Behöver ganska akut hjälp.
Jag har två marsvins hanar var av en är 2.5 och en ca 1 år. När jag stod och fixade med maten i köket hör jag hur det dunsar inne på mitt rum. Antar att det kommer från marsvinen. Jag lägger inte större märke till det, efterssom att dom för ganska mycket liv dagligen.
Men nyss när jag gick in så ser jag att det ligger tussar från den äldsta i hela buen. Dessutom står han och skakar och hackar tänder samtidigt som hela hans päls står upp. Jag vet att dom gör så när dom är arga och ska försvara sig osv. Så jag tar upp honom och lägger honom i soffan, går sedan och tar upp den andra för att kontrollera honom. Då ser jag att han har blod i pälsen. Jag lämnar över honom till min bror och springer in och kollar Neou. Han har ett sår i rumpan. Inte överdrivet stort och det blöder inte. Jag tog vatten och tvättade det. Och duschade av hela honom eftersom att han hade typ sperma över hela ryggen.
Nu efteråt ligger han i min säng och skakar på något konstigt sätt som han inte gjort innan. Han är som en mobiltelefon som vibrerar och sedan så kommer det vit vätska ur ögonen som jag heller aldrig har sätt förrut. Han äter morötter nu. Men det känns fortfarande inte okej. Mår han bra? Den andra visar inga tecken på konstigheter.
Grymt tacksam för svar! / Linnea

Att han vibrerar är antagligen pga att han är mycket upprörd sedan slagsmålet. Först brukar de skaka och andas häftigt och stötigt, när de lugnat sig lite men fortfarande är upprörda kan de vibrera som du beskriver. Jag tänker att det är ett tecken på att de vill vara ifred. Mina marsvin gör likadant när de har badat och är upprörda över det.
Det vita gegget i ögonen är troligen "putsmedlet" som kommer ut när marsvinen tvättar sig, ibland kan den liksom "rinna över".
Det låter dock som otäcka slagsmål. Hur stor bur har de? Hur länge har de bott tillsammans?
#1 Tack! Detta lugnade mig otroligt :)
Uhm, deras bur är 140 x 60 tror jag. Det är en väldigt stor bur byggd av min farfar. Jag hade Neou först tillsammans med en kanin. Men sedan var vi tvugna att avliva honom. Det var då vi skaffade Laban.
Dom har alltid kommit bra överräns men självklart så har dom ju kommit ihop sig ibland, men inte såhär allvarligt. Men dom har ju alltså bott ihop sedan 2 år tillbaks. Neou var relativt liten och Laban var ju bara bebis så.

#2 Hmm låter som att du har en tillräckligt stor bur för två hanar tycker jag iaf. Är den äldsta mest Dominant? Kan ju vara så att den yngre har utmanat honom om ledarpositionen och fått stryk:/
#3 Ja, han är ganskam stor och vet vad han vill. Men den lilla är ganska kaxig han också. Det är oftast han som börjar och Neou är då ganska duktig på att säga ifrån.

#2 Vilket hemskt slagsmål för marsvinskillar som bott ihop så länge. Hur är buren inredd? Har de varsitt hus att "fly" in i? Ständig tillgång på hö? Låter konstigt att de ska ryka ihop sådär plötsligt… hmm, förstår inte vad som kan ha flugit i dem. Du kanske måste hålla ett öga på dem ifortsättningen, jag skulle nog fundera på att separera dem faktiskt om det hände igen. Det är ju inte alls kul med marsvin som slåss så de blir blodiga och får sår :(

Ja du får hålla koll på dem. Min stora hane går just nu med sina två söner (bara 5 v gamla) & han är faktiskt väldigt taskig mot de små ibland, springer efter & hackar tänder och ibland tror jag att han nafsar på dem för man kan ibland höra ett väldig högt "aj du bet mig skrik" från småkillarna:/ Fattar inte riktigt varför, deras burhalva är ca 160x80, men det kanske är därför att för tillfället så bor småkillarnas mamma där bredvid med galler emellan, han kanske tycker att de är ett hot för han vill nog ha sin fru för sig själv. Men man tror ju att det inte ska vara nått problem när de bara är 5 veckor gamla, oooh hanar kan vara jobbiga ibland:/
Jag tycker att det låter som att Laban har gjort upp med Neou för att vara högst i rang. Om så är fallet, kommer de lugna sig nu eftersom de gjort upp. Att han skakar beror troligtvis på att han är lite skärrad. Låt de vara tillsammans (håll koll på att de inte slåss när du sätter ihop dem - i så fall måste du sära på dem) och ge dem mat i olika högar, runt om i buren.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#5 Ja, dom har varsitt ställe att rymma till. Och dom har alltid hö!
#7 Ja, det kan nog mycket väl vara så. Jag ska nog testa det där med att ge hö och dylikt i olika högar. Har inte tänkt på det innan! :)
Tack för alla era svar!