oxbow i alingsås
Hej, på tal om allt och inget :P
Dem har börjat sälja oxbow marsvins och kaninfoder i alingsås. Jag såg oxbow för 65kr kg och köpte en påse. Dem skall fortsätta köpa in om intresse visas och man kan även beställa in oxbow önskad påse av vad man nu vill ha. Performence osv :) Dock fanns bara Critical Care att köpa på veterinärsstationer :(.. men tycker det är jättebra att oxbow FINNS i alingsås då det är det enda foder jag köper ^^
Vad bra :) 65 kr för hur mycket? 2.25 kg? Det är verkligen jättebilligt i så fall! Men du kanske menar 165 kr? :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Nej jag menade 65kr :) vet inte hur många kg dock….
#2 Oj :P Men var det förpackat i Oxbows påsar?
Mvh Felicia
Ja det var det :)

Finns det någon hemsida där det går att beställa ifrån i så fall?
Är det så billigt så kommer jag beställa från Alingsås hädanefter 
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
#6 tror det var 65 kr för 1kg min påse var 4,5 kg :)
#5 man kunde ringa dit och beställa hem :)

Var i Alingsås? Är det på en zooaffär som heter som en fisksort? De har fått kritik från flera håll på sin djurhållning så där skulle jag aldrig handla, oavsett vad det gällde…
Envishet och drömmar
#8 nje jag tror den heter zoo bara :/ den har en blå skylt:) ska ta eda på vad den heter ^^

# 9. Haha, jag skickar namnet i ett PM till dig, jag har ingen aning om vilken färg de har på skylten.
Envishet och drömmar
#10 haha ok :P

#3 Alltså 65kr/kg :) Men det är ju fortfarande billigt! Antar då att hon köpt sin 4,5kg påse för ca 290kr.

Om det är 65 :-/kg så är det inte det billigaste jag vet.. Jag köper min 4,5 kg's påse för runt 240 kronor i Göteborg..
Men tack för tipset ändå 
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus

#13 Eftersom Oxbow inte säljs i Umeå så köper jag över nätet och då kostar en sådan påse 329kr+frakt :( Så för mig är det väldigt billigt! Nu ska jag nog dock köpa en 22kg säck istället, så blir ju kilopriset ca 45kr, men samtidigt blir det en ENORM engångssumma :/
Jag och mina grisar är lite nyfikna…vad är det som är speciellt med Oxbow? Många som skriver om det här så vi vill bara veta =P
#15 Här kan du läsa mer :)
Mvh Felicia
#16: Tack =)
Vid vilken ålder brukar man säga att marsvin är vuxna? Eftersom det fanns två olika Oxbow-foder.
Kul att de börjat sälja Oxbow i Alingsås! Nu ger jag visserligen inte mina marsvin pellets men ändå :P
Jag skulle kunna köpa ut några påsar om någon bor en bit bort och kan få ihop "transport" på något vis, ev. ta med till någon utställning, förutsatt att det sätts in pengar på mitt konto först så att jag kan köpa påsarna. Fast är det Scalaren som säljer vill jag inte ha något med det att göra.
Hanna
#18 nej jag tor zoot hette sjakalen eller något sådant… det ligger vi resturan "grillspettet"
#19 - Det finns ingen djuraffär som heter Sjakalen i alingsås, inte i stan åtminstone - där finns bara Scalaren som säljer alla möjliga olika sorters djur och en hel del foder och tillbehör och så finns det en hund/kattaffär som heter Fyrfotat eller något liknande.
Hanna
hmm då kanske det är Scalaren :O vad är det med den affären som är så fel? Har dock inte vart inne i djurrummet så vet inte :P
#22 - Jag tycker att dom har Ohyra på marsvin och kaniner för jämnan, för att inte tala om att dom överhuvudtaget säljer djur i affär - vilket jag tycker är fel. Det skötselråd jag fick när jag köpte marsvin därifrån för många år sedan var inget vidare och jag tycker att det saknas vettig smådjursmat i affären, fram till nu då om det säljs oxbow vilket är jättebra. Minusen är fler än plusen så jag vill inte stödja deras verksamhet.
Hanna
#24 - Japp, sellenic och utslag/svamp har jag sett på både kanin och marsvin därinne. Jag är för kort för att nå upp till övre hyllan där gerbiler/hamstrar och möss finns så med dom vet jag inte hur det är riktigt.
Jag har fått hjälp att anmäla dom en gång när det såldes för unga marsvinsungar men det hände inte mycket. Marsvinen sitter ofta med kaniner och det verkar vara på tok för varmt i gnagarrummet för kaninerna ligger ofta utslagna och flåsar.
Hanna
#25 vad hemskt! stackars djur… då vill jag inte ha med den djuraffären tt göra… Skall ta reda på om det verkligen är scalarens nästa gång jag är där.
#26 - Det är synd att det är just dom som skaffat oxbow.. Jag har faktiskt funderat på att prata med Fyrfotat och se om dom inte kan ta in mer grejer även för smådjur, hittills är allt jag lyckats hitta där till marsvinen en klosax (som visserligen är jättebra). Men om dom börjar sälja oxbow så tror jag att många är intresserade, förutsatt att det inte är ett skyhögt pris.
Hanna
Nje jag tycker att man skall ha bra kunskap om de raser man köper in. För ofta handlar det ju inte om att det är elaka människor som inte bryr sig om djuren (vilket iochförsig också förekommer) Utan det är ju mest brist på kunskap. Jag tycker att man skall vara insatt och ha bra kunskap om de raser man köper in och säljer så man faktiskt vet deras behov och matsmältningssystem så man ve vilken mat man skall ge dem. Samt sälja burar i lagliga mått.
Det är ju synd om djuren då dem ofta vad jag sett i många djuraffärer har ensamma marsvin ihop med stora kaniner. Eller att man säljer dräktig djur ch felaktikt foder. Nej usch säge jag bara..