Extremt småväxta marsvin
Är det någon som har erfarenhet av extremt småväxta marsvin? Har fått hem ett gäng akut med bl a två ungefär sexveckors ungar som väger 117 resp 120 gram. Deras kullbror väger 280 så han är ju inte så stor för åldern men ändå mer än dubbelt så stor som sina syskon. Pappan väger drygt 1000 g och mamman är dräktig med tredje kullen, väger drygt 900 så hon är inte så stor men ändå "normal".
Kullarna har fötts rakt efter varandra, parning efter födsel med andra ord. I första kullen är det ganska stor skillnad mellan ungarna, de väger 590 och 680 gr, båda hanar. Alla har bott tillsammans (7 marsvin i en 100 cm-bur), om det kan ha påverkat deras storlek?
Har någon erfarenheter om såhär minismå marsvin? Har de någon framtid?
Båda bebisarna har väldigt konstiga öron, nästan ut-och-in-vända, bakåtliggande. Hanen uppfattar jag som sned i huvudet, att han håller det snett åt höger. Känner jag genom kinden på kindtänderna känns det inte normalt så min spontana misstanke är att det är där felet ligger, men det kan ju uteslutas genom röntgen om så är fallet eller inte.
På bilden syns "dvärgpojken" bredvid en ca fyramånaders hane (helbror men från annan kull).
Envishet och drömmar

Stackars hona!
Vilken tur att de är omhändertagna nu. Bebisarna ser verkligen små ut, nästan nyfödda ^^ Det kanske kan vara något med deras kost som påverkat? Eller honans tillstånd medan de låg i magen? Om hon varit både dräktig och digivande måste det verkligen varit ett jobbigt tillstånd för henne.
Min första tanke var att öronen säkert rätar ut sig, men de är ju hela 6 veckor… Hrm, har aldrig hört liknande, men jag hoppas verkligen det rättar till sig för dem både gällande storlek och öron.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

De har inte ätit hö, däremot ensilage (och luktar därmed som små kossor hela gänget), enligt ägaren ica-blandning och grönsaker. Föräldrarna kommer från samma ställe så man kan ju spekulera i om det är en massa inavel inblandat.
Envishet och drömmar

Nejmen usch, stackare! Tur att de har kommit till dig nu! Konstigt det där med öronen:S Ja inavel skulle nog tyvärr kunna vara fullt möjlig tror jag. Lycka till med allihopa, särskilt minisarna.
Jag har en liten hona som vägde 55 g när hon föddes och växte väldigt långsamt, men hon vägde ca 160 g när hon var 6 veckor och hon var verkligen pytteliten. Dom du har kanske är undernärda och får dom bra mat så kan dom säkert öka i vikt ganska snabbt om nu inget annat är fel. Kanske mamman heller inte fick bra med mat eller att nått var fel under dräktigheten. Eller så är dom ovanligt små.
Att öronen står rakt upp kan ju bero på flera saker tex så kan det ju vara så att dom helt enkelt ser ut så, kanske lite korta och högt satta. Eller så kanske dom rättar till sej lite med tiden vilket är väldigt vanligt. Men jag har också sett tendens till att om marsvinet mår dåligt på nått sätt att öronen kan bli lite mer uppåtstående hos en del marsvin.
Den lilla honan jag fick är fortfarande väldigt liten, hon är jättefin och bra med hull men är som sagt betydligt mindre än normalt, hon är nu ca 1 1/2 år. En sak som är lite speciellt med henne är också att hon har väldigt korta och nästan lite runda baktassar.

# 6. Tack för att du delar med dig. De här har vanliga baktassar. Jag har ju inga födelsevikter på dem så jag vet inte om de växt någonting eller är födda i den storleken de är nu. De har i vart fall inte gått ner i vikt under dagen utan ökat så att båda nu väger 123 g.
Hur mycket väger din hona nu som vuxen? Var hennes syskon normala?
Envishet och drömmar
Vi fick en gång hem en 5-veckors hona som bara vägde 200 g. Hon blev aldrig normalstor under hela sitt liv (blev cirka 4 år), trots tillgång till god och närande kost. Att hon var liten berodde förmodligen på att mamman var nära att toxa i slutet av dräktigheten. Ungen vägde någonstans mellan 50 & 60 g när den föddes och blev även tilläggsmatad som bebis.
I en av de två kullar vi hade när jag var barn var det en unge som slutade växa när han var en vecka gammal. Han åt var inte mager och hängde med syskonen och var helt normal och pigg, han bara struntade i att växa. Tyvärr dog han plötsligt när han var ca. tre månader så något var ju antagligen väldigt fel trots att han verkade helt pigg. Väldigt söt var han lilla Fingal.
Jag har ju ingen aning om vad som var felet med honom och jag hoppas dina små gryn inte dör utan växer upp till stora marsvin med hjälp av god kost.

