag. När jag nån gång för länge sen testade med mina två hanar & en kanin så var kaninen supersnäll i början men sen började den bita och vara aggressiv:/ Inte kul alls, men jag var som tur där och kunde stoppa kaninen. Jag kommer aldrig testa detta igen. Så även om kaninen är snäll i början kan det ändras ganska snabbt, de är ju också större/starkare än marsvinen (kanske inte större om det är typ en hermelin, men de är nog ändå starkare) så den kan ju lätt skada marsvinen. De har ju inge utbyte av varan heller (de äter inte samma sak i princip, och de talar inte varandras språk) så om du vill ha dem ihop bara ändå, så tycker jag det är onödigt.
för att jag har så jättemånga djur, så det spar lite tid om dom kan va ute tillsammans:)
ja lämnar dom ju inte enamma heller så dum e ja inte.
på så sätt hinner alla va ute varje dag
Jag skulle inte ha haft dem tillsammans - varför kan du läsa här.
#5 Kan du inte dela av rummet då? :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
okey, ja det funkade iaf nu när ja hade dom ihop. Jag kommer alltid vara med å passa så dom får fortsätta så länge det går bra. Jo det går att dela upp rummet men skulle få dela upp det i väldans många delar om alla skulle va ute samtidigt:P men om bara dom kan va ihop så spar det lite tid:)
nej jag har inga samtidigt. just därför det hade varit bra om kaninen å marsvinen kunde va tillsammans.

Hmm ja kom o tänka på att kaniner kan ha nån bakterie i sina luftvägar (?) som kan orsaka lunginflammation hos marsvin. Tror det var så, och isåfall är det ju en till risk med att ha kanin & marsvin ihop:/
Det finns som sagt en risk men går det bra till dig så kan du ha dem löst samtidigt om du vill :)
#13 men om denna bakterie är så farligt borde det ju vara farligt att ha kanin och marsvin i samma rum eller ett djur i bur och den andre utanför.
#14 ja, det tror inte jag nå på. inte att de smittar för då skulle alla som har kanin å marsvin i samma rum få sjuka marsvin. Djuraffärerna har ofta marsvin å kanin ihop i samma bur(vilket inte är bra pga att marsvinen kan få stryk osv) men sjuka blir dom då inte.

Vänta lite nu va;P För det första skrev jag att det kan (alltså inte nödvändigtvis) orsaka det, & för det andra så vet jag inte om detta stämmer helt, jag skrev bara det jag snappat upp nån gång. Jag skrev inte heller att det måste vara så att de blir sjuka. Kanske inte änns alla marsvin reagerar på detta.
Ps, det finns en bakterie, som kan göra marsvinen sjuka.. Plus att kaninen kan göra marsvinen illa. Mitt råd är att inte ta några risker. Men du gör ju som du vill..
Citerar:
Det är också viktigt att tänka på att marsvin kan få lunginflammationer av en bakterie som heter Bordetella bronchiseptica. Denna bakterie finns som normalflora i kaninens näshåla. Av denna anledning avråder man ifrån att hålla kaniner och marsvin tillsammans trots att de i allmänhet fungerar väldigt bra ihop socialt.
#17 men om denna bakterie är så farligt borde det ju vara farligt att ha kanin och marsvin i samma rum eller ett djur i bur och den andre utanför.
Och djuraffärer har dem ihop, och vissa uppfödare kan ha kanin i samma rum som marsvin(inte i samma bur)
Sen om man har båda marsvin och kanin som husdjur så när dem skuttar fritt brukar ju folk låta dem hälsa genom gallret osv.
Så jag börjar nästan misstänka att det krävs otrolige mycket för att denna bakterie ska smitta för annars skulle man varna för att ens ha dem i närheten av varandra.

Jag visste väl att den finns iaf!;P Jag tror att denna bakterie smittar vid närkontakt när djuren t.ex nosar på varandra i ansiktet, och jag tror att det kanske inte är jättevanligt att marsvinen smittas men det finns en risk!
Men om jag tänker på alla risker som finns med att ha dem ihop, så skulle jag inte vilja ha det så att mina marsvin bor med en kanin. Nej, i min syn på saken är det onödigt men du gör ju som du vill såklart.

