Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1104 ggr
Equivanlent
0

Hjälp min knut!

Jag skulle behöva alla tips och råd för min lilla skinny hane knut.Han är nu 8 månder den 4:e januari och väger 553gram.Han äter och äter men han går inte upp  i vikt.Vad kan det vara för fel?Vad kan jag ge honom för foder som är bra för vikt uppgång?Alla tips och råd är varmt välkommnande i denna tråd.

Mvh/Anna och Knut

[Strawberi]
0

du kan ge han barnmatspuré jag göder mina med det.. Blandar ut med havregryn. De går upp rätt fort.

Equivanlent
0

Men åh så bra de måste jag prova.Men vad är de för barnpure?Morot?

[Strawberi]
0

#2 - kör morot. De tycker mina mest om i alla fall

Marsvinlove
0

Oj, det var inte mycket han väger:/ Fast min hona som fick bebisar alldeles för tidigt (inte planerat, när de kom var hon 5 mån) väger nu 650g och är 6 mån. Men hon är ju väldigt liten & och hon stannade antagligen lite i växten när hon var dräktig. Men hon kommer nog att växa mera nu när ungarna inte diar längre.

Har han varit sjuk nyligen? Får han pellets? Här är en artikel om kligröt man kan ge: http://marsvin.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=64c70673-be7a-49e8-8644-3a0ee9bae967

FeliciaS
0

Skinnymarsvin äter ju mer än pälsade grisar, eftersom de måste hålla värmen. Se till att han har något varmt och mysigt att krypa in i, kanske en mysrulle? :) Fri tillgång på fint hö hela tiden, grönsaker två gånger/dag samt kraftfoder rekommenderas för att han ska hålla vikten. Som kraftfoder skulle jag ge fri tillgång på 1 del havre havre blandat med 1 del kornkross samt 2 msk dagligen av Oxbow Cavy Performance. Utöver det kan du ge kligröt på havrekli blandat med vetegroddar, lite solrosfrön samt havredryck (ex. Oatly, GoGreen) ett par gånger varje vecka.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Equivanlent
0

Tack snälla allihop.Jag är jätte tacksam för alla svar.Nu är det bara att jobba upp knuts vikt :) nu är det bara att inhandla alla saker.

Gott nytt år :)

[Strawberi]
0

Lycka till!
Gott nytt år (:

Crania
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fem nakenfisar (hanar) och dom varierar mycket i vikt, tre av dem ligger runt 900g och två väger ca 1200g. Alla är vuxna.
Jag brukar ge kligröt. Det är ju enkelt att göra och du kan blanda med osötad nyponsoppa eller blåbärssoppa om dom inte gillar den naturell. De får även fri tillgång av havre och kornkross (och naturligtvis hö), pellets vågar jag inte ge längre för jag förlorade min teddy i urinstopp.
Eftersom skinnysarna är nakna så behöver dom äta mer om de är väldigt aktiva och rör sig mycket eller om det är svalt i rummet. Mina har fällar att krypa in under och även några mysrullar och sovpåsar att krypa in i. Man måste ha en per gris annars så blir det någons stackare som får sitta utanför och frysa.