Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 941 ggr
Saphir
0

Mycket inflammerad framtass. och 3 stackare

Tjo, jo nu är det såhär att jag har 5 (!) marsvin här hemma. Har dem i 2 burar :). Skulle egentligen bara ha 2 men såg hur illa en familj behandlade sina marsvin och kunde bara inte gå blint därifrån, Jag menar inget hö, vatten bara någon gammal torkad morotsbit i det skitiga spånet. Och en pytteliten bur med 4 marsvin i (mamman vart såld när jag kom) Och småbarn 2-3 år som höll på med dem skrika och klämma hela tiden. Och när jag fck hem pappan såg hans kön väldigt konstigt ut. Det var som avlånga vårtor och han kunde inte få in snoppen, det är dock helt bra idag.
 Så jag tog dem med. En hane och hans 2 söner som är tvillingar.

Nu till problemet, som jag skrivit i en annan tråd så bråkar dessa 3 marsvin som kom från den där familjen, (dem andra kom från en mycket seriös uppfödare)

Och den ena är verkligen helt UNDERBAR mysig och gosar med mig söker kontakt, nyfiken pigg och glad, älskar att bli kliad osv.Söker kontakt m.m. Hans bror är raka motsatsen bits och sparkar bakut "morrar" hackar tänder rycker och har sig så fort man har honom i famnen och skall röra vid honom. Och pappan är bara allmänt livrädd fast mycket elak mot sönerna, fasten jag försöker hantera dem så mycket som möjligt och försöker få dem att trivas med att dem bor här och med varran, Köper leksaker, inreder buren, gömmer grönsaker osv men ändå är det bara en som är social.
Jag menar dem "hatar" varran bråkar rycker loss päls och har sår. Jag skall dock ta in en ny bur jag har i garaget för att separera pappan från dem, då är dem bara 2 det är pappan som är aggressiv, har försökt kombinera honom med varenda marsvin jag har men han accepterar ingen, så det bästa vore om han kunde få koma kastrerad till en flock honor, då det är hjärtslitande att se honom vara alldeles ensam i en egen bur :( Och pojkarna önskar jag få komma till ett seriöst djurhem (vill och kommer inte lägga upp annons på blocket.se)

Och nu till det som är mest aktuellt just nu. De 2 marsvin som jag har nu är ju i sin egen bur. Och då jag hade något av de 3 andra marsvinen tillsammans med honom måste han blitt biten, Han har ett ganska djupt hål (inte sår utan hål) i tassen hans tass är minst 3 gånger så stor som den andra :O Och det kommer var så fort man trycker lite på tassen. Tvättar det varje dag, tar bort var osv. och igår såg det bättre ut, men idag har det svullnat upp igen. Jag ska givetvis gå till en veterinär och kolla upp tassen för jag ser ju att detta inte är bra.

Men jag undrar kan det sprida sig till resten av kroppen? Leda till blodförgiftning osv? Just nu ligger han nästan bara i sitt hus och trycker. Kan hända han tar med sig en matbit in och äter där. Han äter sover bajsar och kissar på samma ställe och verkar jättedepp. Så jag undrar om inflammationen kan ha spridit sig, "hålet" är ju ganska långt ner i tassen.

Jag ska personligen ringa vet imorgon ch boka tid för att få detta fixat. Det jag undrar är

1. om det kan ha spridit sig/orsakat blodförgiftning osv.

2 Vad skall jag göra med dessa agressiva marsvin som bara bråkar och ständigt slåss.

Jag älskar alla djur och tycker inte dessa 3 marsvin förtjänar att bo i en bur tillsammans med individer dem inte trivs med. Utan skall ha ett hem där dem blir ompysslade, älskade och får bo med andra marsvin dem trivs med.
Jag kan verkligen inte ha kvar dem då jag inte har råd med mer burar då detta  inte går ihop med min kaninuppfödning och jag redan har 2 marsvin och kaniner. Omhändertog dem endast för att dem blev så vanvårdade dem blev, Nu blev detta ett väldigt långt inlägg men jag är verkligen förkrossad över dessa små liv och önskar dem verkligen ett gott seriöst hem där dem får den skötsel och tid dem förtjänar<3

Saphir
0

*Putt*

Marsvinlove
0

Förstår att du inte kunde lämna dem där. Bra att det finns människor som vill hjälpa iaf:) 

Har du varit hos vet än eller pratat? Låter ju inge vidare alls:S (forstod inte riktigt det du skrev, är det pappan som har ett sår?)

Hur stor bur hade du till pappan & sönerna? hur gamla är sönerna? Om man inte har en stor bur kan det vara svårt att ha 3 hanar ihop. Jag har det men min hane är vuxen & hans söner 7 veckor och de har en stor bur (200x80, bokhyllebur)

Mari
0

Oj inte bra att tassen är så inflamerad! Hoppas veterinären får ordning på det hela, hoppas även att du fick tid idag för jag antar att den stackars grisen har ont om den nu är så svullen.

