Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1583 ggr
[Sniff]
0

De har marsvin!:O

Några vänner till min familj skaffade två marsvin till barnen i förrgår. Vad ska de tänka på? De är köpta på en djuraffär och är två honor.

Gummimonster
0

Att de alltid ska ha tillgång till hö, om man inte har haft marsvin tidigare kan man glömma det. Sedan ska man inte ge marsvin gnagarblandning eftersom det innehåller för mycket fett. Gurka och sallad ska man inte ge i för stora mängder då det innehåller mycket vatten och kan ge diarré.

Jag är inget proffs direkt, men jag har två marsvin och det här är vad jag kan bidra med. ^^

[Sniff]
0

Okej, tack så mycket:) Jag tipsade de om iFokus också(A) Så de kommer nog kolla här… ;)

[WeepingWillow]
0

Som sagt ska de alltid ha tillgång till hö o rent vatten. De ska inte ha saltsten eftersom det kan bidra till urin/njursten. Viktigt att dom klipper klorna regelbundet så att inte marsvinen får på tok för långa klor. De får lätt c-vitaminbrist av fel kost så en varierad c-vitaminrik kost är lämpligt. Finns massa bra Artiklar här på forumet om vad för grönsaker som är bra, hur man gör kligröt, hur man klipper klor o diverse annat bra att veta :) Dom kan du ju alltid skriva ut o ge till marsvinsägarna.

Ja det va inte all info men lite iaf, o kolla som sagt in artiklarna! :)

[Sniff]
0

#3 Okej:)

Myosotis
0

Att någon kunnig bör kontrollera:

* att det verkligen är två honor (och inte hona + hane…)

* att de inte har ohyra/ringorm

eftersom de kommer från zoobutik…

[Sniff]
0

#5 Jo, de är ju lite oroliga för att de har fel kön… De hoppas verkligen att det är två honor. De sökte på blocket men det fanns inga till salu, så därför fick det bli djuraffär.

De har spån i botten nu, men det fastnar ju i pälsen, kan man ha toa-lätt? (eller vad det heter) istället? För det fastnar väl inte i pälsen lika lätt?

Luktar marsvin? Och i så fall- vad kan man göra åt det? (ifall det stör…)

[WeepingWillow]
0

#6 Det viktigaste är att dom är av samma kön så blir det iaf inga oönskade ungar. 2 hanar går lika bra att ha som 2 honor :)

Jag tycker inte alls att marsvin luktar, sniffar jag på mina grisar luktar dom enbart gott :) o det luktar inget annat än spån o hö kring deras bur. Börjar det stinka från buren så är det definitivt dags att städa. Man får städa regelbundet så att det är hyfsat rent hela tiden, då luktar det ingenting.

Jag har tyvärr inga erfarenheter av toa-lätt.

Fiona
0

Upplys dom om att marsvin inte ska äta ur höhäck utan direkt från golvet! Bra att du har tipsat dom om iFokus, här finns det mesta men behöver veta =) Du kan ju alltis rkiva ut lite Artiklar och ge dem!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Marsvinlove
0

Toalätt går bra att använda. Dock är det nog ganska dyrt, fast inte sålänge man bara har två marsvin tror jag. Man kan blanda det med lite spån om man tycker det blir för hårt för marsvinen.

C-vitaminrika grönsaker och fri tillgång till hö med bra kvalitet är mycket viktigt att de får varje dag. De behöver nödvändigtvis inte pellets (många vanliga pelletssorter innehåller för mycket av t.ex olika mineraler som kan vara skadligt, men det finns bra pellets också) utan man kan ge de kligröt t.ex. Finns artikel om det med.

[Sniff]
0

Okej, tack för alla svar!:D

elin85
0

Jag har tidigare provat toa-lätt, men jag tyckte att det luktade förfärligt vidrigt. Att ha det i hela buren blir ju också rätt dyrt då man måste ha ett ganska tjockt lager för att det ska bli mjukt för tassarna. Marsvin bör också ha en bur som är minst 100x50cm :)

FeliciaS
0

Jag tycker att du kan tipsa dem om sajten här, samt om att läsa våra Artiklar :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Sniff]
0

#12 Redan gjort;)

Alma-G
0

Säger som Elin85, minst en bur på 100x50 :)

[Sniff]
0

#14 Okej:) Jag ska fråga dem vad de har för storlek;)

Trim
0

Här finns svar på samtliga frågor:

http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel.html

[Sniff]
0

#16 Tack så mycket:D

Moa-16
0

Har inte läst kommentarerna,du har säkert fått bra tips,* Men lät bara så konstigt. Vet dom inte vad dom ska tänka på/vad dom ska äta osv… Om dom köper marsvinen? Bara nyfiken. Fakta & hur man tar hand om marsvinen ska man ju ta reda på innan man skaffar dom,hehe ser jag som självklart.. 

Hoppas det går bra iaf..

FeliciaS
0

#18 Det är verkligen inte ovanligt att barn som är inne i djuraffärer tjatar till sig marsvin (eller andra djur) och att det blir impulsköp, tyvärr :/

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Sniff]
0

#18 Självklart har de läst på! Men när man får hem ett djur är det ju alltid en massa nya frågor som kommer. Eller hur? ;)

Moa-16
0

#20 Men du hade ju inga direkta frågor. Utan fråga vad dom skulle tänka på. & så är det väl dom som ska vara intresserade av att lära sig mer om sina djur. & ´ta reda på hur dom bäst ger marsvinen det dom behöver. Så dom små liven får ett bra liv26, eller har jag fel? Självklart får man fråga. Men grunderna ska man veta innan!

#19 Aja, får hoppas det är mer genomtänkt än så…

[Sniff]
0

#21 Jo, du har rätt;) Jag har som sagt tipsat de om denna sida, så de kan gå in och läsa:) De verkade väldigt intesserade av att lära sig mer och ta hand om dem rätt. :)

Moa-16
0

#22 Ok,

det låter ju bra iaf! Hoppas dom dyker upp på MIF snart då23

[Sniff]
0

#23 Jaa;) Jag sa att iFokus är bäst(A)