Marsvin på Aftonbladet !
Marsvinet Patch skrivs det om på Aftonbladet :)
Wow, det är ju fantastiskt att hon tros kunna använda sina bakben som normalt sen igen :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
En RIKTIG solskenshistoria!
Blir så glad! 
Smart idé! Jag har faktiskt funderat på om någon sådan anordning skulle kunna funka.. tydligen gör den det! Roligt att höra! :-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
haha liknande historia finns på kanina.ifokus och där tyckte folk det var helt hemskt ;)
Spännanade att veta vilken olycka det var som kan orsaka förlamning som sen kanske kan ge dem rörligheten tillbaka igen :D synd att dom inte skrev nåt om det :(
Nämen jag skulle just lägga in en länk om de där marsvinet. =)
Klart coolaste uppfinningen jag hört om på länge. =)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Min reaktion när jag läste det på aftonbladet i gårkväll var "Stackars marsvin!". Verkar som om jag är ensam om det dock.
Vad gäller orsaken till förlamningen så var min första tanke C-vitaminbrist- men jag vet inte.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

"hjulafton" hahha
nämen gud så smart gjort! :D Hoppas bara att det får tillbaka rörligheten! :)
/Ellen (:

Jag tycker inte heller att det är en särsklit bra uppfinning… Även om dom skriver att den lilla grisen trivs med det så kan det inte vara så himla lätt att gå med frambena och att baken rullar med, måste det inte bli en påfrestning för framdelen? Och om den inte får tillbaka rörligheten då, ska den springa runt så hela livet?! Om det hade vart min gris så hade jag avlivat den…
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Hmmm….avlivat den….
Då gör vi en jämförelse….
Inte avlivar man sina barn om DOM blir förlamade och måste köra sin egen rullstol! Marsvinen blir ju som barn för en.
I varje fall i VÅRT hushåll. Och då är vi "bara" två vuxna på 48 respektive 45 år!
Jag tror att marsvinet är glad för ATT den kan röra sig över huvud taget!
Det är som när man kör rullstol - armarna (frambenen på marsvinet) blir starkare än man tror.
Jag VET, för jag sitter själv i rullstol periodvis!

#9 Tyvärr så kan inte jag jämföra ett marsvin med ett barn/människa. Men alla tycker vi olika :)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Min undran är ju hur den rör sig i buren? den kan ju inte äta, lägga sig, göra sina behov när den hänger på en sådan anordning? Troligt är ju okcså ägarna orsaken till förlamningen.
#9 Så kan man inte jämföra anser jag, ett barn är det för det första olagligt att "avliva". Sedan vet man av erfarenhet att människor inte automatiskt mår dåligt av att sitta i rullstol, vilket man inte vet om marsvin. Man kan också anpassa situationen efter personen som sitter i rullstol. Och som sagt hur lever marsvinet i buren?
Häftig lösning, visserligen :P Men jag gillar inte idén med ett marsvin i rullstol. Är han förlamad känns det som om en hel del kroppsfunktioner borde ligga nere, hur kan han då få ett värdigt liv? Kan han tvätta sig själv? Kommunicera med burkompisar?
Det är ingenting jag skulle sett som en lösning om något av mina egna marsvin hamnade i samma situation, då skulle jag avlivat det faktiskt.
Hanna
Jag håller med Fiona och Abico. Jag har haft ett marsvin som ramlade ur buren och blev förlamad i bakstället. Jag hade inte en endaste annan tanke än att avliva honom, vilket jag gjorde. Tror inte ett marsvin kan leva ett drägligt liv i "rullstol"… för som elin85 säger så ser det inte ut som att det direkt kan lägga sig ner eller göra en del andra saker på att naturligt sätt. Visst är det fantastiskt att hon nu verkar blivit frisk - men det var knappast något de räknade med från början.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

#10,11,12,13 Håller med! Hemskt! Typiskt för oss människor att tro att djur oxå är människor med mänskliga behov. Jag tycker synd om marsvinet. Hur tillgodoser man dess behov? Kissa,bajsa,vila..Äta?? Mina sitten ofta ner eller ligger när de äter. Lika dant med hundar som de spänner upp med hjul bak på. Tre ben är en sak för det klarar de flesta djur men helt förlamad bakkropp. Usch,blir så ledsen när man ser sånt här. Egoistiskt tänkt! Marsvinet kan ju inte säga vad den tycker…inte såg den lycklig ut heller……:(

Skönt att jag inte är ensam att reagera över marsvinet med hjul…
Det måste vara jättejobbigt för "grisen" att bara använda frambenen och som en del av er andra skrivit så har jag mycket svårt att tro att djuret kan leva ett bra liv på det viset.
Äta är kanske inga större problem, men kissa/bajsa (äta sitt bajs), tvätta sig, vila.
Hur vänder det riktning (framför allt i buren)?
Hjulen verkar ju inte vara sådana som går att svänga så lätt…
Nä, jag tycker det är hemskt att förmänskliga djur på ett sånt här vis. Djur är djur- oavsett hur mycket man älsar dem och deras previlegium är att kunna bli befriade från sjukdomar/smärtor/lidande och jag anser att det är varje djurägares ansvar att se till att det blir så. Jag tror inte att ett marsvin kan leva ett naturligt, lyckligt och tillfredställande liv på detta vis.
Hade man vetat att djuret ifråga skulle bli återställt efter en tid (nån vecka-månad eller så) så tycker jag att det skulle kunna vara en okej lösning men som sagt bara om det är tillfälligt- inte något permanent som djurtet ska behöva alltid.
Enligt artikeln verkar marsvinet ju börja få tillbaka rörligheten- kan ju hoppas att det blir så.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Angående diskussionen här ovan, jag kan också känna att det är lite tufft att sätta hjul på ett marsvin, men skulle ev tycka att det är ok om man visste att det vore ett övergående problem inom snar framtid. Men inte som en permanent lösning. Har sett på Animal Planet en hel del tidigare, och där har man fått se många hundar i liknande konstruktion..nje vet inte riktigt om jag tycker det är värdigt för djuret, för det är ju trots allt det man måste ta hänsyn till. man måste ibland se längre än till egen skär egoism. Det får inte vara under djurets värdighet när man trixar med dem. Skulle absolut inte låta ett djur ha den här konstruktionen mer än tillfälligt pga skada eller sjukdom.
Jag kan erkänna att jag är kritisk till sånt här. Just för att vi förmänskligar djuren. Jag tror inte marsvinet mår bra av att åka "rullstol" även under en kort period. Om jag var ägaren hade jag avlivat marsvinet.

Men om marsvinet kommer att kunna leva normalt snart så tycker jag att det var ganska bra :)
/Ellen (:
#19 Det är det jag också tycker är jättebra, kommer hon kunna bli helt återställd så är det ju bara bra :)
Det står inte tillräckligt mycket bakgrundsfakta för att jag tycker att jag kan bilda mig en rättvis uppfattning om situationen i övrigt.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Bakrundsfakta är förmodligen någon som tappat djuret för att den ska bli förlamad. Det står ju "olycka"… En sexåring kan knappast hålla reda på ett stort marsvin…….djurplågeri är vad det är att göra så här. EGOISM kallas det för!:( Så sorgligt

Hemskt

Jag tycker faktiskt inte att folk ska kalla det "djurplågeri", om djuret har en chans att bli bra och överleva tycker jag att det är bra. Är det misshandel att gipsa en människa också?
/Ellen (:
#23 Men är det inte lite skillnad på att gipsa en människa som fortfarande kan utföra flertalet av sina behov (och resten får den hjälp med…)? Dessutom har en människa chans att välja, det har inte djuret.
Jag tycker det ev är okej om de visste att djuret skulle återhämta sig. Men det tror jag inte att de räknade med när de satte henne i rullstol.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Någon som inte kan berätta hur den känner, tycker i olika situationer litar på att vi ska göra vårt bästa för att läsa av den och kunna ge bästa möjliga hjälp.
Vi kanske tror att vi kan läsa våra djur bra, men vi VET inte om det stämmer på alla plan.
Att ta en chansning, där man inte vet säkert om djuret har ont eller UPPLEVER situationen som allmänt joobbig på ett eller annat sätt…Så tycker jag bara inte att man får göra!

#23 Marsvinet kan inte säga till sin ägare att den har ont eller be dem rätta till saker som känns fel!! Det är ju därför människor gör så här mot djur då de tror att de är som vi människor. Vi kan ju bara gissa vad de känner. Ja,jag anser att det är djurplågeri när man sätter sina egna behov först och till varje pris ha kvar sitt djur-trots att de inte mår bra och kan leva ett värdigt liv.

Nu får nog diskussionen lugna ner sig lite, känns som det blir lite otrevlig samtalston :/

#26, Men om djuret har en möjlighet att bli bra, som det stog, så tycker jag att det är bra :)
/Ellen (:

#29, Ja precis, om djuret inte hade en enda chans att överleva eller att bli bra så skulle det ju vara hemskt. Men hur gammalt var marsinet?
/Ellen (:

Men vad jag förstod så var det nu efter ett tag som dom märkte att marsvinet började få tillbaka lite av sin rörlighet, alltså inget de visst när de satten den i rullstol…
Jenny

Hm, jaha.. Ja, hoppas bara att den får det snart iaf :)
/Ellen (:
Det var ju väldigt snällt av den personen som gjorde ''rullstolen'' till marsvinet, men jag tycker ändå att det är konstigt. För den kan ju inte röra sig så mycket.
Som flera andra tycker det skulle vara okej om man visste att det var för en kortare period, och att marsvinet med 100% säkerhet skulle få tillbaka rörelseförmågan.. Men annars är det rent elakt.