Luftburen lunginflamation?
En uppfödare drabbades nyligen av värsta mardrömmen! Alla 25 marsvinen dog inom 1 1/2 vecka! Jag blir livrädd för vad det än var så måste det ju vara smittsamt. Troligen luftburen lunginflamation. Är det någon som hört något mer om detta? Är det något skit som går just nu? Jag blir så himla orolig.

Oooh låter ju inge vidare, stackars uppfödare:S Nej jag har iaf inte hört nått om detta.

Neeej vad hemskt.Jag har inte heller hört nått alls om de heller.
Var det inte en artikel i MM om det, för ett år sedan eller så?
Jag ska ta och kika i mina gamla nr här….
Hanna
Bläddrade igenom alla tidningarna men kunde inte hitta det… Är ändå tämligen säker på att jag läst om liknande förr, en uppfödare som pga. något som satte sig i luftvägarna förlorade alla sina marsvin.
Fruktansvärt är det :( Men ingenting jag hört mer om eller som jag vet går nu så att säga.
Hanna
Läste också det på en uppfödares hemsida :( Fruktansvärt!
#3 Jo, det var det, dock inte samma uppfödare.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag är väldigt nyfiken på vilken behandling som sattes in på djuren efter att de första 5-10-15-20 marsvinen dött? Om några prover togs på några av de sista marsvinen, eventuellt de döda?
Hade varit mycket intressant att veta vad det var som orsakade massdöden och eventuella behandlingar som skulle kunna fungera på viruset/bakterien.
Ja det är helt förfärligt det här.
#3 ja jag har också läst i MM och på trådar om några fall. Även om några som lyckats klara några av djuren men de fallen var för flera år sedan så därför blir man väldigt nojig när det händer nu igen.
Men jag känner bara till denna enda katastrof just nu, har inte hört något mer alls. Hoppas att det inte spridits vidare och går runt. Svininfluensan släng dig i väggen! Det här ger mig verligen panik! Jag får tårar i ögonen bara jag tänker på att det skulle kunna hända oss.
# 6 Ja det är verkligen intressant. Ja det är ju viktigt att veta vad man kan göra eller om man kan göra något. Att bara hjälplöst se på när alla marsvinen dör är nog det värsta jag kan tänka mig! På hennes hemsida finns ingen information om något veterinärbesök eller några tester. Hon antog bara luftburen lunginflamation men visst måste hon väl ha varit i kontakt med veterinär, kan väl tycka.
Usch vad hemskt att alla försvinner så abrubt. Vad var det för ras som drabbades ? Var det neråt skåne det hände ? Rys hoppas det är något högst tillfälligt.
#8 Nej inte skåne mer mellansverige men jag vet inte riktigt var de bor faktiskt. American crested.

Fruktansvärt.
# 4. Tror du tänker på AbbyLines, läste i MM (det var ett sent nr fr¨n 08 elle tidigt fr 09, minns ej). Hon förlorade 22 marsvin eller något liknande.
Envishet och drömmar
#10 - Ja, det stämmer nog :)
Hanna
#9 tråkigt när sådant händer, undrar om de kollar upp en sådan smitta då det tagit bort alla deras djur.. lite märkligt ändå att sådant kan hända.
Såna saker kan väl hända pågrund av dåligt hö? Då antagligen alla får samma hö och alla blir sjuka?
När marsvin utsätts för stora förändringar i miljö och man inte kan få stopp på förkylningen så gör man som jag gjorde ,
Tog de två sjukaste till vet ,de skrev ut antibiotika och jag ökade på med proviva o mkt cvit grönsaker ,och mkt extra mat .
Men de blev inte btr och flera påvisade nu samma symtom .de två första dog ,En av dessa lämnades in på obduktion o jag bytte medicin .
vet slarvade tyvärr bort hela obduktionen då han inte sände in marsvinet alls !!!
jag satte självklart alla i karantän o jag fortsatte m medicin ,,
tills slut så vände de o de som insjuknade sist klarade sig ,
Jag är 100 proc säker på att det var lunginflammation på vissa av de sämsta ,,jag hade just inann detta brutit ut vart iväg på en stor utställning så de kan ha fått med sig ngt frpn detta ,
Det är nog det vanligaste ,att de får sånt här just utifrån .
MVh SMF 266 Abbylines
#14 Gud vilken pärs.. puh vilka elaka sjukdommar det finns. Skönt att du klarade några när du väl fick det.