Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 1901 ggr
Marsvinlove
0

Hur ska jag göra? Hjälp..

Hej. Jag har tänkt lite och tyvärr kommit fram till att det kommer nog bli lite för mycket jobb med att ha en hane+två bebisar och en hona+en vän eller två i två olika bokhylleburar för mig!:S Eller ja det skulle vara mycket enklare att ha bara en bur och det blir ju jobbigt med att ha två grupper med olika kön (hanarna kan känna honornas lukt och kanske börja tjafsa om jag t.ex hållt i en hona innan m.m.) Jag vill egentligen inte behöva sälja nån av dem, men jag tror det bli bäst så.*snytf* här är vad jag tänkt på:

Alternativ nr 1: Sälja Elvis och en av lillkillarna och kastrera den andra och sätta ihop med mamman och sen kan man ju utöka flocken senare (det skulle absolut inte vara lika jobbigt att bara ha en bur och 2-3 honor+kastrat än att ha skilda burar och 5-6 marsvin med olika kön) men då kommer jag sakna mina grabbs som sjutton!

Alternativ nr 2: Sälja min hona och behålla killarna (fast jag skulle ju såå gärna vilja ha en flock med honor och kanske en kastrat som man kan utöka senare, och detta har jag velat ha rätt länge) men då kommer jag sakna min tjej!

Alternativ nr 3: Om man säljer dem alla tre killar till en marsvinserfaren och kunnig person (för krav kommer jag absolut att ställa på ev köpare!) tror ni att det kommer gå bra? annars kanske man kan hitta ett hem till en av dem först med marsvinskompis och sen sälja de andra två. Men då kommer jag ju sakna alla tre!

Jag har ju plats, tills jag fixat allt detta, ha hanarna i bokhylleburen och honan (ska försöka fixa sällskap snarast) i en gallerbur som jag har kvar sen förut. Tycker ni jag är ett EGO om jag skulle sälja killarna och köpa tjejer (eller kastera en av hanarna och sälja de andra två) istället för att bara sälja min tjej,som jag tycker jättemycket om också???????

Gud så svårt detta kommer att bli för mig! Alla grisarna ligger mig så varmt om hjärtat! Detta känns svårt och hemskt just nu, det hade varit mycket enklare om Calvin hade varit en kille, men då hade jag ju inte fått uppleva en marsvinsfödsel- så allt har sin mening! Men jag vill göra det som är bäst för grisarna och så att jag inte får för mycket jobb! Jag går ju i skolan och jag tror att det kommer att bli jobbigt om jag skulle behöva ha två flockar. De ska ju ha golvrastning varje dag och burstädning m.m. Jag har ju också fullt ansvar för dem, så jag vill att de ska få ett så bra liv som möjligt!

Så vad tycker ni jag borde göra? Tycker ni jag är ett ego om jag skulle vilja få en "dröm i uppfyllelse" om att ha en flock nu? skrev lite om det i förra tråden också där jag fick svar men skulle jättegärna vilja veta vad ni andra här ute tycker också! Hoppas ni orkar läsa:P

Morumotto
0

Du kanske kan kastrera Elvis och sälja småkillarna? Men följ ditt hjärta!

Marsvinlove
0

#1 Oops glömde skriva att jag inte vet någon ålder på Elvis (han kan vara allt från 2-4 år gammal) så det är ju en mycket större risk för honom, än att kastrera en som jag vet ålder på. Så jag har tänkt på det, men nej det känns som en alldeles för stor risk.

En annan sak är ju också att om jag skulle låte de tre killarna växa upp tillsammans så finns det ju ändå ingen garanti för att det kommer att funka, även om de har en stor bur:S

elin85
0

#2 Vi diskuterade ju redan detta i din andra tråd :) Jag tycker inte alternativ två eller tre på grund av att risken ändå är ganska stor att det inte fungerar, och vill du inte ha två burar är det ju kanske onödigt att chansa. Vill du verkligen inte kastrera Elvis tycker jag att du kan kastrera en unge och behålla med honan och sälja de andra två. Något av de två alternativen tror jag blir bäst för dig i längden, även om det såklart känns jobbigt nu.

Marsvinlove
0

#3 Mmm jag håller nog med dig där. Det skulle inte änns vara lika jobbigt att ha 4honor+1kastrat som att ha 5-6 olik-könade marsvin i separata burar. Om jag kastrerar och säljer så kommer jag nog ändå efter det köpa nått till marsvin till den ev flocken:)

elin85
0

#4 Ja, gör det du :)

Marsvinlove
0

Inga fler som vill dela med sig vad de tycker?:P

Caspia
0

Behåll Elvis och en av ungarna, sälj mamman och den andra ungen? Det var ju trots allt två hanar du ville ha, och Elvis antar jag att du har djupast relation till eftersom du haft honom längst.

