utdragen förlossning
hej!jag har ett marsvin som i 6 dagar haft krystvärkar till o från.vetrinären sa att det inte var något att göra.finns det någon här som har något tips.tycker så otroligt synd om henne.vet ej hur gammal hon är eller när hon blev parad.(omplacering)tacksam för svar snarast.mvh gnagarlover
Men fy vilken knasig vet! Gå till en annan! Snarast!Ditt marsvin behöver helt klart hjälp pronto!!
Man kan ju såklart göra kejsarsnitt även på piggusar.
Ett kejsarsnitt är dock en absolut sista utväg, jag tror att det är väldigt svårt för ett marsvin att återhämta sig efter ett sådant - de är ju så känsliga när det gäller magen.
Men du bör ta henne till en veterinär så att hon får hjälp, det känns som om ungarna kan vara döda/ ligger fel när det gått såpass lång tid.
Hanna
Instämmer med Abico. Jag har själv förlorat ett marsvin pga att magen stannade av efter en operation.
Fast nu är det risk att man förlorar marsvinet OCH ungarna ändå efter så lång tids värkarbete. Som Abico säjer kan de helt enkelt vara så att marsvinet inte klarar att föda fram ungen/arna pga att nåt är fel.
har fortfarande inte fått ut dem .nu börjar det lukta skunk om henne.så det är väl sura ungar i magen.får vara beredd att hon dukar under.snyft! har varit i kontakt med ytterligare en vetrinär som säger lika dant som den andre.
#4 Det är verkligen farligt att låta ungarna vara döda i honans mage. Om inget görs kommer hon inte klara sig…
Har ni ingen veterinär som kan hjälpa henne? Det är verkligen hemskt att bara låta henne plågas för att till slut dö :( Kejsarsnitt är nog det ända som kan hjälpa henne nu, vad jag vet.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Kontakta en veterinär omgående, en distrikts veterinär om inga andra vill hjälpa !
Finns det ingen veterinär som kan utföra kejsarsnitt på henne tycker jag att man åtminstone ska avsluta hennes lidande - det måste ju vara oerhört jobbigt att ha värkar/krysta jämt och ständigt!
Så, kort sagt: Ta henne till veterinär.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Fy stackars marsvin! Snälla låt henne inte bara självdö om de är vad som håller på att hända bara för att någon dum vet säger att dem inget kan göra…
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Sex dagar, det lät inte alls bra, ungarna är kanske döda då. Hade själv otur, för första gången på länge, då jag hittade mitt ena marsvin dött igår morse. En unge var halvvägs på väg ut, vet inte vad som hänt.
#9 Men fy va trist!
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Det är troligen inte det bästa att kejsarsnitta en hona som gått så länge med döda ungar i magen. Förutom att hon är medtagen och knappast klarar nedsövning, är det en stor infektionsrisk.
Jag rekommenderar att du ber veterinären om cortison, helst via spruta. Detta sätter igång sammandragningar och kan få ut ungarna, veterinären har dessutom säkert något verktyg (tångliknande) som kan användas till att ta tag i ungarna och dra utåt i takt med sammandragningarna.
Honan ska även ha antibiotika för att motverka infektion, samt att du helst bör få Critical Care att mata henne med.
Vi har haft en hona som fick ut en kvarvarande unge efter cirka 6 dagar med hjälp av cortisonspruta. Hon överlevde och levde flera år efter den händelsen (men vi satte henne förstås aldrig mer i avel, dock blev hon en gång fostermamma åt en moderlös unge och fick t.o.m. mjölk när den diade)

# 10 Nej det var jättetråkigt, man tänker ju att man hade kunnat hjälpa om man sett det, men antagligen hände det under natten.
nu är hon borta.lät henne somna in igår.hon hade en unge på 18cm så det var inte lustigt att hon hade problem.
Det var nog det bästa du kunde göra för henne.
Men en unge på 18 cm?
Hanna

Ungar som är döda, ser oftast väldigt långa ut.