Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettpresentationer
Läst 1270 ggr
Moctezuma
0

Ruffe och Turbo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I lördags hämtade vi hem två nya marsvin, som vi igår bestämde oss för att skall heta Ruffe och Turbo. De är någon sorts virvelkorsningar båda två, jättesöta enligt mig :) Idag städade jag deras bur och såmedan fick de vara på golvet under ett burgaller. Puff, min 7-årige abessinier, var ute och motionerade. De blev jättenyfikna och ville gärna hälsa på honom. Men Puff stannade bara upp en liten stund och luktade på dem, sen sprang han vidare. Det är som om de började känna sig tryggare när de såg ett vuxet marsvin (själva är de 6-7 veckor nu), fram tills idag har de nästan bara gömt sig i sina hus, men nu är de ute och leker i buren. Det är så roligt när man kan se nya framsteg varje dag!

(På bilden är Turbo till vänster och Ruffe till höger. Bilder på Puff finns i mitt album.)

fia-mia
0

Vilka sötnosar!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

[Liinda]
0

Vad roligt och visst är det kul med framsteg :D

Abico
0

Grattis till nykomlingarna :)

Hanna 

Marsvinlove
0

Jättefina:) Är de tänkt att de ska bo ihop med din sjuåring, eller har han redan sällskap?:)

mickro
0

gud så söta. :)

Moctezuma
0

Jo, jag håller med om att de är söta :)

#4 Nej, de två små bor i en anna bur. Jag tror inte att Puff skulle orka med två små busar i sin bur, och han verkar trivas ganska bra med att bo ensam och få ta livet i sin egen takt… =)

Marsvinlove
0

#6 Men marsvin får ju inte leva ensamma. Men jag antar att du vet det redan. Jag tror då han skulle orka, även om han är sju år och gammal behöver han ju vänner för att må bra.

Moctezuma
0

#6 Jag vet att de ska leva två och två. Han har haft en bror, och de trivdes bra tillsammans och bodde då också i samma bur. 
Det man skulle kunna göra är att köpa en större bur (han bor i en 50x100 nu) och sen försöka hitta en lika gammal kompis åt honom. Fast man vet inte på förhand om de kommer att komma överens, och Puff har alltid varit lågt ner i rangordningen och blivit bortjagad från maten. Så jag tycker han ska fortsätta bo i sin egen bur, och så kan han leka med Ruffe och Turbo när de blivit såpass tama att jag vågar ha dem alla lösa på golvet tillsammans.

Marsvinlove
0

#8 ja man kan ju inte veta det i förväg, men om du skulle köpa en unge skulle det nog funka fint. (brukar nästan alltid funka med ungar) Fast då blir ju ungen ensam sen när Puff går bort, för han är ju ingen ungdom längre. Lite knepigt kanske:S Fast inte om du är villig att köpa en till kompis till ungen sen då.

Hur gamla är Turbo & Ruffe? Om man har en stor bur kan det gå att ha alla tre tillsammans. Men det finns en risk att när ungarna växer upp att de blir tjafs. Men jag har en vuxen hane+två 7 veckors ungar tillsammans och det funkar. (dock så bor en ensam hona bredvid med galler emellan så de har börjat tjafsa killarna mera nu, men hon ska få nya vänner på lördag så då blir nog killarna bättre vänner snart. För då kommer ju inte den vuxna hanen behöva visa att det är "hans hona") o de bor i en bokhyllebur som är 200x80, fast just nu när honan är där så är den ungefär 160x80 på killarnas sida.

FeliciaS
0

Vad kul, de är jättesöta!

Om Puff bor ensam kan du säkert låta dem träffas alla tre. Börja på golvet. Det är bättre att låta dem träffas när Ruffe och Turbo är unga, de behöver inte bli tamare först (yngre marsvin brukar ofta bli lugnare i äldre marsvins sällskap) :) Om du har möjlighet att öppna upp kortsidorna på burarna och om alla tre accepterar varandra kan du ju låta dem på i båda burarna så slipper du köp en ny.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

thildatessie
0

lycka till med sötnosarna :)

Binajis
0

Vilka söta grisar! Ser ut som Ruffe är en ridgeback dessutom :) Finns det fler bilder?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Moctezuma
0

Tack för alla kommentarer :)

#9 Mm, det är just det som är "problemet". Alltså att det lilla marsvinet i så fall antagligen skulle bli ensamt ganska snart :/

#10 Idag ska de alla tre få springa i köket :) Det där jag skrev om att jag vill att de ska vara tama innan jag släpper dem på golvet har att göra med att jag inte vill att de ska springa och gömma sig under något skåp eller skada sig medan de är ute och springer. Det kan vara lite svårt att muta ut ett marsvin som gömt sig längst in under ett skåp… Men i köket finns inga "faror" (varken elkablar, skåp att krypa in under eller någonting som kan trilla ner på dem) så där kan de få var nu också när de fortfarande är lite skygga. Puff får leka dagistant :D

#12 Exakt vad innebär ridgeback? Hara bara läst att det innebär att de har en "ås" av virvlar/lite längre hår på ryggen, men desto mer vet jag inte :) Det är väl inte en officiell ras, kan en korsning bli en ridgeback eller hur funkar det…?

Kommer antagligen mer bilder imorgon, har tänkt fota dem idag när de får springa i köket =)

Moctezuma
0

Idag fick alltså Puff, Turbo och Ruffe springa omkring i köket :D De har bara luktat på varandra genom burgallret förut, så de var väldigt nyfikna nu när de fick träffas "på riktigt". Jag laddar upp några bilder.

Turbo tyckte att det här med värmeelement var mycket intressant. Ruffe föredrog att äta morot.

Moctezuma
0

De var uppmärksamma på alla ljud…

Moctezuma
0

Sen dök Puff upp… De luktade på varandra och kom överens om att Puff är boss. *sniffsniff*

Moctezuma
0

Puff blev Ruffes och Turbos största idol. De svansade sjungande efter honom i köket :) Puff var tvungen att pausa emellanåt. Alla tre sprang omkring i en dryg timme, hoppas att gamle Puff inte överansträngde sig (:

Moctezuma
0

Ruffe =)

Moctezuma
0

Turbo =)

[WeepingWillow]
0

Ååh, Turbo ser ut precis som min Ville gjorde ^^ Va söta dom är alla tre!

mickro
0

jätte söta!! det verkar gå bra med alla tre tillsammans. :D

Moctezuma
0

#20 Haha, okej :) Har du bilder på Ville (så att jag skulle kunna jämföra)?

#21 Tack (= Jo, de går bra ihop på golvet. Tills Puff blir irriterad på dem xD

[WeepingWillow]
0

#22 Han föddes tyvärr innan digitalkamerans tid på det goda 90-talet så jag har mest suddiga scannade vanliga foton och jag lämnade bort honom när han var 6 veckor eftersom jag inte kunde ha en hane med min hona men han var väldigt saknad! Därför blev jag glad när jag såg ditt marsvin som såg ut som honom :) En söt virvlig agouti.

Moctezuma
0

#23 Okej, hehe =)