Bästa pelletsen för växande marsvin
Mina tjejer är 16 veckor. Den ena väger 610 och den andra 575 och vad jag förstått är det lite? Den största har jättefint hull men den andra är lite tunn över revbenen. De syns inte men man känner dem lätt. Undrar vilken den bästa pelletsen för växande marsvin (bortsett från Oxbow) är? Just nu har jag Bello, men mina verkar inte vara superförtjusta i det. Tänkte köpa Lottie men det finns ju inte längre. Tror ni Carrier funkar?
Granngården har fått in Lottie igen. 
Var dit i fredags och köpte två påsar.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Vad bra! =)

Mina marsvin är dock inte alls förtjusta i Lottie (nu när jag hurrade för att det kommit tillbaka), dessutom dricker de jättemycket efter jag började ge dem Lottie, så jag blir lite orolig. Så de ska få Oxbow istället nu.
Carrier gav jag förrut, men de innehåller väl rätt mycket kalcium har jag för mig…? Tror det är 1,2%, det ska ju ligga under 1% vad jag förstått.
Tittade på Bello häromdagen när jag var på Arken zoo, men det innehöll bara 10% växttråd, vilket kändes lite och de kändes ganska mjuka i konsistensen. Men jag vet ju inte om de är bra eller dåligt i övrigt. De hade iaf bara 0,7% kalcium vilket är bra. Lottie har väl 1,1% och Carrier som sagt 1,2% tror jag. Med tanke på den låga kalciumhalten i Bello skulle jag nog nästan hellre ge den än både Carrier och Lottie.
Måste du ge pellets då?
Jag ger mina, växande som vuxna, havrekross och tycker att det fungerar jättebra för att få både stora och små att öka i vikt.
Hanna

#4 Om du inte vill att dina marsvin ska gå upp i vikt då? :) Ger du inget kraftfoder alls då? Jag har inte sett att det säljs havrekross, bara vete- och rågkross vilket jag ger 50% av. Jag är o ckså orolig att mina marsvin skulle lägga på sig jättemycket om de fick havre, är inte det mest för att just göda marsvinen?
#4 Så jag kkan ge dem havre och kligröt då?
#5 - För tillfället har jag nästan uteslutande marsvin som behöver gå upp i vikt/ äldre marsvin som tappar för mycket om de inte får något torrfoder.
Men om marsvinen inte behöver torrfodret så ger jag inget, nej :P Marsvin äter knappast pellets i det vilda, jag tror nog att marsvin egentligen klarar sig alldeles utmärkt på bara grönsaker och bra hö.
Var köper du foder då? Jag köper i 18 kilossäckar, för hästar.
#6 - Ja, det skulle jag ha gjort :)
Hanna
Okej tack!

#7 Ja, just ja det var det som var kruxet i det hela. Jag kan inte göra av med 18kg då hinner det bli dåligt. Då får det bli oxbow istället :)
#9 - Det finns säkert mindre förpackningar att köpa :P
Hanna

#10 Jag tror inte det och att det är just det som är kruxet med havrekross, tyvärr :/
#11 - Nåja, då får du hoppa över det helt enkelt. Men som sagt tycker jag att det fungerar jättebra :)
Hanna