Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 883 ggr
marsvin2008
0

En till hona?

Såg en ensam liten marsvinshona ute på blocket igår och blev intresserad. Hon är så söt och påminner om dotterns (läs min) Agnes. Jag har ju plats, förhoppningsvis livslångt och mkt kärlek att ge!

Jag har fått veta att hon alltid har gått ensam och hon är 4 år. Vad tror ni om hur hon ska bo här hos mig?

Alt.1: Mina honor går som vanligt och nykomlingen ensam i sin egen bur som följer med? (känns fel)

Alt.2 Alla mina går som nu men nykomligen flyttar in till Agnes Signe Isa och Smulan? (blir trångt)

Alt.3 Alla mina går som nu men nykomligen flyttar in till Ninni Daga (som går med Tim nu och i 2veckor till ev dräktig och hur blir det med de isf) och Tuva?

Alt.4 Smulan flyttar över till Ninni Daga och Tuva medan nykomlingen flyttar in till Agnes Signe och Isa?

------------------>

Mina grisar funkar bra som de bor just nu. Kan det vara  farligt för Daga om hon får bo med en ny hona ifall hon nu är dräktigi ett tidigt skede eller blir de närmsta 2 veckorna? Spelar det någon roll tror ni vilka åldrar marsvinen har?

Agnes ca 3½ år snäll och lugn.
Signe ca 2½ snäll och lugn.
Isa nästan 1år snäll dominant? och kurrar ofta.
Smulan +2 månader snäll och lugn gosig.

Ninni +1 år lugn snäll och bestämd.
Daga +9 månader, snäll men ganska lättskrämd
Tuva +3 månader snäll gosig och naffsig =)

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

marsvin2008
0

Ingen som vill svara?

Hur som helst så har vi hämtat hem Power Puff Pinglan nu. Hon kommer kallas Pinglan som hon är van. =) Hon är 4 år och kommer fårn djuraffär, har bott i samma hem tills idag. Jag har vägt henne och hon väger 955gram så hon är inte underviktig fast hon ser faktiskt väldigt liten ut, men skenet bedrar. =)

Hon är jättefin och gosig, hon går nu i sin egne bur med samma inredning som i det gamla hemmet, ett tag sen när dottern ska sova och det blir lungt hemma ska jag släppa ut alla honorna i en hage på golvet så de får bekanta sig och förhoppningsvis kan jag se och bestämma vilka son Pinglan ska gå bo tillsammans med.

Men ni får gärna svara ändå! =)

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

elin85
0

Jag skulle säga alternativ 4. Eller snarare: trist om hon ska bo ensam, det får inte bli för trångt (vet inte hur stora dina burar är) och helst ska de mest känsliga inte gå med den mest bestämda (tycker jag iaf), då det kan bli risk för "mobbing".Du känner ju dina honor bäst och kan säkert pussla ihop dem så alla trivs :)

Om Daga är dräktig i tidigt skede tror jag inte att det är någon fara för den skull. Bara inte den nya hon bor med är allt för elak mot henne (då kanske det kan bli jobbigt för henne senare i dräktigheten).

Linnet
0

Självklart ska du låta henne flytta in med nåt annat marsvin, det kommer troligtvis att gå jättebra.

Tog också hand om ett marsvin som bott ensam i 2½ år  och hon blev överlycklig att få sällskap.

marsvin2008
0

#2 Mina burars innermått är: 166x56cm. Jag har två hus i varje bur och ett öppet hus med sånna där pinnbroar som tak.

"Burens area: 0.929 m² I buren får man ha 6 marsvin. …eller t.ex. 4 marsvin och 1 hona med kull. …eller t.ex. 2 marsvin och 2 honor med kull. …eller t.ex. 1 marsvin och 3 honor med kull."

#3 Linnet: skönt att höra, jag är mest orolig över hur jobbig Isa kommer bli, kanske Agnes eftersom de är i samma ålder kanske om de ska göra upp om rang men jag vet ju inte.

