Kissar i höet..
Jo nu är det så att mina marsvin kissar i höet, och det gör att det börjar lukta väldigt illa..
Jag har börjat hänga upp det i en sån där hö-hållare eller vad man nu ska kalla det. Men endå river dom ner det och kissar i det, och sen äter av det 
Det gör att jag får byta ut höet ganska ofta som det egentligen inte är något fel på :(
Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.. Kan jag få dom att sluta på något sätt? För jag tror inte att dom uppskattar att äta kisshö innerst inne 
Små stjärnor lyser också i mörkret.

Det gör nog de flesta marsvin- de vill helst ha höet på marken så att de, förutom att äta av det, även kan ligga och gosa och så i det (och även då ofta kissar i det).
Ge en mindre mängd hö men oftare- så att det alltid finns rent hö tillgängligt men du inte behöver rensa ut någon större mängd.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Nej jag byter inte ut det som är rent, men det är endå fasligt mycket dom kissar ner :P
Jag har försökt med att bara lägga en liten hög i ena hörnet, men dom ska prompt klättra upp på sin lilla kulle och kissa :(
Men det finns antagligen inget att göra åt det, så vi får väl helt enkelt leva med det :P
Lägg höet mitt i buren då så kanske dom inte kissar på det.
Jag har mitt hö i mitten och mina har aldrig kissat på det. Ger lite men ofta så det inte hiner bli äckligt.
Mina gör likadant, så de får små högar men ofta och sen försöker jag att ta bort det gamla nerpissade höet så fort det blivit kissat på eller när det luktar.
Har testat olika höhöckar men då äter de inte lika mkt som om det skulle ligga på marken.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#2 Ja precis, att lägga det i hörnet är nog ingen bra idé eftersom dom oftast använder hörnen som toalett ;) Mina får det alltid i mitten av buren och visst ligger dom i höet men jag har inte märkt att dom kissar på det.
Har provat att lägga det i mitten men då kör de bulldozer genom högen så den sprids ut (vilket de uppenbarligen tycker är helmysigt). Sedan trampar de runt på det, kissar lite och sen är det inte lika gott.. Och då tittar de förvånat på mig och undrar om det finns mer *suck*

Tycker inte det är så stort problem med det, höet äts ju upp relativt snabbt och jag lägger det i mitten av buren, mina marsvin kissar alltid i hörnen, så där ska man kanske inte lägga hö.

Hö är inte bara mat utan en UTMÄRKT aktivering. Om jag har haft marsvin som är allt för mycket grävling så har jag lagt hö i en blomkruka. Då blir det inte alls så mycket spill faktiskt.

Tycker inte heller det är så stort problem. Mina hanar äter upp allt hö jättesnabbt, så då fyller jag bara på. De kissar nästan inte alls på det heller. Medans mina honor inte äter lika mycket som mina hanar, och kissar lite mera där. Båda grupperna är på 3 st, hanarna är vuxen+ 2 ungar & honorna 2st 1 åringar+ en 6 mån. Jag tar bort kissit hö och fyller på med nytt då & då, så det håller sig rent.
Mina kissar mest i höet oavsett vart jag sätter det. FAst mina år ena riktiga snuskgrisar som kissar överallt. =)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Jag köper billigt hö hos bonde, så då blir det inga problem att bara byta ut det flera ggr om dagen. Minst 2 ggr per dag byts allt ut och ca 2 ggr per dag fyller jag bara på :) Mina kissar alltid i höet.
Det känns som att det inte är bara jag som har detta problem alltså :P
Ja jag får väl testa att lägga det i mitten av buren och se om dom låter det vara mat, och inte toalätt ^^