Mager, vad kan man ge?
Hej! Funderar på vad man kan ge ett marsvin som är lite mager, för att få upp hullet? Det är en i övrigt pigg och glad marsvinstjej på 5 år.//Ammi
Väkommen hit Guteillern!
Ojdå, det problemet har jag aldrig haft.. Men min första tanke är direkt, att du ska ge Högvärdigt Hö. Dvs med högt proteininnehåll. Gröt är nog också bra att ge för hullet om marsvinet gillar det. Skippa grönsaker och frukter med högt vatteninnehåll som gör dom mätta bara men ger ingen näring.
Frågan är Varför marsvinet är magert? Den kanske har svårt att tugga? Berätta gärna mer.
Om en gnagare går ner i vikt är ju första tanken om det har problem med tänderna.
Kan ju va ålder också.
Jag kan nog bara komma med gott om bra hö och gröten är bra. Klöver skall tydligen vara fett har jag läst någonstans menjag är osäker på det. Hur bra det är att ge solrosfrön vet jag ej. Kanske en del men inga mängder. Finns det någon här som vet hur det är med solrosfrön ?
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jag vet också att klöver är bra. Hm, min kompis har råttor å köper "all pellets" alltså pellets som ges till alla gnagare, det ska tydligen förbättra hullet på dom, det ser typ ut som runda pinnar med lite trä stuk, fast de är inte trä i vad jag vet. Kan prata med henne vad dom heter :)
Klöver är bra för hullet, men man ska se upp med att ge för mkt. Det ger farlig gasbildning.
Tänkte bara på en sak. Är hon pigg, glad och frisk för övrigt så är det kanske inte läge att trixa med fodret. Då kanske hon får andra komplikationer om man börjar göda istället. När marsvin blir äldre tappar de ofta hull.
#6. Smaart, de hade jag inte en tanke på *borta i min egna lilla värld*. Så kan det ju verkligen vara, eller så kan "tandställningen" vara fel. Å då menar jag inte bara dom främre tänderna, utan dom längre in, dom kan det också vara fel på.
Ja, frågan är om hon har problem med att äta. Men är hon pigg och glad, så lär hon kunna äta rätt bra, för annars skulle hon bli hängig.. Så jag drar egna slutsatser lite grann här. 
#8. Precis. Skulle vara bra att veta lixom. Undrar jag.. Vad heter de nu då *tänka* vissa marsvin kan ju "matstrejka" när dom är deprimerade och saknar en livspartner om man inte spenderar så himla mkt tid till dom. Fast det var inte det jag tänkte på, men jagd rar upp det ändå i förbi farten lixom.
ja, de blir apatiska! Men eftersom marsvinet i fråga är glad och pigg så lär det ju inte vara det heller :D
Hm, nä det har du rätt i ^^ den är ju 5 år, så jag skulle nog kunna tippa på att det är åldern i alla fall, på någe vis :)
ja, det tror jag med
he he.
Jupps
det är nog inget att oroa sig över :)
Hade ett marsvin som vi tyvärr fick avliva p.g.a ngt mun/tand-problem för 2 år sedan (då var han 4 år, när problemet började). Han hade svårt att äta hö, han åt knappt någonting. Det ända han åt var yoghurtdrops och en slags morotsröra som jag matade honom med. Jag köpte morotspuré (såna man ger till bebisar) och blandade det med pellets som jag hade stött till ett pulver. Sedan hällde jag i några droppar vatten också. Detta matade jag Cocos, som han hette, med 4 ggr/dag - morgon, lunch (jag gick hem från skolan, tur att jag bodde på 5 min avstånd), eftermiddag och kväll. Varje gång han hörde mig krossa pelletsen hörde jag höga tjut uppifrån ovanvåningen!
När jag hade matat honom med det i nästan 10 månader åkte vi till veterinären, då hade Cocos även börjat tappa matlusten lite grann. Veterinären kollade andning och hjärta - det var helt normalt. Sedan lyste hon med en lampa i munnen och rätt långt in, där det sitter tänder hade Cocos något som gjorde det svårt för honom att tugga maten ordentligt. Eftersom att hans tvillingbror hade dött ett halvår tidigare, och han hade tappat livslusten (jag hade skaffat Sera & Calypso men han brydde sig inte) så fick han somna in på Blå Stjärnan…
(kortet är på honom, bara några dagar innan han avlivades)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#14 tråkigt att du mistade båda pga tänderna. Oftast när dom har problem med de tänderna långt in i munnen och inte kan mala maten så blir dom oftast kladdig runt munnen, sa min vet. i alla fall. Man kan också känna utifrån på dessa tänder och är dom förvuxna så ska det kännas, men det kan vara svårt om man aldrig har kännt båda delarna, både normala och förvuxna.
jag skulle nog åka en tur till vet. för att få veta säkert att det inte är något som är fel, om tänderna fungerar som dom ska, lyssna på hjärta och lungor, allmän hälsokoll.
Marsvin går ju upp i vikt av morötter och vitkål, hjälper det inte att ge dom mer av det?
Om marsvinet är lite slött kan man mata i det varmt sockervatten, man kokar 2 dl vatten och blandar i 2 msk strösocker.
Honungsvatten är också bra.
Hövatten ger näring jag brukar lägga hö i en mugg i kylskåpet över natten, sen värmer jag det till lagom varmt, sen blandar jag i lite honung också, marsvinen älskar det.
#14 Så marsvin går upp i vikt av morötter och vitkål? Mina marsvin får det rätt ofta och honan, Sera, kan jag inte påstå är smal =P
Mvh Felicia

#14 vi äter mycket grönsaker när vi inte vill gå upp i vikt, men marsvin blir tjocka av typ vitkål och av morötter. Tror dom går upp mer i vikt av morötter.
Ge havre !! Hel havre har hög energihalt och marsvin älskar havre.
Jag ger mina skinnysar Matilda havre som jag köper hos Lantmännen, den är extra fet och ges till tävlingshästar. Men det räcker gott att ge vanlig havre för att se resultat, havregryn likaså !
Solrosfrö är också fett.

#18 Dom blir tjock av havre, havrgryn och solrosfrön? visste jag inte,, man lär sej något nytt varje dag..visst är det härligt? 
Jo det är det. Håller helt med. Jag ger ej solrosfrön till mina som jag nuhar, just för att dom blir feta. Havre får dom varje dag blandat med kornkross (som jag köpt på Granngården) och det gillar dom. Även Oxbow pellets.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Eftersom rotfrukter innehåller mer kolhydrater än ovanjordsgrönsaker så är det nog så att marsvin kan gå upp i vikt av just morot, kålrot, palsternacka, rödbeta etc. Även paprika och majs innehåller mycket kolhydrater. Spannmål - havre, kli och pellets innehåller väldigt mycket kolhydrater, och frukt naturligvis.
Ger man den ett par droppar vetegrodsolja per dag så ökar aptiten har jag hört.
Kligröt är bra för sjuka och/eller magra marsvin.
Mvh Felicia

gå till djuraffären och kolla efter mattillskott eller något liknande,du kan alltid ge vitamintillskott(jag tror att dom håller sig mer friska då)

Jag ger min hane på 3½ år krossad korn och pellets. Han har börjat gå upp i vikt av det.
#24 Vitamintillskott är för det mesta fabriktillverkat (onödigt) preparat som likagärna kan bytas ut mot färska grönsaker. Dessutom blir marsvinen inte "fetare" av det, som frågan var ;)
Mvh Felicia