Stackars hona och stackars ungar :-(
Jag tror dock inte att det är kört för de små nu när de får bra mat och så.
Köpte en hona en gång som var sagd att hon var 4 veckor (vägde ca 210 gram när hon kom hem) men när registreringsbeviset kom efter nån vecka visade det sig att hon var ungefär 8 veckor när vi köpte henne.
Hon ökade fort i vikt efter att hon flyttat hit och blev en stor och rejäl tjej på runt 1200 gram som vuxen med perfekt kropp.
Jag har även haft en kull där mamman inte var någon bra mamma och vägrade ta hand om två av sina ungar som jag fick mata- de var runt 7 veckor när de passerade 300 gram (systern som mamman tog hand om passarade som normalt vid ungefär 4 veckors ålder)- idag är de stora och fina pojkar.
Tror som sagt att om de nu får bra mat och så samt börjar växa så har de absolut en chans att få bra liv- dock inget som kan garanteras tyvärr.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Den senaste honan jag köpte vägde 278 gram när jag fick hem henne o hon var 7-8 veckor nånting. Hon var ganska så lång men himla smal! Man kände ju vartenda ben i hela kroppen, käken, revbenen, ryggraden, allting. Nu 10 veckor senare har hon ökat fint i vikt, vägde närmare 600 gram förra veckan o hullet sitter där det ska :) Hon växte långsamt i början men nu det senaste har jag märkt hur stor hon plötligt blivit!
Om det inte är nått fysiskt fel på dina småttingar så kommer dom säkert bli stora o fina när du sköter om dom ordentligt :)

Tog hand om en hona med tre ungar som var ca 10-11 veckor och dom vägde bara omkring 300-350 gram, men dom ökade snabbt när dom kom hit. Även mamman vägde ganska lite, ca 850 trots att hon var dräktig igen och fick en ny kull efter bara nån vecka.
Hade en skinnyhona som gick över 300g vid 5-6mån, men hon var visserligen ballong. Normalstor nu och används i avel i nya hemmet (mot min vilja)

Småsvinen Knatte och Flisa är nu undersökta av den kunniga veterinären Bo Runsten på Blå stjärnans smådjur i Göteborg. Han hade aldrig sett några så små ungar som var såpass gamla, men sa att de inte verkar ha ont någonstans och därför rekommenderade han oss att avvakta med avlivning, ge dem en chans att växa.
Tack alla som har delat med sig av erfarenheter!
Envishet och drömmar

Igår hittades Knatte död.
Envishet och drömmar
#15 Åh nej! :(
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#15 Va tråkigt :( Sov gott lilla Knatte! Hoppas lillan klarar sig nu då!
Tråkigt att det inte gick vägen med knatte, hur går det med tjejen, lägger hon på sig någon vikt ?

#15 mycket sorgligt! naturen hade sin gång. blir så fruktansvärt arg på den oansvariga kvinnan som "födde" upp honom. om hon ens gjorde det..

Tyvärr dog även den andra minin igår, lilla Flisa. Jag hade hopp om henne, hon gick upp till ca 150 gr men stannade sedan i vikt. Vila i frid, pluttarna!
Envishet och drömmar

Åh nej, va tråkigt:'(
Hoppas nu iaf de andra mår mycket bättre och lycka till med mamman, måste vara jobbigt för henne med två kullar på raken+den tredje som kommer:/

# 21. Ja, visst är det jobbigt för henne! Hon är själv inte ens vuxen, född i februari förra året. Människan är jordens konstigaste djur, som utsätter små varelser för sånt här.
De andra mår jättebra, kullbrorsan till pluttarna har växt på sig rejält.
Envishet och drömmar

#22 Ja ibland undrar jag om vissa människor tänker alls?
Men vad bra att de växer och mår bättre:)

Tänkte på att min tjej Calvin (som inte var en tjej från början, utan blev könsbestämd fel:S) vägde bara 200 när jag köpte henne (5 v) och eftersom hon blev dräktig och fick en kull vid bara 5 månaders ålder så tror jag att hon kommer vara lite mindre än normalt. nu är hon snart ett halvår och väger ca 650 g. Fast vi får väl se, hoppas hon växer klart nu när inte ungarna är med henne längre. Men hon stannade ju lite i växten när hon fick ungar så tidigt:/

# 24. Menar du verkligen 200 gram? De flesta brukar ju inte leverera marsvin förrän de väger 300 gram. Tror till och med att det står i SMFs regelverk och du köpte väl från en uppfödare?
Hur som helst så tror jag att Calvin kommer växa på dig, vet två andra honor i hennes ålder som också fick ungar alldeles för unga och de är fortfarande små i växten eftersom naturen prioriterat att de föder upp sina ungar framför sig själva (och de ungarna är verkligen välväxta!).
Envishet och drömmar
Nu har jag inte läst allt men jag har små grisar med. Vid 5 veckors ålder vägde de bara 190 resp 205 gram (omplaceringar) och trots sin vikt hade de slutat dia. I det här fallet kan jag nog säga anledningen. När de var 1½ vecka hade ägarna tröttnat på dem och föräldrarna och de lämnades in till djuraffären, där de bodde i källaren (uppvärmt osv men inga kunder fick vara där). Att flyttas vid den åldern är ju förstås stressande och jag kan tänka mig att de minskade i vikt då. Djuraffären ville inte ha kvar dem mer än nödvändigt och om jag inte köpte dem vid 5 veckors ålder skulle de upp i butiken strax efter det och säljas till någon annan. Då valde jag att köpa dem ändå och få dem att öka i vikt här eftersom de åt vanlig mat. Blev fri tillgång till pellets och mycket kligröt och nu vid 15 veckors ålder väger de 605 resp 575. Tycker den minsta är lite tunn över skuldrorna men båda mår bra nu och ökar i vikt.

#25 Ja hon vägde exakt 201 g nä hon kom. Men den här uppfödaren var nog inte helt felfri. Eftersom h*n sålde Calvin som en kille, vägde för lite, och det står fel färg i stamtavlan:S Inte var de så hjälpsamma heller när jag berättade att hon var dräktig tycker jag. Även om de bad om ursäkt.
Ja hoppas hon växer till sig nu iaf:)