Snilleblixt räddade marsvin!
Fick en idé nyss! Låter jag flummig så är det för jag har en snedtändning på medicinen.
Dessa räddade marsvin som ofta kommer in, tex hanen hos Arcticas som ägaren inte längre vill ha och den elaka henen hos Saphir. Många hanar går själv och det är svårt för räddarna att kastrera dem för det är så dyrt.
Kan inte vi på Mif ha insamlingar för dessa marsvin? Pengar till kastrering och sedan att de omplaceras med en hona istället!
Har kastrerat flera hanar så de kan gå med hona.
Jag och Chrille håller ofta lotterier och insamlingar för djur i nöd tex.
Vi skulle kunna ha som med anmälningslistan på stödhem att de som har pengar att bidra med, tex till vet.kostnader, bensin, kastrering mm skriver upp sig på listan.
Varje bidragsgivare får själv bestämma vilken gris som ska få dessa pengarna. Den som har en räddningsgris och behöver pengar ansöker om bidrag hos de som är uppsatta på listan.
Ex: Jag och Chrille har haft ett välgörenhetslotteri och fått in 2000kr, 500kr går till våra utgifter med priser, bordshyra mm. Då blir det 1500kr över till välgörenhet, dessa brukar gå till det djur (oftast katt) som behöver dem mest. Men om vi lägger undan 500kr till (så katten får 1000kr) så finns det 500kr till ett behövande marsvin :-D
Man skriver in sig i en likadan lista som jourhemslistan.
Ex:
Namn: Lyan (Emmy)
Pengar: 500kr
Kontakt: lyans-marsvin@hotmail.com
Någon har hittat en ensam gris som den personen vill hjälpa men det är omöljigt att få ihop pengar till transport. Då kan man ta kontakt med de som finns i listan (nu finns ju bara jag i exemplet). De blir berättigade till bidraget och får 300kr till bensin så den kan hämta grisen.
Sedan ändrar man i listan:
Namn: Lyan (Emmy)
Pengar: 200kr
osv.
Sedan kan man ha en tråd där det står vad pengarna gick till och hur det gick för marsvinet sedan.
Kan vara värt att diskutera tycker jag :-)
#1 Jo, den risken finns ju alltid :-( Men om man sätter upp vissa kriterier så tror jag det kan funka. Man får skriva en "ansökan" om man behöver hjälp. Tex som i ett fall här på Mif också, hon som hittade 7 marsvin och inte hade råd att lämna dem på ett omplaceringshem. Men naturligt vis ska det inte vara för sådana som bara vill bli av med sina grisar och är för snåla för att betala själva.
Vilken god idé! :D Den skulle faktiskt kunna funka :)
Jag tycker nästan att det är bättre om en person som visar sig riktigt seriös och ärlig startar upp ett konto där alla pengarna samlas in.
Sedan kanske man kan vara några personer, som en styrelse, som tar in ansökningar för pengarna och dessa personer får sedan välja ut den gris som ska få pengar just denna månaden eller liknande.
Ungefär så som det är med Billy Hittekatt. Fast det inte behövs någon förening bakom det hela (om man inte vill starta det?)
Denna idé tycker jag är väldigt smart!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#4 Jo, det hade varit bra! men vem ska ha hand om det i så fall :-S Jag orkar inte som det ser ut nu.
Någon frivillig?
låter som en jätte bra ide!! finns så många man vill hjälpa, men har inte alltid plats och pengar för det. håller just nu på och pratar med en person som jag tycker missköter sina grisar.
man får väl samla ihop ett gäng och starta upp :)
jag tycker det låter som en jätebra idé ^^

Jag är negativ. Grejen är att det är så sjukt svårt att veta om folk talar sanning eller inte! Jag vet till och med en person som tiggde pengar av andra för att hon sa att hon behövde gå till veterinären med sitt djur, men i själva verket var djuret inte ens sjukt och hon tänkte göra annat för pengarna. Det finns alltid människor som ser såna möjligheter.
Jag skulle istället rekommendera CHANS. Både för den som behöver och den som vill skänka eller samla in. Ett annat alternativ är Chickas minnesfond som går genom Djurens Rätt som jag tror säkert skulle kunna vara ett alternativ för de situationer där det behövs pengar för ett utsatt djurs skull. Där krävs det ju att det är ordentligt, men kvitton och man kollar upp historien ordentligt, det tycker jag är bra. Jag vet tyvärr folk som ljugit om att de hittat marsvin och andra djur ute fast det egentligen var deras eget hela tiden, för att slippa betala saker för djuret (veterinärvård och omplaceringsavgift t ex).
Envishet och drömmar
Ja det är svårt att få riktiga bevis på hur seriös den som söker pengar verkligen är. Det kommer alltid finnas folk som försöker mygla till sig gratis eller billigare vård/saker och då kommer detta att bli utnyttjat.
Men det kanske går att komma runt på något sätt?
Chickas minnesfond hade jag faktiskt glömt! Men den är jättebra! Kanske går att börja något sammarbete med dem på någe vis?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Snåla människor är alltid ett problem :-(
Jag tänkte mest att det skulle vara på denna sidan, som intresselistan. Då känner man ju redan den personen. Fast det är säkert folk som går in hit bara för att bli av med sina grisar också :-(
Jättesvårt det här!