Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1774 ggr
raring81
0

Konstigt hål i huden

Tog ut Daisy på kvällen för att kela och upptäckte att hon hade en hård "sträng" av päls precis bakom huvudet på sidan av kroppen, precis som om man hade haft i en klick hårgelé på henne.

Började undersöka det närmre och upptäckte att det satt spån i det hårda så jag klippte av en bit. Till min förfäran var det alldeles kladdigt i pälsen och när jag delade på pälsen in till huden såg jag ett litet hål i huden.

Hon beter sig precis som vanligt, äter och dricker och hon hade absolut inte ont när jag undersökte och petade på henne. Hon satt och pussade min hand :)

Vad sjutton kan det vara för något? Någon som har en aning?

Evelyn
0

Kan hon ha haft något sår som blivit infekterat och blivit en varböld kanske? som nu spruckit? Luktar det något?

raring81
0

Nej det luktade ingenting, hålet var alldeles "kliniskt" inte infekterat eller så.

Caspia
0

En talgkörtel (alltså inte en sån som på rumpan) kanske? Jag fick hem ett marsvin med en sån igår, det var en gråvit gegga i en korv och ett runt sår som det kom ifrån.

Envishet och drömmar

raring81
0

Ja, det verkar faktiskt högst troligt!!

Idag såg jag att det va mindre som ett hål utan mer som ett sår, så det känns "skönt".. att man iaf vet vad det är :)

Tack för hjälpen!