virvelmarsvin...? borsta..?
Behöver man borsta virvelmarsvin (alltså marsvin med virvlar i pälsen)?
Ja, man ska helst borsta alla marsvin, men korthåriga (och virvlar) kan man nöjja sig med att borsta 1 till 2 ggr i veckan :)
De kanske inte blir toviga men de fäller! Så bra att få bort pälsen.
ok :) men om man borstar ett virvelmarsvin blir inte virvlarna platta då? (asså, att dom viker sig åt de håll man borstar)
Nej det gör de inte. Virvlarna är så "hårda" eller vad man ska säga att de lägger sig som de ska/vill hur man än borstar. Det är min erfarenhet i varje fall.
ok :) tack för hjälpen! :D
skulle gärna vilja ha 2 chokladfärgade (med lite vitt) virvelmarsvin.. :P men kan ej ha marsvin.. :(
#5 Jag hade en virvelkille som var chocolate/vit :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#6 åå de e såå gulligt! :)
#6 har du nån bild? :)
Inte på denna datorn tyvärr… Han föddes 00 och dog 04 och denna datorn är ny alltså finns inte bilderna här ;) Men bild kommer, jag lovar :)
Mvh Felicia

Jojsan: Nej, man behöver inte borsta virvelmarsvin, de sköter sin päls jättebra utan borstning. korthåriga/virvelmarsvin brukar sköta om sin päls bra, långhåriga marsvin ska klippas regelbundet så att inte kiss/bajs eller annan skit fastnar i pälsen. Får virvelmarsvin dock tovar ska de klippas bort, med en bra sax.
De långhåriga behöver ju inte klippas om man t.ex. ställer ut och/eller sköter pälsen varje dag. Jag tyckergott att man ska borsta sina marsvin 1g/v oavsett ras då det ger gott att borsta de och pälsen hålls ganska ren från naturligt torr hud som lossnar och byts ut om vartannat..
Mvh Felicia

Ja, utställningsmarsvin klipps inte, de badas och pälsen rullas eller vad man ska säga. Men sällskapsmarsvin (långhåriga) ska klippas regelbundet. Man behöver verkligen inte borsta korthåriga marsvin, de sköter sin päls super hur som helst. Men visst, gillar dem verkligen det så kan man väl det, mina marsvin gilar det dock inte. Långt ifrån. Så det är bara onödigt att borsta de. Är de skitiga ska de badas.
#12 Ska och ska, det beror ju på hur ägaren (och till viss del marsvinet) sköter pälsen ;) Jag menar givetvis inte att de måste badas och det rekommenderas ju inte ifall marsvinen ogillar det. Alltså huden byts hela tiden och därför kan det vara bra. Man badar inte om de bara får lite skit i pälsen, det är ju inte bra att bada för ofta då hudens naturliga fettlager slits och försvinner tillslut ;)
Mvh Felicia

Ja, alla gör ju som de vill. :-) Och precis, marsvin ska endast badas om det är nödvändigt.
Det blir en massa överflödig lös päls på korthåriga (virvelmarsvin) om man inte borstar dom 1 g /v så då fäller dom väldigt mycket och kliar sig mer än vad dom behöver. Så jag tycker att man åtminstone kan uppoffra en dag i veckan i alla fall till att borsta igenom sitt marsvin så den slipper överflödet, även om den inte gilalr det :)

Hmm … mina marsvin fäller aldrig och kliar sig heller inte. Så dem behöver inte borstas. ;P
OK