Är skinny'sar allergena?
Ja, min fråga ser ni ju i rubriken ;)
Bakgrunden är att mina döttrar fick marsvin i julklapp med leverans för 1½ vecka sedan. Det visade sig så olyckligt att den minsta avled jättehastigt i förrgår OCH att jag antagligen är allergisk (känns som om jag får massa pälshår i munnen när jag är nära buren) så vi kommer att lämna tillbaka den andra, istället för att skaffa en till.
Barnet som hittills fått reda på det är jätteledsen och dottern vars marsvin dog kommer givetvis bli förkrossad hon med :-( De fäster ju sig så fort vid de små liven.
Tanken slog mig. Kan allergiker ha skinny'sar eller har det inte med pälsen att göra? För tänk om vi kunde ge dem en varsinn utav den rasen?
/Hoppfull

Nej, dom är inte mer allergivänliga än andra marsvinsraser, tyvärr…
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Tyvärr är inte skinnys mer allergivänliga, tvärtom är det många som reagerar på just skinny trots att dom tål pälsade marsvin.
Hanna
Vad jag sett så har även skinnysar lite päls här och var. Och det är ju inte själva pälsen som man blir allergisk mot utan annat som kommer från djuren. (har hört mjäll från skinnet, urin och sån)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"