Smalnat av drastiskt
Mitt ena marsvin Kim har alltid varit liten till växten, Han är född i juli, och hat stannat på en vikt på 500 gr. Har inte tänkt på det så mycket.
I söndags föll marsvinen någon halvmeter när transportburen gick dönder, men dom verkade inte få några en av det.
Nyss märkte jag hur smal Kim blivit, verkligen ett skelett där revbenen syns när han ligger. Blev jättechockad, för han har aldrig varit smal på det sättet. Dessutom försökte han bita mig när jag sträckte in handen i buren.
Han äter ordentligt, just nu sitter han och äter müsli. Men varför är han så smal? Hände något vid fallet? Vad bör man göra?
Kommer hålla koll på honom ordentligt, se till så att han får i sig mat. Vad kan man ge för att få honom bli lite tjockare?
Värd på Choklad iFokus
Usch det låter inge kul :(
vad ger du honom för mat?
Naturell musli med tillsatta n?ssor, h? och gr?nsaker. Inget har ?ndrats i matv?g p? ett bra tag.
Värd på Choklad iFokus
Jag tror han har ont eftersom du inte får röra honom. Tror en vet. behöver kolla på honom snarast?
Du måste genast uppsøke veterinär!
Det är nåt allvarligt fel ettersom han forsøkte bita dig…
Han har tydligen ont…
Hoppas du har en bra veterinär som KAN marsvin.
Tror inte att fallet på en halv meter kan ha gjort någon skada. Mitt ena marsvin har ramlat från buren. Ät iaf en meter. Bror ju på hur dom hamnar, men om han verkade som vanligt så. att du ser skelett & revbenen låter ju inte bra. Måste ju ha tagit ett tag för honom att bli så smal =/? Att han bits när du tar in händerna i buren behöver ju inte betyda att hon har ont! Brukar hon acceptera det annsr då? Men om du inte får röra honom har han ju ont (om han brukar låta dig röra honom vill säga)
Men kontakta en veterinär. Alltid bäst att vara på säkra sidan!
Det kan mycket väl vara så att han slagit i tänderna eller liknande då han föll, även om ingenting är direkt skadat kan han myckert väl ha ont och känna obehag och äter dåligt iom. detta. Har du sett honom äta någonting? Müslin han äter nu, får han verkligen i sig den? När min hona hade ont i munnen satt hon och plockade i maten, så det såg ut som om hon åt, men fick inte i sig någonting.
Hanna
Min första tanke var om du kollat hans tänder?
Att han försökte bita dig kan ha berott på oro eller rädsla, det kan också vara för att han hade/har ont någonstans. Även om det inte syns kan han ha fått någon skada inne i kroppen.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Förlåt för att jag inte uppdaterat. Men Kim mår bra igen, han har börjat gå upp i vikt och ser redan tjockare ut. Han är lika matglad som innan, och äter i stort sett allt han får tag på. :)
Värd på Choklad iFokus
Vad skönt att höra :)
Kom du på vad problemet var?
Hanna