Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 6562 ggr
freddiie
0

Smutsigt spån, vart hamnar det?

När ni har städat buren, vart hamnar allt 'avfall'? Trots att min bur inte är jäätte stor, blir det en rejäl mängd med spån/halm/hö. Dessutom byter jag hö flera gånger om dagen. Berätta vart det smutsiga spånet hamnar hemma hos dig :)

diva
0

Bra fråga. Jag bor i lägenhet nu och kastar spånet i soptunnan. Men ni som bor i hus vart slänger ni spånet. Går det att bränna kanske.

fia-mia
0

På vintern hamnar det i soptunnan men på sommaren i komposten.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Lyan
0

Miljöstationen bland trädgårdsavfall

Abico
0

Skopar ur och lägger i svarta sopsäckar, det blir ungefär en full sopsäck om jag städar alla burar samtidigt. Säckarna förvaras intill soptunnorna utanför garaget och körs till soptippen där de hälls ut i trädgårdsavfall.

Hanna 

Royalz
0

Jag slänger alla mina djurs spån i svarta sopsäckar och sen lägger min pappa det i ridskolans container. (han jobbar på ridskolan :P)

Mari
0

Jag bor i hus ute i skgoen så det hamnar på vår gamla gödselstack sommar som vinter. Har även fler djur som använder spån så det blir en stor hög tillslut som vi sedan på våren lägger ut i landen (de som legat några år) så man kan säga att allt återanvänds :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Binajis
0

Gör likadant som #6 förutom att det väldigt sällan återanvänds numer.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[Colina]
0

Jag städar ofta och det blir mycket rent spån som skyfflas upp så mitt spån släpar jag iväg till min mamma som i sin tur strör med det hos sina hönor. Efter det hamnar det på gödselstacken. Bra med återanvändning :)

godisgrisen
0

Jag bor i lägenhet och slänger det i brännbart. Har ju ingen bil och tycker det är tillräckligt jobbigt att dra hem spånet och allt hö på cykeln… harkel trallala… Det blir rätt mycket säckvis som hamnar där det är ju ett gäng grisar här. De tömmer sophuset på måndags och torsdagsmornar här, så då slänger jag sent kvällen innan så så få som möjligt av mina grannar märker något. Alltid retar det någon! Jag har ringt till kommunen och frågat de tyckte att det var okej men att det hade varit bättre på tippen som trädgårdsavfall.

emelie92
0

I komposten & soptippen :)

Arinah
0

I stora sopsäckar som jag kör till Brännbackens återvinningsstation, och tömmer i trädgårdsavfall. Byter jag i alla burar samma dag blir det 4-5 fulla stora säckar. De fyller sedan upp hela lilla bilen, men vad gör man inte för sina grisar.

Creation
0

Jag har bara två marsvin(iofs på en ca 160x60 bur, men de smutsar ju inte ner så jättefort) och jag bor i hus, så skräpet slängs bara i soptunnan utomhus. :-)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

Vi åker iväg med säckar till soptippen titt som tätt. 1 svart sopsäck/vecka brukar det bli.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Chieko
0

Komposten har jag lagt hittills men nu vet jag inte. Mamma tyckte där vi slänger grenar men jag är rädd att det blåser bort. Kanske får bli tippen för mig med.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

thildatessie
0

bor i hus, har bara 2 marsvin men dem har en stor kaninbur så det blir ganska mkt ändå. det eldas upp oftast annars soptunnan :)

[WeepingWillow]
0

Jag slängde det direkt i soptunnan innan eftersom jag bor i lägenhet och inte har körkort. Hade dessutom en liten bur så det blev inte så mycket skräp. Sist jag städade stora buren blev det nästan en hel svart säck, jag ställde den i trappuppgången, pappa kom o hälsade på o vips var säcken försvunnen :P Den står nog i familjens hus o väntar på att få åka till tippen. När körkortet är klart åker jag själv iväg med skräpet till tippen.

Moctezuma
0

Vi har en liten "kompost" dit vi slänger smutsigt spån, hö och skruttiga grönsaker. Men spån förmultnar inte så lätt, kanske det skulle finnas någon bättre lösning…?

Abico
0

#17 - I början av mina marsvinsår slängdes allt spån på komposten, men som du säger förmultnar det inte speciellt fort och snart var det överfullt. Jag skulle nog rekomendera att du slänger i sopsäck och försöker köra iväg det till någon sopstation, det är förmodligen smidigast om du har tillgång till bil och inte har sopstation allt för långt bort.

Hanna 

Moctezuma
0

#18 Det är ganska långt till närmaste sopstation. Vart skall man i så fall slänga spånet, om man åker till en sopstation? Kan det återvinnas på något sätt? Känns dumt att slänga det bland vanliga sopor… Komposten får duga ett tag till :)

Abico
0

#19 - Jag slänger spånet i fållan för trädgårdsavfall på sopstationen, sedan slängs det i en stor kompost/bränns på plats.

Hanna 

Moctezuma
0

#20 Okej, det låter bra :)

Kratin-98
0

vinter soptunnan, sommar komposten på landet

Moa-16
0

I skogenOskyldig

dotmam
0

Vi eldar med ved så jag slänger det i pannan, funkar fint (men kräver lite "ikastningsteknik" så att det inte blir spån över allt… )

queenlinnea
0

Eftersom att jag bara har två grisar (visserligen i stooor bur) så blir det väl bara vanliga soptunnan utomhus som sopbilen får ta hand om. Borde jag slänga det någon annan stans? Jag bor mitt i stan och har ingen aning om vart annars jag skulle kunna dumpa det :)

[Liinda]
0

Jag får 1 svart sopsäck i veckan med smutsigt spån och det kastar jag i Restavfall