Envishet och drömmar

Aristarcos
0

har för mig att det finns de här som kastrerat sina hannar upp till en 3 år, så jag hade nog, om hanen i övrigt känns pigg och frisk kastrerat denne och sålt de unga hanarna, allternativt sålt en unghane för sig själv och sedan vuxen +unge. Hade inte behållt en av hanungarna för att kastrera dem..

FeliciaS
0

Är Elvis i god kondition (låt en veterinär/marsvinskunnig bedöma om du är osäker) skulle jag ha kastrerat honom och haft tillsammans med din hona. De har ju flyttat minst en gång redan och är väl värda att få stanna hos dig. Bebisarna är ju födda hos dig och hittar du ett bra hem till dem kan de bo ihop tillsammans utan problem.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Marsvinlove
0

#7,8,9 Ja kanske skulle det gå med Elvis iaf. Och enligt mig är han i god kondition. och ja det skulle nog vara bäst för precis som #9 skrev så förtjänar de att stanna. Och bebisarna har jag ju inte direkt nån jäättedjup relation till, än:P Men man har hört så många rysar-historier kring kastreringar, så det är väl klart att man tvekar lite:S

#7 Men jag är ju jättefäst vid mamman också! Har haft henne i 4 mån och hon är ett underbart marsvin! Sen så hade jag ju tänkt att kanske skaffa fler längre fram, även innan jag fick min lilltjej.

FeliciaS
0

#10 Du kan säkert få hjälp härifrån att få en bra veterinär/klinik rekommenderad :) Men kastrera honom snarast möjligt då, eftersom att det ska gå 2-3 veckor efter kastreringen innan han kan flytta ihop med honan.

Mvh Felicia

Marsvinlove
0

#11 Ok ja det låter bra.

Jag bor i Uppland, Tierps kommun, Lövstabruk. Finns det några bra ganska nära som kan rekomenderas? Och hur mycket brukar en kastrering kosta?

godisgrisen
0

Ja det är en jätteknepig situation du hamnat i…

För mig har inte hanegrupper med mer än två killar funkat så jag skulle inte våga satsa på det. Någon har redan föreslagit att kastrera en liten och låta honom bo med mamma och den andra med pappa då behöver du inte sälja någon, vilket är jobbigt. Det var precis vad jag skulle ha föreslagit också. Då har du möjlighet att utöka den ena flocken någon gång i framtiden också om det känns bra. Det blir ju två burar att mocka förståss men vaddå jag har tolv och klagar inte!

Om haneparet rastas först brukar det funka bra! jag har fler hanepar bland mina honor och det går finfint.

Marsvinlove
0

#13 Mmm ja men jag vill ju inte ha två skilda grupper + att om jag säljer mina två bebisar vilka jag inte är så fäst vid nu och kasterar Elvis och behåller honom och min hona,så skulle det ju vara en mycket bättre lösning tycker jag. Det är inte mockningen som jag syftar så på. Men jag tycker att det är mycket trevligare om alla mina marsvin är tillsammans och jag vill ju kunna hålla min hona i famnen och sen kunna hålla alla därefter också-utan tjafs. Och inte behöva hålla koll på att hanarna måste få golvrastning förs och bli hållna i först, och sen så blir det ju två grupper att ta ut på golvet i en halv eller en timme varje dag var. Jag går i skolan också och känner redan nu att det där inte kommer att funka tyvärr!:S Och jag vill ju att alla de ska få mycket uppmärksamhet och gos varje dag!

Hmmm nån som vill svara på min fråga i inlägg #12 eller måste jag skapa en ny tråd igen?

Aristarcos
0

Då jag inte bor i området så kan jag inte rekomendera någon veterinär.. men du har ju Ultuna i närheten de borde ju ha stor kunskap :/ ?.. Det finns ju en omplacering i stockhoms området med Mia Winge, Marsvinshjälpen som kanske kan råda dig om val av veterinär i ditt område.

godisgrisen
0

Jag borde ju veta eftersom jag bor i Uppsala. Har pratat med min "husvetrinär" där tror jag inte de var experter… Ulltuna tar 800 kr tror jag men de söver med vätska inte gas. Annars tror jag de har koll borde vara bra där. Det finns en veterinär i Uppsala som heter Hellströms veterinärpraktik den är rätt stor och ny. De söver med gas och jag vet att de är duktiga att kastrera chincillor och har bra rykte när det gäller smådjur. Priser vet jag inget om har själv inte varit där. Nu känner jag mig väldigt vimsig eftersom jag glömt namnet på både praktiken och veterinären… men vill tipsa om en veterinär som heter Marianne som jobbar på en praktik som ligger utanför Sigtuna… någon som har bättre minne? Marianne jobbade tidigare på Roslagstulls veterinärklinik och anses av många vara Sveriges bästa smådjursveterinär. Hon har opererat min älskade Alecto som blev som ny, jag är jättenöjd med hennes insats.

