2 marsvin - hur mycket mat per dag?
Jo, jag undrar ungefär hur mycket mat (utöver hö) 2 marsvin behöver per dag? Ej i gram, hellre styck (1 morot, ½ paprika osv) tack.

Om man tar vad de behöver i c-vitamin så kan man ge t.ex 5g röd paprika (5g= ungefär lika stor bit som en vanlig tändare, alltså inte speciellt mycket) täcker dagsbehovet (av c-vitamin) till ett marsvin som väger ca 1 kg. Fast jag brukar ge mera c-vitaminrika grönsaker och olika slags till mina så att alla säkert får i sig.
Här är en bra sida (gå neråt på sidan så kommer det bilder på rekomenderade grönsaker och hur mycket) http://www.eragons.se/skotsel.htm
Det varierar från marsvin till marsvin. Men mina två marsvin kan på en dag få ex. två bitar paprika, två bitar gurka, 3 blad salladskål och dela på en morot. Plus en massa vatten och hö. Ibland havregryn/pellets.
Men vad jag ger varierar. Det där är bara ett exempel.
Man brukar kunna räkna ut hur mycket mat just ens egna marsvin ska ha när man har haft dem ett tag. Det märks ju om de är väldigt hungriga, går upp/ner i vikt ovanligt mycket osv. :-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Ok Tack. Då tror jag att jag ligger någorlunda rätt. Vill ju inte att de bara äter grönsakerna och skippar höet. Bägge mina är ganska små så än så länge finns plats i magarna :-)