Mitt bur bygge!

Vad roligt:)
Kommer grisarna efter att ni blivit färdiga eller är de inte leveransklara eller nått?:P
Jag väntar på att ena ska bli leveransklar, den andra ä runt 5 månader.
Förhoppningsvis blir buren klar i tid, annars får dom bo lite trång några dagar. Men jag hoppas den blir klar.

Ok, va kul:) Ja men om de nu skulle bo lite trångt i några dagar skulle inte vara nå farligt iaf:)
Ser bra ut! :-)
vad fint det blir! 
det är kul att inreda djurs burar och sånt!

Tycker att det ser jättefint ut ! :-D
Dina grisar kommer nog trivas mycket bra där :'D
Jag hoppas dom kommer trivas iaf :)
Nu är det "bara" 9 dagar kvar tills jag ska hämta dom :p

# 9 Vilken snygg vaxduk! Vanligt silikon är giftigt för små grisar som smakar på allt, så akvariesilikon är ett mycket bättre val :)
Snygg bur,hoppas grisarna gillar den

Jättefint! Men är inte silikon giftigt? Tänkte bara om de skulle tugga på det. Annars tror jag det skulle funka lika bra utan. Jag har inte silikon i min bokhyllebur och jag har inte änns vaxduk ända upp till kanten.
Jag använder akvariesilicon :) Orkade bara inte skriva det^^
Nu är iaf silikonen lagd :) Ska lägga på ett extra lager längst ner så det inte läcker in kiss eller nått där!
Nu längtar jag som bara den efter mina marsvin :D Nu är det bara 8 dagar kvar ;)

#14 Förstår att du längtar:) det gjorde jag också för 1,5 år sen när jag fick mina killar. Numera är det tre killar och en tjej som behöver nytt sällskap, så jag väntar på att en uppfödare jag mejlat ska svara om hon har nån hona eller två. Lika spännande varje gång:P
Bra att du har två lager med vaxduk, då det är rätt tunnt med bara ett lager, i min bokhyllebur har jag våtrumsmatta. Men jag tror att det blir jätte bra med dubbla lager vaxduk :)
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
Nu har jag lagt på ett lager akvariesilikon till. Nu ska det stå och torka tills imorgon, sen ska jag sätta i en till waxduk i botten och silikona ytterligare 2 omgångar så det verkligen blir säkert! :)
Jag är nyfiken på varför du höjde kanten så högt? Käns lite instängt och marsvinen lär, i alla fall i början, bli väldigt överraskade när någon kommer i närheten. Skulle ha behövts lite "inkikningshål". Väldigt snygg vaxduk dock, fint bygge öht. 
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#18 Eftersom jag har både katt och hund! Vill inte att det ska hända någon olycka. Det ska vara helt säkert att dom inte hoppas över.
Sen är framkanten 30cm hög och med spån så blir den ju runt 25cm alltså så som dom flesta har.
#19 Jaha, det var ju en vettig anledning iaf. Men går det inte att göra hål och sätta hönsnät åtminstonde? Jag tycker inte 25 cm är riktigt shysst heller. Det blir som sagt rätt instängt, och det blir en "plötslig uppenbarelse" när man kommer fram till buren eftersom marsvinen lär vara rätt oförberedda (möjligtvis hör dom dig i förväg men det behöver ju inte betyda att de inte blir rädda när du plötsligt dyker upp).
Du gör självklart som du vill och det blir ju lite extrajobb med att göra hål med nät, men jag tror att buren kan bidra till att marsvinen inte blir tama lika fort t ex.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Mina kanter är 25 cm när det är spån i och mina blir då inte ett dugg rädda när jag kommer. Jag brukar nämligen alltid prata lite så att de hör mig och vet att jag är där. Men jag har också funderat på att sätta galler nånstans så de ser ut mer. Men det får bli ett projekt när vi har tid.
Mina kanter på övervåningen är för höga har jag märkt så jag får nog leta fram sticksågen i helgen o göra framsidan lite lägre skulle jag tro. När dom är där uppe ser jag ju dom inte ens :( Dom vistas visserligen mestadels på nedervåningen men jag vill göra övervåningen trevligare så dom vill va där också. Jag pratar också me dom medan jag går fram så att dom inte ska bli skrämda av min plötsliga uppenbarelse.
Jag kommer förmodligen göra fönster av plexiglas senare, men måste ha klar buren snart. Sen kommer dom ha broar och hus att stå på så dom ser över kanten.
#23 Det låter bra :) Att göra om Marsvinlove är smart, att förvarna att man närmar sig. Men dina kommer ju vara nya och inte vana vid den nya miljön så du får räkna med att de första gångerna störtdyker in i husen när du kommer. Får dom saker att sitta på blir det ju inte samma sak dock :-)
#24 Kommer inreda med båda tunnlar och saker dom kan gå under och göma sig under och broar och hus dom kan stå och kolla :)
Har skaffat ett stort rör och en träbo idag. Till helgen ska jag skaffa ett hus och något tak dom kan stå på.
Ser bra ut! Men jag är helt säker på att du inte behöver göra yttligare ett lager med vaxduk och silikon, det håller ändå. Det kan snarare samlas fukt där och mögla. Bättre är att du har det över till att byta ut med om det skulle behövas om ett par år :)
Jag brukar alltid pussa lite med munnen eller prata lite lågt när jag kommer, för hur tama de än är blir de skrämda för plötsliga rörelser (naturlig instinkt eftersom de är bytesdjur, förstås).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#26 Är du säker då att det håller med bara ett lager waxduk? :)
Hur länge brukar ett lager vaxduk hålla då? Vill ju inte behöva byta på några månader iaf.
Jag pratar alltid med mina djur innan jag kommer till dom. Så det är en vana för mig :)
På lördag morgon ska jag hämta dom 2 honorna som redan bor ihop!! :) Och på måndag hämtar jag den andra honan som ska sättas ihop med dom andra 2.
#27 Jag har visserligen plastmatta som är betydligt grövre, men den har hållt i snart 4 år :)
Det är mest urin som gör att den slits, men ser man till att det inte är kissigt i buren (vilket det inte bör vara för marsvinens skull) tror jag det kan hålla ett bra tag. Vet flera här inne som har vaxduk och tycker att det håller bra.
Spännande!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#28 Om man ställer en toalätt i det hörnet dom kissar. Kissar dom då i toalätten? För det skulle ju underlätta städningen och så kommer ju inte kisset på själva waxduken.

#29 Om du har tur kanske de gör det. Mina kissar dock överallt de små rackarna :/

#29 Ja de kan göra det, men mina kissar överallt de med.
Ok.
La in extra botten ändå :p och la på silikon så nu är den klar :) Eller ska bara klä utsidan men invändigt är den klar!
Gud vilken snygg bur! :)

Jättefin blir den:) Och söt katt ni har också^^

Jätte fin! :D dom kommer trivas som fiskar i vatten!