Aristarcos
0

#16 kan det vara den här veterinären du talar om efter snabb sökning

Länk

Aristarcos
0
Marsvinlove
0

#15 Ja, jag kan ju höra med henne:)

#16 Var de dessa två du menade? sökte på google:P

Hellströms: http://www.hellstromsvet.se/

Marianne,Sigtuna: http://www.malarensmadjur.se/ här hade de en liten sida om kastrering om marsvin, vilket är bra, de verkar vara duktiga på detta:)

På Ultuna hittade jag ingen hemsida på.

Marsvinlove
0

Oj där kom #17,18 före mig. Men det är nog dem #16 syftar på.

Den i Sigtuna verkar väldigt duktiga på sin sak.

idipidi
0

Tänkte också säga Mälarens smådjursklinik. Marianne vet vad hon gör.

Tyvärr kan man inte dra några såna slutsatser att bara för att det är ett stort djursjukhus (typ Ultuna) att de kan marsvin.

Marsvinlove
0

Ska prata med mina föräldrar om detta. Hellströms ligger ju lite närmre men Mälarens smådjursklinik känns tryggare.

godisgrisen
0

Ja just det Mälarens smådjursklinik var det. De är nog riktigt bra faktiskt. Den där Hellstöms har jag fått rekomenderat av en chincilla uppfödare som jag känner och hon tycker att de är jättebra man får hoppas att det gäller även för marsvin då. Ulltuna har jag pratat med och det lät ju som de visste hur man gjorde men man vet ju aldrig… Jag tycker de varit bra där men då har jag mest varit där med kattproblem.

Marsvinlove
0

#23 Ok, om det blir nåt så blir det nog Mälarens, det känns tryggast.

Aristarcos
0

Hej, har du bestämt dig något om hur du ska göra ?

Marsvinlove
0

#25 ja, jag tror nog att det blir kastrering på Mälarens, vi ska ringa dit snart och fråga om pris och så:) Mina föräldrar tyckte att det skulle nog funka, men det tar ju 1,5-2 timmar dit ungefär, så om man ska hämta Elvis direkt efter så måste vi nog försöka få en tid som passar (hur lång tid kan det ta tro att kastrera?) Mälarens verkar bra, tror ni jag behöver fråga vilken slags "sytråd" eller nått sånt de använder eller är de väldigt bra och kunniga där eller?

Och en sak till: Tror ni jag kan behöva köpa typ matersättning (kanske typ Critical Care, Oxbow) i förväg om nått skulle gå snett, och kanske en pipett/dosspruta?

FeliciaS
0

#26 Jag vet inte hur lång tid själva ingreppet tar (eftersom vi lämnade in min hane på morgonen och hämtade honom på eftermiddagen) och det beror säkert lite på med, men med tanke på att han ska sövas, opereras, vakna upp osv. lär det ju ta ett litet tag.

Har du inte nära till ett ställe där du kan köpa Critical Care ifall det skulle behövas akut föreslår jag att du köper ett utifall att, och dosspruta (kostar inte många kronor på apoteket, jag fick t.o.m. en gratis!). Critical Care håller länge i frysen, om inte annat kan du säkert sälja den här om du inte får användning för det :)

Mvh Felicia

Marsvinlove
0

#27 Ok, men går det alltså att hämta på eftermiddagen? Jag har läst och fått råd om att man ska hämta marsvinet direkt efter (så att den får komma igång med att äta och de mår nog bäst hemma)

Vet nån här nån återförsäljare som säljer Critical Care? Jag hittar ingen, har kollat på t.ex husdjursbutiken men de hade inte.

FeliciaS
0

#28 Det är olika hur dem gör, men på den kliniken vi var gjorde man så (det var snart 5 år sen nu).

Har också läst här på forumet att man bör ta hem dem så fort de vaknat upp, så be om att få göra det (om de inte gör så vanligtvis).