--------------------->

Ja, Isa (tidigare var det Odessa) är den enda som kurrar mot de andra honorna nästan varje dag och hon har ridit på Signe upprepade gånger en gång nästa gång fick hon en spark i ansiktet.

Hon har försökt mot Agnes också men hon höjer bara upp huvudet och då backar Isa. När Agnes brunstar så kurrar hon och springer efter de andra och kommer nån för nära baken så kissar skjuter hon iväg en lång stråle kiss som försvar antar jag.

Jag tror att Agnes är den högsta i den buren, sen Signe och Isa försöker ta över, Smulan hon håller sig undan men ingen har dirket försökt moppsa mot henne heller. Men på sistone har alla legat och sovit nära varandra, Isa vill gärna dela hörnhuset med någon av de andra, mest med Signe. Ibland ställer sig Signe jättenära Isa och vill att hon ska slicka henne runt ögonen för när Isa slutar så följer Signe efter och jag antar att det är inte är nått bråkigt beteende.

Jag tycker att dem fyra passar bra ihop och på andra sidan funkar det ju också men där är dem ju bara två just nu. Fast det gick bra med Daga också. Agnes var lite hårdhänt och närgången när Atsuma och Tuva var små inte på ett elakt sätt alls bara lite klumpigt. Signe var hur cool som helst med småbebisarna i buren innan jag stände av och flyttade flyttade bort henne och satte Daga där istället.

Ninni är lugn och fin och varken bossar eller låter sig bli bossad som jag uppfattat det men hon vet vem som är högre de märks när jag sätter ut alla på golvrastning tillsammans. Tuva håller sig nära mamma Ninni och är ingen fegis som backar men hon är inte heller bråkig.

Daga har träffat Smulan lite innan hon började gå med Tim, så jag vet inte riktigt hur dem funkar ihop men Smulan är jättesnäll och gosig men håller sig lite på sin kant hon också.

Tror att Agnes Signe och Pinglan skulle funka jättebra ihop men jag vet ju inte hur Pinglan reagerar i flock… Ninni och Tuva skulle också  funka och med Smulan för hon är ju liten än. Det är Isa som jag är osäker på för de är hon som jagar, kurrar och håller på å försöker domdera med de andra även om hon vet sin plats…

----->

Blev ju riktigt svårt det här fast egentligen är det ju inte det kanske.

marsvin2008
0

Nu skriver jag igen. Alla marsvinen fick träffas på golvet i en dryg timme och det gick jättebra. Ingen vad direkt dum eller dominant men de sparkade lite varandra och klättrade över varandra och de såg ut som att dem stampade extra men på en lustigt sätt.

Sen satte jag ner Agnes, Signe, Isa och Pinglan i ena buren och Smulan ner till Ninni och Tuva… Men det kändes inte bra!

Under ungefär en timmes tid låg Smulan tyst och still i ett hörn och på andra sidan så hackade Agnes och Pinglan tänder åt varandra, När Isa lade sig i så jagade Agnes brutalt bort henne. Signe höll sig på långt avstånd. Pinglan var i hörnhuset hela tiden och Agnes vaktade utanför. En gång gick hon ut ur huset och då blev det bråk.

Men det kändes inte alls bra så jag flyttade tillbaka Smulan igen och Pinglan ner till Ninni och Tuva och nu är det frid och fröjd i huset igen. Det riktigt syns på Smulan hur lättad hon blev och hon gick genast och gosade på de andra honorna och började äta.

I den andra buren råder också frid än så länge. *peppar peppar* Pinglan liger inne i de hörnhuset, Tuva uppepå och Ninni utanför men ingen har hackat tänder, stampat kraffsat som en argsint tjur som Agnes gjorde. Får se imorgon hur det verkar då.

Dessvärre hittade jag en knöl på Pinglan som jag är orolig över men jag skriver en egen tråd om det.