Jag har dock inget tips på hur du ska göra med hanarna, har själv bara haft hanar två och två vilket gått bra. Även haft en pappa och två söner tillsammans under en tid innan ena flyttade och då var det ganska mkt bråk med några sår här och där. Så jag har tyvärr inget tips.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Saphir
0

#2 Pappan hade sår på nos och mun då han antagligen blivit riven,

Var hos vet idag och Pappan hade fått matresten mellan tandköttet som skapat sår, han hade även förlånga tänder, så ska till blå stjärnan och slipa då veterinren sa att det fanns en stor risk med att klippa.
Den andres tass var ganska allvarlig :( ska tvätta den varje dag noga med klorhexedin och byta i buren varje dag. Det var en böld som skapats inuti såret :O

#3 veterinären sa att om det inte ordnade sig skulle vi behandla med antibiotika, men hon ville helst inte göra det då det var dåligt för marsvinet, så vi skulle ge provva shots i samband med det.

Men nu har jag separerat så personkemin funkar bra, pappan är dock ensam då han inte passar ihop med något marsvin… tycker så synd om honom. :(

Lyan
0

#4 Vad bra att du kom in till vet. Det blir ofta bölder av bitsår, de är små men djupa så de läker fort på ytan och då stängs bakterierna in. Försök se till med att hålla det öppet, tryck försiktigt ut allt var när du tvättar så läker det fortare. Jag brukar även spola lite försiktigt inne i såret med en 1ml spruta för att få¨helt rent.

Förstår att du tycker synd om pappan som får sitta ensam, men är man elak får man skylla sig själv (även om marsvinen inte förstår det). Jag har haft ett par sådana hanar och de har blivit lugnare och tryggare av att sitta själva. Har även märkt att mina elaka hanar blivit extremt stressade av att ha bara ett galler i mellan sig och de andra marsvinen, de har tappat vikt och nästan gnagt sönder sina tänder på gallret.

Tror det bästa för honom är att bli kastrerad och få sitta med en hona.

Saphir
0

#5 ja jag tänkte ocså det :) Det skulle vara det bästa.

Ska testa det där med sprutan, tack så mycket ^^

FeliciaS
0

Du ska ha en stor eloge som har tagit hand om dem :)

Jättebra att du flyttat ut pappan, det låter inte som om han kom bra överens med sina söner om de har så allvarliga sår.

Om han får antibiotika mot inflammationen, så är det ett bra tips att ge Proviva, det hjälpte mina grisar när de hade bölder och fick antibiotika. Det behöver inte vara Proviva Shots, jag gav den vanliga :) Skogsbär innehåller minst socker.

Ett tips är att ha på väteperioxid på bölden, det gör rent tills alla bakterier är väck.

Om du inte ska behålla dem finns ju Eragons du kan lämna in dem till.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Saphir
0

#7 Då ska jag köpa proviva skogsbär om vi måste ge antibiotika :) Tack så mycket :)
Ok väteperioxid… vart kan man köpa det?

Tack ska kolla eragons ^^

FeliciaS
0

#8 Apoteket :) Den finns inte framme utan man måste be personalen om den.

Mvh Felicia

Saphir
0

#9 ok då ska jag köpa det snarast :)

Jag kollade upp Eragon och det verkade jättebra :) Vill dock ha kontakt med köparna då jag anser det vara mitt ansvar att marsvinen blir ordentligt omhändertagna och inte miskötta igen.

Lyan
0

Ett tips om väteproxid bara, spruta INTE det i såret med sprutan, det gör ONT! Ta bara det utanpå. (Jag vet för jag har provat själv i ett kattbett, det kändes som om handen slets sönder inifrån AJ!)

Saphir
0

#11 ojdå :O ok skall vara försiktig med det :)

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#12 Bra :-) Ville varna bara. Väteperoxid bildar syrebubblor (om jag inte har helt fel) vid kontakt med bakterier, detta expanderar massor. Så om du sprutar på 1ml väteperoxid känns det typ som det blir en halv dl små bubblor.

Ungefär såhär Haha

FeliciaS
0

#12 Ja, med väteperioxid ska du ta ett par droppar på bomullstuss och sedan på såret.

Mvh Felicia

Saphir
0

#13 haha:P oj usch då :O ska vara riktigt försiktig med det kort sagt …

Denna kommentar har tagits bort.
Saphir
0

Veterinären sa att jag skulle byta i hela buren varje dag… tömma allt spån tvätta den och fylla på med nytt så att han skulle få så lite smuts som möjligt i såret. Det är jobbigt och kostar såklart en del med nytt spån men vad gör man inte för sin lille?<3 Skrattande

Aristarcos
0

#10 om du lämnar till Eragons tar de fullt ansvar så då behöver du inte ha någon ångest för att inte veta vilka ägarna är. Vad jag vet kastar de inte iväg marsvinen till vem som helst. Så om du får lämna  honom dit, så gör det med gott samvete .

Saphir
0

mjo dem verkade vara väldigt mån om djuren, så jag känner mig ganska trygg Glad