Mvh Felicia

godisgrisen
0

Eftersom jag har så många marsvin vill jag alltid ha Critical Care hemma i frysen, bara att plocka fram om någon behöver. Så fort något marsvin ser ut att ynka sig och äta dåligt är jag där med CC, det har nog räddat en del liv här.

Jag köper Critical Care på Ulltuna i deras fodershop. Jag tror många veterinärer säljer det, Mälarens gör säket det skulle jag tro. Du kan ju fråga om det när du beställer tid.

Marsvinlove
0

#30 Ja jag kan ju fråga om de har det där:P

Tack för alla svar! Och för alla tips och råd jag fått!

Marsvinlove
0

Mina föräldrar har kollat på detta med Mälarens men det tycker att det kommer nog att bli för dyrt med kastreringen+tur o retur+tur o retur vid stygnbortagningen och sen så kan det ju gå dåligt också. Och det tar ju ca 4 tim tur o retur, och det kostar. De vill inte-MEN JAG VILL:S

Sen är vi ju inte jätterika nu såhär vid jul och snart så tar väl de som jobbar på vetklinikerna ledigt också, såklart suuuuck….

Jag vet inte hur vi ska göra detta, allting känns så fel, men vi får helt enkelt försöka hitta en lösning på detta som passar både mig och marsvinen (och mina föräldrar då, blääää på dem! Fast jag förstår dem iof)

Nåja bebbarna mår iaf fint och de växer verkligen snabbt!

FeliciaS
0

#32 Stygnborttagning!? Här var det enbart kastrering, stygnen åkte bort av sig själva.

Önska dig det i julklapp annars, om du verkligen vill det menar jag :)

Mvh Felicia

Marsvinlove
0

#33 Ja stygnbortagning stog det iaf på hemsidan.

Ja jag kan ju alltid önska mig det då:P Nejmen vi ska få det att funka, på nått sätt (om det inte blir kastrering får vi komma på ett annat sätt). Men snart är det jul så jag tror att vi först tar oss igenom det:P

ponytails
0

Info bakom kullisserna; Kastration tar det nästan en timme totalt. Från första sövningssprutan till vaknade. De somnar på 5 min av första sprutan sedan ges en spruta till av ett djupare sövningsmedel. Därefter ska marsvinet rakas och tvättas. Själva operationen tar 15 minuter. När marsvinet fått sin uppvakningsspruta tar det bara några minuter så kvicknar den till, men är lite yr i bollen ett par timmar.

Jag brukar ge vätska (NaCl+ B-vitamin) under huden innan de vaknar så vet jag att de har lite vätskereserv att ta av tills de kan dricka själv.

Mälarens är säkert väldigt kunniga och vana med marsvin. Men till andra här som fundrerar på att ringa klinik för kastration: Gnagare ska inte fasta innan operation. Om de säger det så är de okunniga! Glöm inte att de också måste ge marsvinet NSAID (smärtstillande) innan operationen. Man tror att många av de som dog av operationen förr dog just för att man inte använde smärtlindring.

Marsvinlove
0

#35 Ok…. Skönt att få svar från nån som kan detta med kastrering,Tack!

Vi har hittat en annan klinik som ligger ganska nära men de är lediga just nu så vi ska ringa på måndag och fråga om de kan marsvinskastreringar, men jag kommer vara mycket noga på om de kan kastrera (och om de gjort det innan) så verkar de inte veta så mycket om detta så blir de inte den kliniken.

ellenbellen
0

Lycka till iaf! :D

/Ellen (:

Marsvinlove
0

#37 Tack:)

FeliciaS
0

#35 Bra info :) Brukar du ta bort stygnen eller låta dem lossna själva?

Mvh Felicia

ponytails
0

#39 Dom stygnen vi sätter går inte bort av sig själv. Det beror på att marsvin verkar vara superkänsliga mot en del typer av operationstråd (får inflammations reaktion) och den som är säkrast är en typ som är avsedd endast att sys i hud.

Trådar som försvinner av sig själv är egentligen avsedda att användas inuti kroppen. Det kan ta flera veckor innan de löses upp. Så är stygnen borta efter 10 dagar av sig själv så kan marsvinet mycket väl själv bitit bort dem.

Aristarcos
0

hur gick det ? Kastrering ?

Marsvinlove
0

#41 Vi har bestämt oss för att ha två burar ändå:) Kastreringen skulle bli svår att få till, brist på bra kliniker i närheten. Jag tror nog det kommer funka ypperligt:) Nästa lördag flyttar två honor hit. En Alpacka & en nonself:)