Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 895 ggr
Marsvinlove
0

Det blir nog två burar ändå.

Ja ni som följt mina senaste trådar vet ju att jag kanske skulle kastrera min stora hane, Elvis.

Men jag tror att jag får ta och försöka med två olika burar ändå, med Elvis+Baileys+Coffee & sen min just nu ensamma hona i en annan bur med en eller två nya vänner.

Hellströms försökte vi prata med men de svarade att de skulle inte vara tillbax försen den 21 eller 24 januari, och inte fick vi reda på om de kan kastrering heller. Jag börjar bli trött på att nästan alla veterinärer häromkring har tagit ledigt.

Nej, jag tänker nog inte vänta nå mer nu, för Elvis har börjat bli lite mer aggressiv mot småkillarna emellanåt, och jag tror det är för att med galler emellan bor det en hona och Baileys blir brunstig hela tiden & jag vet inte om det är han som mopsar sig mot elvis ibland, men det är inte roligt att vakna mitt i natten när nån skriker högt och man hör hur spånet flyger och nån hackar tänder. Och sen vill finns det ju risker med kastrering, och Elvis är kanske inte i superkondition just nu. Jag vet att jag skrev att det kommer nog inte att funka med två burar, men jag har tänkt lite och jag börjar tro att det kommer faktiskt att funka. Jag kan ju ge killarna buren i hallen och tjejerna en bur i mitt rum (måste nog städa och flytta om där först;) Sen är det väl bara att ta i killarna först och ha en egen handuk till varje liten flock. Sen så kan jag inte sälja nån av de vuxna, det är ju helt omöjligt! Jag tycker ju om mina grisar så! Och jag har börjat fäst mig vid lillkillarna också, redan nu är de riktiga mysgrisar^^ Brer ut sig i famnen med benen åt alla håll:P

Så det blir nog två burar ändå. Nu återstår det bara att hitta en eller två honor nåstans ifrån.

[WeepingWillow]
0

Ja, fattar att du inte kan göra dig av me föräldrarna eftersom man fäster sig så mycket vid dom! Hade jag inte heller kunnat.  Tycker det är bra att du ska behålla alla iaf :)

Men jag tänkte på att funkar det me alla 3 killarna i en bur? Bråkar dom inte mycket om dom är 3? Annars kunde du kanske kastrera en av småkillarna o ha me mamman o dom andra 2 i en annan bur om du ändå ska ha 2 menar jag, o kastrera lillen är väl mindre risk än att kastrera Elvis :)

Marsvinlove
0

#1 Mm ja jag har tänkt på det också. Min bur är ju ganska stor, 200x80 (just nu kanske bara 160x80) så jag tror ändå att de skulle funka. Hoppas bara de slutar tjafsa nu om Calvin får försvinna bort från deras bur. Jag har tänkt på att kastrera en liten också, men det är ju det att vad jag vet så borde de få växa klart innan kastrering & vi har ingen superbra klinik i närheten (eller jo Mälarens ganska nära men mamma & pappa tycker det är för långt) och sen kostar det ju en slant också, och jag är så mammsig vill ju inte riskera så mycket:P Annars om det inte skulle funka får man väl lösa det sen då.

Men de funkar ganska bra ihop nu även om Calvin är där. Men jag tror att det var förut när hon brunstade som de gick ganska vilt till i buren. Men de har lugnat ner sig lite nu iaf.

FeliciaS
0

Jag tycker du gör helt rätt. Om du/ni har tid för alla marsvinen så varför inte behålla två flockar :)

Med den stora buren du har tror jag det kommer funka bra med dina tre hanar, lite bråk får man självklart räkna med, men det är en fördel att de flyttade in till sin pappa såpass unga. Som du säger, märker du att det inte funkar är det en jättebra idé att kastrera en av sönerna och ha ihop med Calvin sedan. Men det är ju inget du behöver tänka så mycket på nu :) Det viktigaste är ju att Calvin får en kompis också.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Marsvinlove
0

#3 Ja lite bråk får man ju räkna med.

Ja just nu är det viktigaste att Calvin får en ny vän. Sålänge får hon bo med galler emellan, men jag vill få bort henne från deras bur så  fort som möjligt. Så att de inte blir allvarligare bråk mellan killarna.