Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 993 ggr
Royalz
0

Vad behöver man för tillbehör?

Ska ev skaffa 2 marsvin om ett tag. Så vad behöver man till att börja med för tillbehör?

Jag har: bur, vattenflaska, klotång & matskål. Och sen spån såklart. Vad behöver man mer?

Något lämpligt foder man ska ge? Djuraffären här i stan har någon pellets med extra c-vitamin, tror ni det är bra?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
FeliciaS
0

Först och främst vill jag tipsa dig om artiklarna här på sidan :) Hö ska deras kost bestå av till 80%, så en stor påse fint hö behöver du ha hemma när de kommer.

Varifrån ska du köpa grisarna, hur gamla är de?

Andra roliga tillbehör till buren är rör, stenar, hängmatta, hus, träbroar etc. Finns stort utbud till bra pris på Husdjursbutiken.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Royalz
0

#3 Har kollat artiklarna men inte hittat det jag sökte. (ifokus funkar ju inte alltid som det ska ;))

Går det bra att ge fint "häst-hö"? eller måste det vara hö i påse?

Det är en på 1,3år och en liten unge som blir precis leveransklar. Båda honor. Dom kommer från en uppfödare.

Ska kolla runt lite på den sidan. Marsvin ska ha hus va? :)

[WeepingWillow]
0

#4 Ja dom vill ha hus, både att krypa in i eller hoppa upp på :) Men akta dig för hus me fönster då dom kan fastna fall dom försöker hoppa igenom det.

Vet inte vad häst-hö innebär men jag tror nog att allt hö funkar.

Lycka till me småttingarna :)

Royalz
0

#5 Häst hö, alltså hö i fyrkantiga "små" balar :)

[WeepingWillow]
0

#6 Jaha, jag är ju stadsmänniska o kan ingenting om hästar så :P Bättre nån annan svarar på det, jag köper mitt hö i djuraffären hehe.

UlrikaD
0

Men omplacerade du inte gerbilerna pga att du var allergisk?

Marsvin är mer allergiframkallande än gerbiler för de flesta människor. Kan vara värt att göra ett allergitest först så du inte behöver omplacera de också.

Sånt är aldrig kul.

emelie92
0

Marsvin behöver inte pellets som innehåller extra c-vitamin och de ska inte ha c-vitamindroppar i vattnet. Marsvin ska även inte ha saltsten.

Royalz
0

#8 Jag tål inte gerbilerna värst bra när dom bor i spån utan måste ha dom i toalätt och jag tycker det inte är ett värdigt liv fören gerbil så därför omplacerade jag dom.

Jag vet att jag tål marsvin då jag har kompisar som har. Och har ju varit och gosat med dom ;)

#9 Okej vad bra! Då vet jag att jag inte behöver "krångla" med sånt :)

Så vad jag har kommit fram till så behöver jag: bur, bottenströ, vattenflaska, matskål, hus och något rör. Tror ni det räcker till att börja med? Fler saker kan ju köpas till senare menar jag. :)

Vad rekomenderar ni för mat och vart kan man köpa det?

emelie92
0

#10 - Du behöver en klotång också! :)

Royalz
0

#11 Det har jag, glömde bara skriva det :)

+ mat såklart.

Royalz
0

Vill dom ha kräcker?

Abico
0

#13 - Som godis någon gång i bland, men det är absolut ingenting som behövs :)

Hanna 

Royalz
0

#14 Okej :)

Nu har jag bestämt mig för vilka 2 jag ska ha :) En Saffron och en black/white, båda honor :) Åker upp till sthlm och hämtar dom den 16/1!

Marsvinlove
0

Ååå de låter jättefina! Lycka till! *väntar på bilder*

UlrikaD
0

Så marsvin kan bo i toa-lätt ok då?

Har inga marsvin själv, därför jag undrar.

Abico
0

#17 - Ja, marsvin kan bo på toa-lätt. Det blir dock hyfsat dyrt om man bara har toa-lätt i buren.

Hanna 

FeliciaS
0

Du kan ge sk "hästhö" - men det ska vara just hö, inte hösilage. Själv köper jag hö så små balar (12 kg) från en bonde, betydligt bättre kvalitet och pris än hos djuraffären.

Som kraftfoder kan de få helhavre blandat med kornkross. Märker du att de inte håller vikten på det kan du köpa Oxbowpellets och blanda ut med, ca 1 msk/marsvin och dag i det andra kraftfodret.

Förutom hö och kraftfoder ska de ha c-vitaminrika grönsaker. Vilka som är lämpliga kan du läsa om i artikeln "Handla rätt till marsvinen" :)

#15 Åh, så skoj! Jag har två saffronhonor, min favoritfärg :)

Mvh Felicia

Royalz
0

#19 Tack för svaret! Det var ungefär så uppfödaren sa :)

Min pappa jobbar på ridskolan här i stan, så hö blir det nog lätt att få tag i om det går bra med häst hö :)

Har ca 2v på mig att förbereda allt.

Nån som vet om jag hinner få sakerna inom 2v om jag beställer från husdjursbutiken?

Marsvinlove
0

När jag beställde saker från husdjursbutiken tog det ca 1 v innan de kom (om jag minns rätt iaf)

FeliciaS
0

#20 Det tror jag absolut, om de har sakerna finns i lager.

Mvh Felicia