Kurr-tramp-tramp..forever?
Våra honor är någorlunda vänner nu. Den lilla (dock ranghöga) piper så fort den andra är utom synhåll (t ex utanför buren) men sen så fort de ses ute eller inne så sätter hon igång och trampar-kurr-tramp. Har förstått att det är hennes sätt att styra upp men ska de verkligen ägna 75% av sin tid åt detta?
Hur länge har hon hållt på med det här? Jag tycker att det låter som om hon brunstar, då är det flera av mina honor som uppvaktar burkompisarna massor och kurrar, vickar på rumpan. Men det är bara en dag åt gången var 14-16 dag.
Annars vet jag inte om jag tycker att det är typiskt beteende för honor.
Hanna
Min Michelle gör ju så, vickar rumpa o kurrar jämt o ständigt. Tydligen är det inget fel på henne så vissa honor kanske beter sig på det sättet? Dom andra två kurrar aldrig, inte ens vid brunst så Michelle kanske bossar över dom väl.
Satte ihop dem för ca 3 veckor sedan och efter att de testat allt annat mot varandra (kurrat, hackat tänder, jagat runt etc) så är det den ranghöga som fortsatt markerar och kurrar mest hela tiden mot nr 2. Bara hon kommer i närheten startar hon.
Kanske är hon bara sån men man tycker det borde ge med sig. Nr 2 är absolut inte besvärlig utan går mest undan. Det lustiga är, som jag beskrev i #1 att den lilla piper så fort 2:an är utom synhåll men väl när de ses så visas knappast någon glädje utan detta kurrande..

#3 Min Fia betedde sig på liknande vis. Massor med kutter mest hela tiden i början, sedan då och då. När damerna sedan blev 3st så tog den undergivna honan över ledarskapet och Fia är nu jätteundergiven (istället för ledare), så nu kuttrar hon aldrig någonsin längre. Det är så mystiskt det här med flockbeteende. Jag kan ibland önska att jag inte satt in en tredje hona för Clementine som nu är ledare är ingen bra sådan, antagligen för att hon är nervös i sin roll. Hon är ganska bitsk och otrevlig som ledare. Det känns trist.
#3 Det låter nästan som att du har kidnappat min Michelle :P Hon är precis likadan! Tar jag kompisen ifrån henne gnäller hon och springer genast efter om vi är på golvet. Men så fort dom är nära ska Michelle kurra, jaga o sätta på kompisen.
Hennes kompis är inte heller besvärlig utan väldigt lugn o hon brukar aldrig störa, kan dock hugga till lite i luften om Michelle blir alltför påstridig vilket inte är mer än rätt. Jag ahde också blivit sur om nån höll på med mig hela tiden!
Dessa har bott tillsammans i 2 år nu. Jag har ultraljudat Michelle för jag misstänkte äggstockscystor som kan ge detta beteendet, även om det är vanligare på äldre marsvin, men ingenting hittades. Jag funderar på om hon har några hormonella rubbningar ändå för det känns inte riktigt normalt.
Hon kan dock visa lite glädje över sin kompis, har sett henne slicka på hennes öron o nosa i hennes päls.
Jag tycker att det låter hanigt. En så ung hona borde inte ha hormonfel. Är du helt säker på att det är en hona? Kan du inte titta efter lite extra?
# 5. Japp. Exakt lika. Har sett en slick i örat i nåt vagt ögonblick. Nr 1 är väldigt liten i växten, möjligt att det finns någon hormonrubbning där.. Men antar att man får låta dem hållas, kanske ger det med sig.
#6 Snygga Y:n på bägge tack och lov.
#7 Okej. Ja det kan ju vara en hormonrubbning kanske eller bara något bråk de håller på med. Ge det lite tid så kanske det lägger sig.