Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 539 ggr
katiz
0

HjÄääääääääääLLP!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vad gör jag om marsvinen börjar bråka?

den ena är 7veckor och den andra 14

[MatildaW]
0

Det beror på, om dom bara buffas lite och tjuter åt varandra så brukar det vara rangen som ska bestämmas. Men är det så att dom hoppar på varandra och bits bör du nog sära på dom. Ha in olika saker i buren så marsvinen är sysselsatta och inte bara fokuserar sig på varandra om dom små bråkar.

FeliciaS
0

Hur bråka? De kanske bara gör upp om dominans, då är det bara att låta de vara ifred och lösa sina konflikter. Marsvin som växer upp i stora grupper (alltså tills de är ca 8v (därför är det viktigt att marsvinen ska få bo ihop med så många kompisar så möjligt och länge när de är små)) gör sällan det då de har fått sin rang osv.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

katiz
0

HEJ TACK FÖR HJÄLPEN,xtanlover frågade hur dom bråkar,jo den älsta (14 v)försöker lukta den lilla mellan benen men det gillar inte den så den tjuter(inte undra på att jag inte kan sova)

och det börjar ora mig vad dom gör när jag är i skolan…

[MatildaW]
0

#3. Det låter då som att den äldre bara vill lära känna den yngre och lära sig dess lukt, men att den yngre absolut inte tycker om det. Han kanske tror att den äldre försöker bestiga honom och bli "ledare" i buren och därför ogillar det? Melvis (min äldre hona) hatar när Blondie går bakom henne och luktar, då tjuter hon som en raket och försöker sparka bakåt, men inget allvarligt, det här är mest var 14:e dag för mig, alltså när Blondie "löper" :P så hon markerar tydligt vilken dag det är.

Chippers
0

Katiz: Vid en så ung ålder brukar dem inte bråka. Bara göra upp rang och visa vem det är som bestämmer, jag tror absolut inte att det är något att oroa sig över. Så länge buren är tillräckligt stor, och att det finns massa hö i buren, så ska det gå bra. Men skulle dem som äldre därimot verkligen ryka ihop eller slåss så att de börjar blöda, så sära på dem. Men så som det är nu - låt de vara. :-)

FeliciaS
0

Precis som MatildaW säger så är det troligen för att den äldre vill lära sig lukter osv. Alltså de luktar på varandra där bak när de ska se vem det är, hur han/hon luktar osv. Låt det bara vara ;)

Mvh Felicia

alimina
0

Så gör mina killar också .. Det är inget farligt :)

katiz
0

tack för hjälpen allien fråga till er alla:vad har ni för leksaker till era marsvin??

FeliciaS
0

Det finns en sådan tråd… =P Leta upp den ;)

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

#8. Hihi, titta runt bland trådarna, man ska helst inte blanda ihop en massa ämnen i en tråd :) p.g.a det ska vara lätt att leta reda på något man vill veta :)