4årig dräktig hona?
Jag väntar hem en hona på Onsdag som är dräktig. Ägaren visste väldigt lite om precis allt men hon tros vara kring 4 år, har varit dräktig i kanske en månad och har haft en kull tidigare. Undrar över allt man kan tänkas behöva veta för att det skall gå så bra som möjligt för honan. Har ingen tidigare erfarenhet av dräktiga marsvin tyvärr.
Men blä för okunniga människor!
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
För det första bör hon egentligen inte flyttas under dräktigheten. Risken för att hon utvecklar toxicos är då betydligt större… När fick hon sin senaste kull?
Det ända man kan göra är väl egentligen att se till att hon bor i en stor bur där hon rör på sig, med snällt sällskap. Bra mat (hö, grönsaker, kraftfoder - ja, du vet) är viktigt, samt att hon äter och är pigg. Sedan får man hoppas på det bästa - att fortsatta dräktigheten och förlossningen går bra :) Vi håller tummarna för henne.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Om hon bara varit dräktig i en månad är det ingen jättestor fara att flytta henne åtminstone, och det är ett plus. Men jag känner lite att om ägaren har såpass dålig koll på övrigt, kanske den tiden inte riktigt stämmer. Självklart kan h*n vara duktig och har räknat brunst/parning osv. Men om ägaren är helt säker på att honan är dräktig och inte har räknat på utebliven brunst eller fått hjälp att ta reda på om där är ungar på annat sätt så är honan förmodligen längre gången än så.
Jag rekomenderar dig att läsa så mycket som möjligt om dräktighet och förlossning, lästips.
Förhoppningsvis är honan i bra form, det är nog det jag känner är största faran för en såpass gammal hona - att hon blivit tjock. Risken för toxicos ökar nämligen då.
Hanna
Tack för era tankar. Jag läser allt jag kan hitta på nätet. Förstår att honan bör må bäst av sällskap och stor yta att röra sig på MEN inte utsättas för stress. Så frågan är då om det är bäst att sätta ihop henne med mina tra honor (alla snälla och i en väl fungerande flock) där hon får sällskap och stor bur. Eller låta henne vara själv i en mindre bur bredvid deras? Om jag sätter ihop alla tjejer kan hon gå kvar där när hon föder och har ungarna?
Jag skulle ha satt ihop henne med de andra, är hon bara fyra veckor gången är det nog inget större problem. När min Tilda varit på parning förra året kom hon hem när hon varit dräktig i ungefär fyra veckor och sattes då ihop med en av sina gamla kompisar utan problem.
Det jag tänkte på är att du har en väldigt stor bur till dina honor, det är visserligen jättebra för dräktiga honor ska ha mycket motion och hålla sig rörliga (en anledning till att hon inte ska sitta själv) men jag var ganska nojjig över att Tilda skulle springa ifrån sina ungar om hon födde i bokhylleburen, därför satt hon i en mindre bur tills ungarna var lite äldre och jag sett att det inte var något problem. Jag vet inte hurpass stort problemet med honor som springer ifrån ungarna är även om jag hört om det, men din bur är ju väldigt stor och jag skulle nog ha spärrat av den så att den blev något mindre. Kanske satt den dräktiga honan med en av dina honor och låtit dom få ena halvan av buren…
Hanna
#4 Jag skulle ha satt ihop henne med resten av din flock, eller kanske ännu hellre låta henne och en av dina andra honor bo i en av bokhylleburarna. Precis som Hanna nämnde, vill man ju inte att ungarna ska komma för långt ifrån modern när de är små.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Att dela på min bestående flock är jag inte förtjust i. Det jag kan göra är ju att sätta ihop alla och sedan då hon ftt ungarna sätta in en galleröverdel i en del av buren om hon och ungarna skall vara själva? Nu vet jag inget om marsvinsfödslar som sagt men känns det inte långsökt att mamman springer ifrån sina ungar? Borde det inte skötas så av naturen (frafa om hon fått ungar tidigare) att hon håller sig till dem och tvärtom?
Finns det risk att de andra honorna "stjäl" ungar? När mina hästar fölar så får de alltid gå själva med sina ungar i mionst ett par veckor för att vi skall se att fölen knyter an till rätt sto osv.
Jag skulle ha satt henne i flocken med de andra och låta henne föda där i stora buren. När ungarna kommit kan man hålla koll och se om mor och barn knyter an till varandra som de ska. Förmodligen kommer det att funka bra, hon hade ju fått kull förut så hon kan ju det där. Om det inte funkar kan du ju ta till burgallret ett tag tills de funnit varandra. Mina honor föder alltid i stora burarna i sin flock och ingen har sprungit ifrån sina ungar men jag har hört att det kan hända så det är nog bra att vara uppmärksam på det.
Jag har varit med om att andra honor kidnappat ungarna vid två tillfällen men då har kidnapperskorna varit högdräktiga och fulla av hormoner. Jag tror inte det är någon fara med det om de inte har kroppen full av dräktighetshormoner.
Hoppas allt går bra nu! Lycka till!
Lycka till med dem! Vad är honan för ras?
Jag hade också satt henne med de andra honorna.
Om du vill undvika att honan springer ifrån sina ungar kan du som någon ovanför skrev sätta in gallerdelen till en vanlig bur, för det är inte alls långsökt att de springer från sina ungar även marsvinsmammor behöver nog lite tid för sig själva.
