Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 915 ggr
[findusen]
0

teddy och rex avelsfråga

har en hona på jobb som vi inte vet om hon är rex el teddy baserad.. hon har lockig lång päls och virvlar. vi parade henne med en renrasig teddy och dom fick då en korthårig hane med lite virvlar. jag gissar då på att hon är rexbaserad och inte teddy?

parade henne igen med teddy el rexhane, ingen stam så vi vet inte vilket. dom fick två lockiga ungar, dvs rex el teddy. kan man utgå från att båda dessa två är rex då eller kan det bli en slät unge mellan teddy + teddy blandning? (dvs att alla iblandade marsvinen skulle vara teddy och ingen rex)

hoppas att någon kan svara och att det inte blev för klyddigt förklarat…  :)

godisgrisen
0

Rex+rex=krull, teddy+teddy=krull men rex+teddy=slät. Det verkar som honan är rex liksom hane 2 och den förste hanen borde då vara teddy. Om det är curly eller Ch teddy inblandat vet jag inte nu riktigt hur det blir men troligast är det inte det utan de vanligare rex och teddy.

[findusen]
0

okej, då var det som jag tänkte. men honan kan ju vara texel eller lunkarya, vet inte alls då vi inte har nån stam på henne, men om hon är en blandning, alltså kanske rex blandat med något, blir det ändå alltid lockiga ungar med en rexhane? eller det är inte lika 100%igt? troligtvis inte ch-teddy, vad jag har jämfört med bilder iaf :)

godisgrisen
0

Om hon är texel, merino eller alpacka är det ändå rexanlag, det är rexgenen som ger deras krull. Lunkarya har jag för mig är ett dominant lockanlag så då borde hon inte fått en slätvirvlig unge men där är jag inte helt hundra säker.

[findusen]
0

okej, nej för hon har krylliga morrhår och är lockig på magen och sådär sträv på tassarna som teddy/rex är och så har hon sträv päls i ansiktet och lockig ganska sträv päls på kroppen..  svårt o bestämma ras, tycker både texel och lunka passar in och har ju inget att jämföra med :P

har själv en lunka+rex blandning (tror jag han är) och han är typ lite mjukare o längre i pälsen än en rex..