Ohyra i pelletsen
Vi har invaderats av små svarta flygande "skalbaggar" eller ängrar av nått slag (fast vi har inte hittat några larver)
Det tog ett tag innan vi hittade boet och det var i en öppnade Lottie pellets påse där minst häften var kvar så antagligen har det följt med från affären och förökat sig kraftigt i påsen här i värmen.
Satte ut allt på balkongen i ett par dagar och det verkar som att de har fryst ihjäl i -20grader i 2-3 dagar. Men eftersom djuren var kvar och massor så slängre jag all pellets ändå för de känse så äckligt att de marsvinen det.
Nån liten äcklig flygande sak kommer fram då och då men de minskar så jag ser ljuset på andra sidan. De verkar dras mot lampor och är riktigt snabba när de kryper på väggar och i tak…
Jag satt in pelletsen i sånna där vita tunna soppåsar och knöt igen men när jag tog in dem idag för att slänga dem så var det pyttesmå hål lite här och var på påsen så jag antar att djuren lyckats göra hål. Dessutom så har dem bott inne i pelletsarna för det är fullt med hål o dem också…
SO GROOOOOOOSE!
Så ser ni små flygande saker (ca 2-5 mm stora) så kolla er pellets…om ni undrar var de kommer ifrån och vad det är.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Usch vad äckligt, fast ängrar flyger väl inte så det är väl nåt annat.
GÅ tillbaka till affären där du köpte det och reklamera, eller maila till dom, man brukar få ganska bra ersättning.

Usch! Va äckligt! (gillar verkligen inte vissa slags kryp!) Jag skulle nog få panik, jag tål inte änns att titta på en äcklig skalbagge utomhus på sommarn…… Ja det är väl lika bra att slänga det, om jag var ett marsvin så skulle jag nog verkligen inte vilja äta "skalbaggspellets",örk!
För ett par år sen hade jag också Ohyra med pelletsen, det var först när jag hällde upp den i skålen som jag såg att det rörde sig små minimala kryp. Dessa var dock 1 mm, alltså verkligen pyttesmå. Verkligen äckligt när man upptäcker något sånt *rysa*
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag fick Ohyra i en påse Critical Care.
Envishet och drömmar
#1 Jo ängrar flyger när de blivit baggar, och de kan komma in utifrån också…
Det var så länge sen jag köpte påsen att jag troligen inte skulle få en ny…
#3 Ja de fanns ju olika storlekar, 1mm-5mm
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Jag har också hittat små svarta baggar i min Lottie påse idag :/ Det var små borr hål i pelletsen, påsen är ju BF i april, så det borde ju hålla tills nu utan problem, har massor kvar som jag hivat, men som jag ska gå tillbaka till Lantmännen med. Det var en stor säck havre & vetekli, huvva säger jag bara. Hade du också märket havre & vetekli som du fick baggar i ?? Som tur hade jag någon liten Havre & vetekli i reserv som jag köpte på mig då de sa att de skulle sluta tillverka lottie ett tag. De är utan skalbaggar & småhål i pelletsen..men det känns ju inte så bra, mina marsvin har säkerligen hunnit äta pellets med baggar :/ uäck…
Skulle tippa att baggarna var ca 3-4 mm långa…
Usch, sånt är läskigt. Det hände mig också när vi hade dvärghamster. Hon åt såna stora pellets som tyvärr bara fanns i lösvikt. Och vi fick med några husdjur hem med dem.. Äckliga små vita larver!
Men som tur var upptäckte vi det tidigt och slängde all hennes mat och sand och sånt. Och sen köpte vi annan mat som var färdigpackad. Så vi blev av med krypen.
#6 Japp det var en sån med havre å vetekli.
Mina har nog också tyvärr hunnit få i sig en å en annan bagge. Dörtleif säger jag om det!
Äckligt är det kanske, men ni behöver knappast oroa er för det marsvinen har fått i sig. Bara lite extra protein och fett. ;)
Allt som kommer från naturen kan innehålla insekter och insektsägg, det är bara att lämna tillbaka det och få nytt om man upptäcker problem.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Jag har talat med granngården idag, och ska åka förbi med säcken dit för reklamation, det var inga problem, tips alla som havre & vete kli, kolla så att det inte helt plötsligt finns en massa små "borr" hål i pelletsen, då har ni med stor sannorliket fått baggarna…
Frys maten några dygn innan den ska ges så dör alla ohyror :)
#10 Precis. När jag hittar insekter och dyl. på grönsaker brukar jag snarare tycka det är tur att de vill vara där, även om de är äckliga, för då vet man åtmistone att de inte är kraftigt besprutade… (som stor del av frukt och grönt visserligen är idag, om man bortser från det från ekologiska odlingar)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Det äckliga med de här baggarna är att de förökar sig hyperfort och sprider sig i hela ens hus/lägenhet och det gör även hål i plastpåsar märkte vi när jag satte påsar runt maten och slängde ut dem på balkongen i -25grader i tre dygn… dem försökte väl ta sig ut så att dem kunde rädda sig själva men de överlevde nog inte så länge ändå skulle jag tro.
#14, jag har inte sett några flygandes baggar, heller inga i spånet vad jag kunde se..även om jag såg att de hade vingar, men jag har ju haft dem ganska slutet.. hoppas jag inte hittar en hög senare :/
Ja de är inte roligt! Vi hade påsen i ett köksskåp och i samma had evi hundmat och ben och sånt. Lottiepåsen hade jag förslutit med en påsklämma men som sagt, dem tar sig igenom ändå… i Dator rummet hade jag samma pellets fast i en glasburk men tättslutande lock trodde jag… tills jag upptäckte varfrö de alltid kröp baggar på den väggen som var närmast hyllan där burken stod.
Nu har vi inte sett några baggar på ett tag TACK Å LOV! dem är så äckliga och man vill ju inte ha dem i sin egen mat precis.
Var de typ guld-brunfärgade?
Kan ju berätta jag hade en hel påse med nattfjärilar höll på spy.. Jag har fjäril och flugfobi. Jag öppnade påsen och ut fölg kanske 100-500 fjärilar. Tur så gav jag inte mina marsvin den maten. Utan en annan bara jag inte stängt påsen eller kastat den.. Äckligt är de.

#18 Spy? Jag skulle nog ha dött! hehe, nejmen va äckligt:S
#17 Nja jo kanske fast mer mörkbruna åt de svarta håller med ljusare huvud.
#19 - det var riktigt äckligt jag mådde jätte dåligt. Kan säga att jag inte vågade sova i mitt rum på kanske en vecka? haha Var riktigt euw. Jag hatar småkryp.