Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 2102 ggr
Rajka
0

Varm i kläderna och sur, eller ont?

Hej,

Jag förstår att ni kan svara på min fråga över nätet, men jag hör mig för Flört

För 1 vecka sedan fick vi hem 2 marsvin. Vi har aldrig haft dessa djur förut så allt är nytt och grönt.

Den stora hanen som är 2 år verkade först så snäll så han nästan var dum. Man kunde klappa honom i buren och ta honom nästan hur lätt som helst. Den lille däremot var skrajare och sprang gärna iväg när vi sträckte in handen.

För någon dag sedan, igår eller dagen innan, började den äldre att protestera när jag klappade honom. Han ligger i ett hus där nosen och rumpan sticker fram. Jag kan fortf klappa honom brevid nosen utan protest men om jag klappar bakpå rumpan skuttar han till och går iväg.

Nu gnäller han surt när vi lyfter upp honom och tuggar (är det det ni menar med klappra tänder?)

Vi har barn i huset och de har visat killarna för sina kompisar och vi vuxna har inte varit där varje sekund - men jag kan inte tänka mig att nån utav barnen gjort honom illa genom för hårt hanterande eller råkat tappa honom. De har fått hårda regler för hanterandet och när vi har varit där eller kommit in så har det alltid gått lugnt och ok till.

O-gillar marsvin att bli klappade bak på rumpan?

Tror ni han har ont eller börjar han bli varm i kläderna och "tar sig ton" ;)?

Mari
0

Jag tror att det är vad som kallas klappra tänder.

Det brukar vara från marsvin till marsvin om de gillar att bli tagen på rumpan eller ej. Av mina 5 marsvin är det en som jag alltid får ta på rumpan, två av de andra får jag inte nudda alls då gör de som du beskriver, tuggar och springer undan - de försöker också "sparka" lite mot mig men mest bara för att visa att de ogillar det hela. Två av honorna mina får jag ta på rumpan rätt ofta men ibland säger de till och vill ha dem i fred.

I ansiktet är det nästan inget marsvin som jag haft som gillar att man klappar, speciellt inte om man tar så ögonen blir skuggade, då åker huvudet snabbt upp för att fösa iväg handen.

Jag tror nog bara att ditt svin börjar bli mer hemmastadd och vågar visa mer vad han vill och inte vill.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

Alla marsvin jag haft genom åren ogillar att man rör deras bakdel. Inte om man klappar dem över rumpan när man har de uppe, men om man tar på den när de är i buren eller lösa.

Hacka tänder är ett rätt högt läte som de gör för att hota varann. Då märker man tydligt att marsvinet är lite "uppjagat" och mer hotfull. Jag har aldrig varit med om marsvin som gör det mot någon människa. Marsvin kan dessutom göra ett annat läte med tänderna, det låter mer som om de tuggar fort/gnisslar tänder (utan att det gnisslar, rätt dålig förklaring *s*). Varför dem gör det vet jag inte, men jag tycker det känns mer som något som de kan göra när de är uttråkade etc.

Unga marsvin är alltid spralliga, det hör till åldern (precis som hos valpar, unghästar osv).

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus