Hur städa bokhyllebur?
Ja, ni som har bokhyllebur, hur städar ni dem? Har blivit sugen på bokhyllebur men funderar just på städningen. Med gallerburen är det ju bara att ta med plastdelen till komposten och hälla ut spånet, hur har ni löst städningen?
Funderar på en Kilby-bokhylla men har funderat på höjden. När mina är ute på golvet hoppar de ut och in ur burens plastdel (20 cm), Kilbys är ju bara 24 cm. Tror ni de rymmer? Vill inte ha högre, känns lite isolerat åt dem annars.

Det beror nog helt på dina marsvin om de hoppar över. Kommer du att ha hyllan på golvet eller på ben? Jag tror att risken att de hoppar över är betydligt större om du har buren på golvet. I övrigt tror jag nog spralliga marsvin under året är de som främst får för sig att "rymma". Mina marsvin har då aldrig ens kommit på tanken :) De älskar ju sin bur.
Städa löste jag (när jag hade spån) genom att använda en spade till kattlånda och tömma över i en sänglåda eller avfallspåsar/sopsäckar. Sänglådan jag använde förvarade jag under buren (som stod på ett soffbord).
#1 Tack för svar! Jag vet inte riktigt vart jag ska ha den, antingen på golvet eller på skrivbordet om jag fortsätter rata skrivbordet och gör läxorna i köket ;) Beroende på hur mycket golvtid de får blir den kanske på ben. Nu öppnar jag buren när jag kommer hem och de springer ut och in i sin hage men jag kan väl inte påstå att det är snyggt med en hage på golvet 24/7. Eftersom buren nu bara är 120*60 funderar jag på att köpa en Kilby och korta till ca 150*67 och låta hagen bara vara framme ibland. Så slipper man hagen och sitter hos dem när de är ute istället. Kanske ska vänta till de är runt året innan jag byter bur så det har lugnat sig lite, nu är de riktiga busar.

Jag använder en skyffel som jag tar ut allt spån med, och stoppar in det i en vanlig sopsäck.
Men som #1 skriver så beror det helt på hur dina marsvin är om de skulle hoppa över eller inte.
Funderar på om man ska ha en hyllplan i buren kvar så det blir två delar isf med en öppning imellan. så kan man ha spån på ena sidan och och fleece på den andra. blir ju mindre att städa

Ska du ha buren på skrivbordet :P Att ha den på ben är väldigt skönt, speciellt för ryggen ;) Om du har den på ben fungerar nog 24cm utmärkt. Marsvin gillar sin bur och om buren är tät är det ju inget som lockar på utsidan heller :) Har man den högre än 25cm (min höjd)kan inte heller marsvinen ha tassarna på kanten när de tigger och det tycker jag helt klart är en del av charmen :)
Vill bara tipsa om att man också kan bygga buren av målade hyllplan som finns på ex byggmax och sedan ha laminatgolv som sidor (bara att skruva ihop). Jag byggde en sådan igår, jättesmidigt :) Min bur är 120x80cm, bytte ut min förra som var 120x60cm som är bygd på samma sätt, men kändes lite liten. Har också en övervåning byggd på samma vis och med ben :) Det här alternativet är mycket billigare (min kostade 300kr) och då behöver man inte heller någon vaxduk (mina marsvin älskar att äta vaxduk så det skulle jag inte kunna ha i min bur).
Jag brukar bara ta på mig engångshandskar och plocka i en sopsäck. :-P Det är inte så svårt, tar inte någon lång stund. Min bokhyllebur är 157x67 cm.
Kanterna är ca 20 cm höga efter jag lagt i spån och även om den ena av marsvinen hoppat upp på sådana höjder förut(och den andra på höjder som är bara 3 cm lägre), så hoppar de inte över kanten för det. Jag tror att marsvin är smarta nog att fatta att det är en dum idé att hoppa över en kant där de inte vet vad som finns på andra sidan. ;-)
Det enda fallet då de kanske skulle få för sig att hoppa över är väl om de blir rejält skrämda.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Tack för alla svar! Kan du visa en bild på nya buren Elin85? =)
Dock kan jag väl inte påstå att föräldrarna vill ha ny bur åt dem för att den vi köpte för tre månader sen gick på 900 spänn. Men det är ju mina pengar så jag ser ingen direkt anledning att de ska hindra mej.

#6 Min tjej är smart, bara väldigt nyfiken;) Hon hoppar gärna över kanter utan att veta vad som är på utsidan.
Samma här tar en skyffel och skyfflar i en sopsäck. Sen borstar jag bort rester :) Snabbt och smidigt men inte så värst skönt för ryggen kanske :P

Jag har en skopa, en foderskopa för hästar :P Den fungerar superbra :'D
Jag har mina bokhylleburar upphöjda en bra bit från golvet, fördel framförallt för grisarna men även för mig vid städning. Har aldrig kännt av att det gör ont i ryggen :) Använder en foderskopa för hästar, öser ur och ner i svarta sopsäcker. Funkar kanonbra, tycker det är mycket enklare än att städa gallerburar (som jag hade första 5 åren av min marsvinstid).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag har ett lager med tidningar i botten och sen ett lager med spån på tidningarna.
När jag städar tar jag och lyfter upp tidningarna med spånet på och tömmer spånet i svarta plastsäcker och slänger tidningarna i en annan påse.
Det spån som ramlar av tidningarna sopar jag upp med hjälp av en sån handsopborste med tillhörande skyffel.
Jag har testat mig fram med olika metoder men tycker att denna fungerar bäst för mig.
Jag har Billybokhylla till mina, tror att höjden är 28 cm från golvet och där är nån centimeter med spån och så.
Har mina bokhylleburar på golvet och endast två gånger under sex år har något marsvin tagit sig ur (första gången hade hösäckens öppning hamnat i buen och marsvinet hade kravlat ner i den och andra gången var det två hanar som rök ihop och den ena hoppade ur för att komma undan).
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!