ute på sommaren?
Hej, undrar hur ni gör på sommaren. ni som har trädgård eller balkong. har ni era marsvin ute? i kaninbur eller.. ? jag köpte ju mina i slutet av denna sommaren så dem fick bara vara ute lite innan det blev för kallt. för att få "beta" och så. då satte jag ner gallret från inneburen så att de hade gräsmatta som "golv" och en liten filt ifall det skulle bli för kallt. Hur gör du?
Jag bor i lägenhet men det är ett litet privat hyreshus med egen trädgård så jag har fått lov att ha mina marsvin ute. Har en vanlig utebur från djuraffären. En sån där trekantig i trä med galler. Men jag är inte jätteförtjust i tanken att lämna dom ute utan uppsikt så dom får bara vara ute ett par timmar när jag är hemma. Sedan har vi även sommarstuga där har vi en hemmagjord metallbur som man kan ha både ute o inne (ja nån konstig design min pappa kom på o byggde på jobbet :P) Där får dom vara ute hela dagen.
Att ha dom på balkongen på sommaren känns lite meningslöst, dom är ju inte direkt ute för att fånga sol eller njuta av det fina vädret :P Dom vill ju käka en massa gott grönt!
Mina är ute mycket på sommaren. Ibland i en stor bur. Som jag gjort av en stor studsmatta. Med hönsnär runt) Dom går oxå lösa ibland Liten video
Jag ska flytta till ett hus nu i februari (bor i lägenhet nu) och mina marsvin ska får bo ute i hemmagjorda burar för första gången i sommar. Har gjort ritning på burarna och längtar tills jag får börja bygga.

Jag har uteburar av ihopbyggda kompostgaller som de får beta i. Brukar lägga in nån filt och några hus de kan va i. Men det finns inget tak på dem så jag lämnar dem inte ensamma. Fast jag kanske måste sätta finmaskigare galler där nere detta år, vi får se.
Jag använder överdelen av en gallerbur och sätter ut på gräsmattan. Där kan marsvinen gå om somrarna och beta. :-) Brukar ha hus däri och någon filt över på andra sidan, så att de kan få vind-och solskydd om de skulle vilja ha det.
Borde bygga någon bättre uteburkonstruktion… ska fundera på det i sommar.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Vi har en liten trädgård med blommor och uteplats etc., men ingen gräsmatta där marsvinen får plats. På sommaren brukar mina grisar få vara ute i sin inhägnad (ca 120*160 cm) på balkongen, alla dagar jag är hemma, då det är mellan 18-25 grader. Där har de massa inredning och jag brukar dessutom plocka en stor hög med gräs, maskrosblad, vicker, klöver och annat gott utifrån som de har att äta. Ibland tar jag ut dem till områdets allmäna gräsmattor, när gräset där är högt och ingen annan är där.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Usch vad jag längtar till sommaren när sådan här trådar kommer :P
Mina marsvin går ute i kompostgallerhagar på gräsmattan alla dagar då det är fint väder och jag är hemma. Nertill har jag satt kycklingnät för att de mindre marsvinen inte ska ta sig ut genom gallren.
Nackdelen med kompostgallerhagarna är att jag inte kan lämna marsvinen utan uppsikt, det finns inget tak till dom och buren är inte till något skydd om grannens ständigt rymmande terrier kommer farande eller om grannkatterna vågar sig hit.
Hanna
Petar in länken till artikeln Marsvin utomhus.
Hanna
#7 - inte tänt lite här va? ;)
Spring och köp mera kompost galler, sen äre mara göra det till ett stort lock, alltså du får typ knyta fast snören på ena sidan och på andra ha en slags hasp så kan du ju lämna de ett tag ^^ Förstår du hur jag menar?
Föresten så ska jag bygga en stor utebur till mina marsvin till sommaren så de kan vara ute hela dagarna långa. (självklart för jag har planer blir det en regning sommar..) Hålle rmed dig Hanna man längtar verkligen till sommaren när dessa trådar dyker upp!
#10 - Jodå, jag har tänkt på någon liknande lösning :) Men det är inga jättestabila burar och kommer det en hund som vill in så går det nog rätt lätt att knuffa allt över ända, även om det är lock är jag rädd.
Hanna
#11 - du får leka mullvad och gräva ned det lite? Håller nog med ganska opraktiskt man ska inte riskera..
#12 - Pappa blir jätteglad om jag gräver upp halva gräsmattan för att få fast burarna ;) Jag flyttar dom väldigt ofta för att få nytt gräs så det är nog ingen hållbar lösning. Men det är nog nyttigt för mig att komma ut lite om somrarna, och det är hemskt mysigt att sitta och läsa på gräsmattan med marsvinen i sina burar omkring sig.
Hanna

Hemma så har vi gräsmatta, och där får de gå i en ombyggd badbassängsställning. I sommarstugan har vi en altan/veranda där det finns vinbärsbuskar runt om, och där gillar de att springa (buskarna viker sig över altanen som ett tak). Annars har vi en liten hage där också så att de kan äta gräs med.
åh nu längtar jag med till sommaren!
På sommaren brukar dem få gå ute på dagarna men inne på natten då ´jag bara har en bursgallret :p men i sommar ska vi nog bygga en bur.. men fryser dem inte på natten ute då? tacksam för svar
När jag bodde i hus fick dom vara ute varje dag det var fint väder. Men nu bor jag ju i lägenhet i stan så det går inte. Men jag plockar in gräs varje dag åt dom och så gör jag ibland iordning en gallerbur på balkongne så dom får frisk luft så får några i taget vara ute.
Det är ju inte alls samma sak men det är bättre än inget =)