Jag googlade runt lite på nätet och detta är en liten sammanfattning av det jag hittade angående bakterien Bordetella bronchiseptica.
Människor är inte naturliga bärare av Bordetella bronchiseptica (utan vi brukar istället smittas av två andra Bordetellabakterier) och smittas mycket sällan av denna om vi är friska.
Bakteriensätter sig ofast i luftvägarna på mindre däggdjur som exempelvis gris (nyssjuka) och hund (kennelhosta) och orsakar olika sjukdomar/ ger olika symptom beroende på värddjur.
Katter som haft bakterien har bland annat fått rinit (inflamation i nosen) samt bindhinneinflammation.
Hos kaniner hittas bakterien ofta i nos och kaninen visar i princip inga symptom förutom att den snörvlar lite och den drabbade kaninen bär oftast på både Bodetella bronchisptica och en annan bakterie samtidigt.
Det är möjligt för djur att vara friska smittbärarare- det vill säga att de bär på bakterien utan att uppvisa några symptom.
Bakterien överförs främst via direktkontakt (nos mot nos) men även via nysningar eller om det friska djuret kommer i kontakt med något det "sjuka" (/smittade) har haft i munnen etc.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#21 då borde ju en smittad kanin kunna smitta även hund å katt :O
Och även människor med nedsatt immunförsvar.
(troligheten att kaninen träffar en gris e nog ganska liten XD)
Om denna fakta stämmer borde vi ju undvika att gosa med ansikte mot sansikte, pussa den i ansiktet och inte låta hund eller katt träffa kaninerna. Vilket många gör, frigående kaniner liver ibland ihop med båda hund och katt.
Hm, dem borde varna och informera mer om denna sjukdom om det nu är så allvarligt (kennelhosta kan äldra och ynge hundar t.o.m dö av i sällsynta fall)
*dubbelt*
hur vanligt är det att marsvin smittas av Bordetella bronchiseptica från kaniner? Är det bara ett "teoretiskt" hot eller är det någon som känner till något fall?
Jag vet många som har kaniner och marsvin i samma rum och ibland i samma burar även jag har haft dessa arter ihop i åratal och aldrig råkat ut för några problem.
De kaniner jag haft har varit väldigt vänliga mot marsvin. Jag rekomenderar inte att hålla dem i samma bur men att rasta dem tillsammans har aldrig varit några problem här. De kaniner jag haft har gått lösa mesta tiden och det känns tråkigt att stänga in dem bara för att marsvinen ska få komma ut och springa vilket de också måste få göra. Jag förstår den praktiska funderingen. Nu har jag för tillfället ingen kanin men om jag (vilket jag inte planerar) skaffar kanin igen skulle jag inte tveka att försöka rasta dem med marsvinen.
Marsvin och kaniner har hemma hos mig alltid kommit väl överens trots tydliga "språkproblem". Däremot har kaninerna och katterna inte alls funkat, då kaninerna har velat leka med katterna som saknar humor och snabbt lärt sig att sky kaninerna som pesten. Med marsvinen fungerar mina katter helt problemfritt däremot!
#24 Eftersom att det står som en av anledningarna till att man inte ska ha kanin och marsvin ihop, på flera marsvinssidor, borde det ha inträffat.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
aldrig hört talas om någon som råkat ut för det. Jag kommer köra på som vanligt. Då skulle man ju i proncip inte kunna ha en kanin om det smittar så till allt å alla…

Eftersom detta tydligen inte varnas för så mycket så borde det inte vara jättevanligt, men det är nog vanligare att t.ex ett marsvin smittas av det än en människa tror jag.
Alla djur har ju lite olika bakterier. Jag har hört på många ställen att man ska tvätta händerna efter att man tagit i en sköldpadda, och sen har jag läst om att möss,råttor,gerbiler,hamstrar m.m. kan ha nånting som kan vara farligt för gravida t.ex. Om detta är hundra procent säkert vet jag inte, men jag har läst det här på rätt många olika ställen.
Låter som om du har för många… Jag tycker inte man ska ta några risker.