När Ninni fick sina ungar så hade mina tjejer två bokhylleburar att vara i med en tunnel som genomgång. Men när Ninni gick över till andra sidan och bebisarna speciellt inte Atsuma som inte följde efter självmant förrän efter några dagar så tog jag bort tunneln för att de skulle ha en chans att hinna efter.
Nu när Daga får sina små (om de blir några) så kommer de inte vara nått problem med samma sak för tunnelnt är fotfarande borta och det är bara Daga Ninni och Tuva som går på den sidan. Fast just nu går Daga i gallerbur med Tim. =)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#9 HJar ingen aning om ras, ägaren visste nästan ingenting om marsvinet tyvärr. Korthårig är hon i alla fall utifrån bilden jag sett.
#10. Min bokhyllebur är öppen hela vägen, inga gångar alltså. Men visst kommer jag hålla ordentlig koll på dem förutsatt att allt går bra och det blir ungar.
#11 Nu hör det inte till tråden men kommer hon stanna hos dig sen? Kan erkänna att jag är sjukt sugen på en liten tant.
#12 Tanken är att jag tar hem henne för att låta henen få ungarna och sedan omplacera alla när ungarna är stora nog, skicka ett mail till mig om du tror du kan vara intresserad så ordnar jag bilder så snart jag fått hem henne. Jag vågar dock inte lova bort henen innan jag sett att allt går vägen. Har jag otur så kan det ju gå illa. natalie@colina.se
#13 Hoppas det går bra! Min lilla tanke har varit att mina två tjejer ska få en äldre kompis till våren/sommaren om mina föräldrar tillåter. Just nu tycker de det räcker med två så det inte blir en "marsvinsfarm".

#14 Du får övertyga dem;) Jag hade 2 st i början av november och nu har jag 6 st hehe;) (fast det är ju för att den ena var oväntat dräktig också)
#15 Du hade ju en "orsak" till antalet iaf.
#14 Haha, dina föräldrar uttrycker det precis som mina… ;-) de vill inte att jag ska ha någon "marsvinsfarm" heller.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#17 Ja hehe, men du får försöka övertyga dem om att 3 marsvin inte är så stor skillnad än 2;P
#18 Fast grejen är den att jag troligen måste skaffa två marsvin och en helt ny bur om jag ska skaffa fler marsvin. :-P Jag har två hanar för närvarande och vågar nog inte sätta in en tredje bland dem, med den risk för bråk som finns.
Sorry för OT.
Hoppas verkligen att det går bra med honan!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#19 Mmm ja det är ju lite knepigt.
Iaf lycka till med honan Colina!
Hm. Jag tyckte jag hade skrivit ett inlägg i den här tråden… är det borttaget?
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#21 - Det finns inget borttaget inlägg i den här tråden.
Hanna
#22 Vad konstigt. Typiskt, jag som hade skrivit så mycket. Orkar inte skriva om allt, mer än att jag håller med Godisgrisen till fullo. Jag har bara varit med om ett fall där honan var förvirrad och inte var uppi ungarna och hon födde i en vanlig gallerbur… Resten av mina honor går på stora ytor, på sommaren lösa i ett 7x3m tält. Där har de fått ungar utan problem. Att honan springer iväg så pass att ungarna inte får mat eller att hon på något sätt inte "relaterar" till dom är faktiskt ganska långsökt. Var uppmärksam helt enkelt, säger jag.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
ungarna äter ju även hö och vanlig mat (pellets, kligröt, grönsaker osv) i princip direkt, så dom är inte såå beroende av mamman som t.ex hamsterungar är :) om inte honan tar hand om sina ungar är det oftast för att hon inte mår bra/det är nåt fel på ungen/ungarna..
hoppas det går bra! :) marsvinsbebisar är ju det bästa som finns!
Jag har fått lite mer information från ägaren. Honan har endast haft en kull tidigare och de ungarna är ca:4 månader gamla. Hur korrekt all info är vet jag ej då ägaren som sagt inte tycks ha så bra koll.
När jag får hem henne har jag tänkt släppe henne och tjejerna i köket för att bekanta sig en stund. Sedan får de komma in i en rengjord bur. Om de inte "klickar" så sätter jag in en galleröverdel så honan har kontakt med de andra men får vara ifred om hon behöver. Jag hoppas att det skall gå vägen!
Men det är ju ändå viktigt att dom får i sig möjlk. För visst är det så hos marsvin också att det är i den första mjölken som dom får i sig viktiga antikroppar och kan bygga upp sitt immunförsvar?
#25 Hon fick alltså troligen sin första kull som 4-åring. Och inte lär hennes bäcken ha stelnat… :)
#26 Att honan springer iväg så att ungarna missar mjölken, pga att buren är för stor är osannolikt. Då är hon en dålig mamma och det skulle antagligen ha hänt även i en mindre bur. Det är ju just efter födseln, de närmaste dagarna, honan är extra mammig.
#27 Ja alltså det håller jag med om jag tror inte heller mamman skulle springa ifrån dom. Men mitt inlägg var mer riktat till #24 där hon skrev att dom också äter annan mat och därför inte är lika beroende. Och då börja jag fundera på om det var så med marsvin också att dom måste få i sig första mjölken pågrund av antikropparna eller om dom har det redan från födseln?
#28 Åh, jaha! Då är jag med
Jo, visst är det så! Marsvinsungar bör också få i sig den allra första mjölken.
Okej då vet jag