Marsvinsfamilj
Hej. Jag har två marsvin, en långhårig hane på strax över 1 år och en hona som är virvelmarsvin rex, på snart 4 månader. För någon dag sedan satte jag ihop dem, och det verkar gå bra. Hanen är efter henne, men hon säger ifrån så han låter henne vara.
Jag har läst att man ska separera dem när honan föder, och när honan har blivit 3-5 år. Att hon då inte ska föda fler kullar. Samtidigt säger dem jag har kontakt med i min djuraffär att de har flera uppfödare där de har hållit marsvinen ihop längre som en familj, utan problem.
Går det bra att ha dem ihop hela tiden, även direkt efter födseln? Beror det inte mycket på hanens beteende och honans sätt att säga ifrån?

Är honan bara 4 månader?!!! Så unga ska de verkligen inte vara när de paras! Mitt råd är att ta isär dem direkt och hoppas att det inte blivit nått!
Har du dem ihop hela tiden och då efter födseln så kommer honan att bli gravid och föda ännu en gång, det blir väldigt påfrestande för henne. Även om det ser ut som att hon säger ifrån så kan jag lova att hon inte gör det.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Hej hej,
För det första är honan för ung för att du ska ha henne ihop me en hane! Hon ska va åtminstone 7 månader tror jag det är sagt o i bra kondition, färdigväxt o i lagom hull.
Jag kan inte överdrivet mycket om avel eftersom jag inte själv sysslar me det men vad jag lärt mig här inne så ska man inte ha hanen me honan när hon föder eftersom hon kan bli dräktig igen direkt efter födseln om han parar om henne o det är inte en optimal situation då en dräktighet tar på krafterna.
Dessutom kan du ju inte ha honan o hanen ihop konstant tills hon är 3-5 år! Det kommer ju resultera i kull efter kull efter kull vilket hon inte kommer klara!
Jag rekommenerar starkt att du läser en massa om avel o tar isär honan o hanen direkt! Det innebär många risker o din hona är alldeles för ung. Marsvin fungerar inte som människor, dom lever i flockar inte familjer. Man kan inte ha hanar o honor tillsammans hela tiden om inte hanen är kastrerad. Det spelar ingen roll hur mycket din hona "säger ifrån" hon kommer troligtvis bli parad oavsett.
Nån annan här inne som sysslar me avel eller vet mer om detta kan berätta bättre för dig.

#3 Tyckte det var en bra förklaring iaf^^
Jag satte ihop dem i förrgår, men särade på dem. Sen satte jag ihop dem idag, men nu särade jag på dem igen. Större delen av tiden har någon haft koll på dem. Ifall det låtit något har jag kollat direkt.
#4 Tack tack, man lär sig mycket om man hänger på forumet jämt o ständigt ;) Jag försöker läsa på så mycket som möjligt inför min framtida kull. Du kan ju säkert en massa du me nu efter din oväntade födsel hehe.

#5 Ok, men sätt inte ihop dem igen nu. Hur menar du låtit något?

#6 Varsågod:) ja jag blev ju tvungen att läsa mycket om det:P
Ha dem särade fram tills honan är minst 6 månader gammal och då menar jag MINST 6 månader. Hon ska vara färdigväxt, bra hull osv innan hon får sin första kull. Bästa hade varit (om du inte vill ungar) är att kastrera hanen. Eller skaffa en varsiin burkompis till dem (en hane till hanen och en hona till honan)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för all hjälp. Jag har särat på dem igen. Det är svårt att veta vad som är rätt eller fel, då alla säger olika.
#5 Ja som sagt, sätt inte ihop dom igen! Du kan ju inte höra om dom parar sig. Det är över snabbt. Förhoppningsvis är din hona inte brunstig nu. Men ta för guds skull ha dom isär o sätt inte ihop dom mer.
Att ha marsvin av olika kön ihop konstant kommer att ta död på honan tillslut. Honor är brunstiga ca. var 16e dag varje gång hon brunstar kommer de att para sig och marsvin blir ganska lätt dräktiga. Marsvin föder stora välutvecklade ungar dräktigheterna tär på henne rätt mycket. Så att hålla dem ihop som en familj är totalt olämpligt.
Man ska heller inte para en hona under fem månader, aldrg. Helst ska de vara minst sju månader och de bör väga minst 800g och naturligtvis vara i lagom hull och friska. Det finns massor av avelsinfo att hitta på nätet, läs det vänta några månader och försök igen om du fortfarande vill para dem men läs på först!

Enligt SMF:s regler så ska en hona vara minst 7 månader när första kullen FÖDS. Det betyder i praktiken att honan behöver vara 5 månader innan hon sätts med hane. Att ha honan med hane hela tiden betyder att hon kan få upp till fem kullar/år i värsta fall, vilket naturligtvis är på tok för ofta
. Enligt SMF:s regler får en hona som mest få 3 kullar på ett år. Visst låter det "gulligt" med familj, men marsvin styrs av instinkter, och tar ingen hänsyn till att de redan har många ungar…
En annan aspekt på det hela är ju också att kunna bli av med ungarna… Så det kloka är nog som sagt att planera kullar noga, och att man själv har tänkt sig behålla någon/några i kullen. Att föda upp för att sälja är att hoppas på väldigt mycket tyvärr. Man kan bli sittandes med osålda ungar ganska länge, och till det ska det finnas både plats, tid och pengar.
Djuraffärer i all ära, men avel är nog inte deras starkaste sida. Jag kan VARMT rekommendera denna utmärkta sida om marsvin på både längden och tvären:
Lycka till!