Avla utan stamtavla
Ja, vad tycker ni om det?
Tycker ni det är okej att avla på djur utan stamtavla om målet med djuren bara är sällskap och kel? Med förutsättning att man vet saker om djurens bakgrund.
Tycker ni man ska få avla vidare på ungarna isf?
Tycker ni att föräldradjuren måste ställas ut?
Vill höra era funderingar!

Jag har inga stamtavlor på mina marsvin och avlar till sällskap och kel, tycker det är helt OK och även att avla vidare på ungarna om nån skulle vilja det.
#1 Jag tycker precis som du. Om det enda som skiljer är att de inte har stamtavla ser jag inte nåt direkt problem. Om ägaren till ungarna heller inte vill ställa ut tycker jag inte det spelar någon roll.
Jag har stamtavla på mitt ena marsvin men hon är aldrig utställd. Jag avlar på temperamentet.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker att man ska veta något om marsvinens bakgrund för att avla på dem. En skriven stamtavla bör inte alltid vara nödvändigt (även om det är en stor fördel), så länge man vet vad som finns i marsvinets släktled. Annars kan man ju inte veta ev. inavel, vad de har för anlag (om de är satinbärare, dold roan/dalmatiner etc.) - vilket jag ser som ett måste för att det ska vara ett lämpligt avelsdjur. Det är en av anledningarna till att jag aldrig skulle avla på djur köpt i djuraffär, om man inte vet något om deras bakgrund.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Men har både föräldrarna bra temperament och man har haft dem ett tag så ser jag ingen anledning till att man inte skulle kunna avla på dem? Vet man lite om marsvinet är en fördel men ett papper med stamtavla säger ändå inte allt om marsvinet.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jag tycker att det är ok, om man vet vad som finns i släktleden,anlag m.m. som #4 skrev. Min ena hane har ju ingen stamtavla, jag vet inte än hans ålder, och min tjej som fick ungar med honom. (oplanerat såklart) Hon har ju stamtavla & skulle ju kunnas användas till avel. (men så blir det icke) Men jag skulle aldrig sätta ihop min tjej med min kille planerat, för det första har Elvis Fatty eye (ungarna kommer ju också kunna få det tyvärr, men de är ju tänkt att de bara ska bli mysgrisar så vad spelar det för roll:) & för det andra vet jag inget om hans bakgrund. Nej, lite bakgrundsfakta ska det finnas tycker jag.
Jag håller med #4.
jag tycker verkligen att det är OK, även om det kanske kan finnas ärftliga sjukdomar. men för kel så spelar ju inte rasen någon roll :D mysigt

Jag tycker inte att stamtavla i sig nödvändigtvis behöver vara ett krav för avel, dock anser jag att man måste ha koll på bakgrunden.
Att ha koll på bakgrunden bakom djuren tycker jag är mycket lättare med hjälp av stamtavlor (även om jag kan de flesta djuren som ligger bakom mina utantill, förmodligen för att jag kollat stamtavlorna ganska mycket). SPeciellt när jag planerar nya kullar tycker jag att det är mycket smidigt med stamtavlor (eller ännu hellre stamtavleprogram på datorn så man kan kolla att det inte blir för nära släktparningar och så.
Självklart kan man ju hålla koll på det på andra sätt också, exempelvis genom att föra antekcningar i annteckningsblock etc men att göra en stamtavla själv är ju inte så speciellt svårt, måste ju inte vara något avancerat.
Jag anser inte att man måste ha just precis stamtavla men jag anser att man måste ha bakgrunden dokumenterad så noggrant som möjligt.
Angående utställning så nej, jag tycker inte att det heller är något krav- däremot tycker jag att man med jämna mellanrum bör få någon (några) utomstående personers åsikter om sina djur, speciellt de som man anväder i avel och det ska vara personer som är kunniga och har erfarenhet av marsvin tycker jag. Man blir lätt hemmablind.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!