Frågor om ålder och pellets =P
En fråga bara…jag har läst massor om att Oxbow ska ha väldigt bra pellets. Och jag har ju sett att det finns en sort för växande marsvin och en sort för vuxna marsvin.
Vid vilken ålder brukar man säga att marsvin är vuxna?
Just nu har vi pellets från Vitakraft, Best For Kids. Det ska de kunna äta tills de är 6 månader.
Om jag nu ska byta till Oxbow, ska jag vänta tills de är "vuxna" så att de kan få Cavy Cuisine eller är det bara att byta nu till Cavy Performance? Jag tänkte att man kanske kan ha de pelletsen jag har nu tills de är 6 månader och sen isåfall byta till Oxbow, men är de "vuxna" redan då?
Ni som har Oxbow, hur mycket ger ni era grisar?
Och hur länge varar en 2,2 kg påse till två grisar?
Hehe, många kluriga frågor kanske =P
Hoppas någon kan svara =)
Det är inte så noga med gränserna, det viktigaste är att vuxna lättfödda marsvin inte äter av Cavy Performance, eftersom de kan lägga på sig för mycket då. Annars kan man utan problem ge den till marsvin som behöver öka i vikt. Mina fyra honor - två växande och två vuxna - äter Performance allihop. Alltså skulle jag rekommendera dig att köpa Cavy Performance och när den är slut, kan du köpa Cavy Cuisine :)
Man bör inte ge för mycket, 2 msk/marsvin och dag tycker jag är lagom. Men så blandar jag alltid ut pelletsen med kornkross och helhavre också - 2/4 kornkross, 1/4 havre, 1/4 pellets. Det kan du ge dem av varje dag, ca 3/4 dl (om de ens äter så mycket, annars brukar jag fylla på när det behövs).
Det var länge sen jag gav från en 2,2 kg säck till två grisar, mina fyra äter från en 4,5 kg säck just nu… Den kanske räcker 3-4 månader, om du blandar ut med kornkross och helhavre.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Du kan nog ha kvar det foder du har nu tills de är 6 månader om du vill det, annars kan du ju byta också, beror på hur du själv känner. Är de under 6 månader och vana vid ett foder kan du nog göra lite som du känner helt enkelt.
Om de är vuxna eller inte vid 6 månader tycker jag beror mycket på vilket hull de har, men ofta växer de nog någon månad till. Jag skulle nog säga att 8-9 månader kan vara en bra ålder att räkna dem till vuxna, då borde de nära på ha nått sin "vuxenvikt". Men det finns ju också marsvin som växer långsamt och kanske inte kommer upp i bra vikt förrän ca 12 månader. Och vissa marsvin kan ha svårt att lägga på sig och behöva cavy performance hela livet, så man kan inte bara gå på ålder tycker jag iaf.
En 2,2kg påse skulle räcka ca 7 veckor till mina 4 marsvin. De får en msk var/dag
#1 Tack för ditt svar =)
Okej, kan man byta sort bara sådär? Eller ska jag blanda lite av de pelletsen de har nu och Oxbow i början? Så att de vänjer sig.
De två grisarna du har som är växande…hur gamla är dem? Mina små sötisar är 14 och 15 veckor gamla. Tror du det blir lagom om jag köper en 2,2 kg Performance nu och när den är slut byter till Cuisine? Eller blir det för tidigt?
Måste jag blanda ut med kornkross o havre? Varför isf? Kan man inte ge dem bara pelletsen?
Tacksam för svar =)
#2 Okej, tack för ditt svar =)
För mig spelar det ingen roll. Det är ju vilket som är bäst för grisarna. Det är bara eftersom att de är vana vid detta fodret och att man kan ha det tills de är 6 månader som jag tänkte att det kan vara en bra tid att byta.
Isf kan jag ju ha Performance från 6 mån till de är ca 8-9 mån och sen byta till Cuisine?
Hehe, det är ju en hel vetenskap det här med marsvinsfoder =P
Vad är en "lagom" vuxenvikt?
#3 Ja, låt övergången ske med lite försiktighet. Blanda ut lite mer och mer Oxbow för varje dag i en veckas tid.
Mina är 7,5 resp. 5,5 månad :P Det spelar nog ingen större roll, du kan likaväl köpa en till Cavy Performance sen.
Det finns inget måste, du kan ge bara pellets, men de får mer näringsämnen och en mer varierad kost. Dessutom blir de trevliga i kropparna om man blandar ut pelletsen, särskilt kornkrossen gör att de lägger på sig fint överallt.
Mvh Felicia

#1 2 msk/marsvin+kross och havre tycker jag låter ganska mycket…? Läste någonstans att det räckte med 1msk/marsvin om man ger Oxbow eftersom den är så mättande…? Ska man ge 2msk per dag så är det ju samma mängd som man ger av annan, billigare pellets.

#4 Ja, eller längre. Jag skulle säga tills deras vikt stabiliserats (de inte gått upp nämnvärt på 2-3 veckor). Dock får du ju alltid vara vaksam på att de inte börjar se tjocka ut för då är det nog dags att byta :) En lagom vuxenvikt är så olika, genomsnittet är nog ca 1050-1200g. Men ganska många, framförallt honor, kommer inte ens över 1000g. Vissa marsvin kan dock komma upp i 1200-1500g, men det tycks vara ganska ovanligt bland honor, men rätt vanligt bland hanar. Sammanfattningsvis kan alltså ett vuxet marsvin väga allt från 750-1500 (utan att vara magra eller överviktiga).
#5 Kornkross, var köper man det?
#7 Okej, men då har jag lite riktlinjer att gå efter iaf =)
Hur lång hållbarhet brukar det vara på Oxbows pellets? Jag kommer nog att få köpa det över nätet och då vet man ju inte riktigt hur "gammalt" eller färskt det är.
Dolly och Fifi tackar förresten för att ni är så snälla och svarar så snabbt 

#8 1 år tror jag det är. Men egentligen håller det ju bra mycket längre, bara c-vitaminen som inte verkar längre. Men grönsaker med c-vitamin ger man ju i vilket fall, så det är nog lugnt :)
#10 Okej, men det låter ju bra =)
#6 1/3 dl (vilket är aningen mer än 2 msk) har jag hört som max på Oxbowpellets till vuxna djur, växande fri tillgång. Även om man ger såpass mycket äter de knappast den mängden, om man blandar man ut det med kornkross och havre och låter de ha fri tillgång på den blandningen ;)
#8 På ex. Granngården eller andra lanthandlar där han man köpa hästmat :)
Mvh Felicia